Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2019-05-16, 14:30
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Då krävs det en syl till pil, utan problem sticker i mina ögon.


Kan du se var jag motsätter det du påstår? Bli inte så autistisk. Har blott poängterat att den fulla slagkraften inte uppstår förrän bågen är fullt expanderad och pilen lämnat armborsten, därtill att det föreligger hinder mer än det när den avfyras utan avstånd till målet.

Autistisk, det är ju du som helt utan fakta påstår att pilen knappt skulle gå igenom huden vid 80kg tryck.

Klart att pilen är sylvass, googla pilspets för jakt så får du se hur en sådan spets ser ut. Det är inte leksakspilar vi pratar om.

Utan hinder når pilen Max hastighet/energi när den lämnar strängen. Men kraftkurvan från bågen är högst när bågen är fullt spänd, alltså lämnas mest kraft i början när man trycker av.

Tänk så här då, om du tar armborstet oladdat lägger på en pil, trycker pilspetsen mot ditt bröst, trycker armborstet mot dig tills strängen är fullt spänd vid 80 kg. Hur tror du det skulle gå?

I övrigt hänvisar jag till länken/bilderna i mitt förra inlägg.
Citera
2019-05-16, 14:43
  #50
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djaevelberg
Autistisk, det är ju du som helt utan fakta påstår att pilen knappt skulle gå igenom huden vid 80kg tryck.

Klart att pilen är sylvass, googla pilspets för jakt så får du se hur en sådan spets ser ut. Det är inte leksakspilar vi pratar om.

Utan hinder når pilen Max hastighet/energi när den lämnar strängen. Men kraftkurvan från bågen är högst när bågen är fullt spänd, alltså lämnas mest kraft i början när man trycker av.

Tänk så här då, om du tar armborstet oladdat lägger på en pil, trycker pilspetsen mot ditt bröst, trycker armborstet mot dig tills strängen är fullt spänd vid 80 kg. Hur tror du det skulle gå?

I övrigt hänvisar jag till länken/bilderna i mitt förra inlägg.
Snälla citera var jag uttryckligen säger att det inte går, sluta leta gruff, tönt.
Citera
2019-05-16, 15:19
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Det är inte vad jag påstått, bara förtydligade att det troligen handlade om något dylikt. Noll meter betyder vid armborstens mynning, det skulle punktera huden men inte mer än så, ej dödligt kan jag tro, då "kraften" tar stopp innan de accelererats - var vad jag (och troligen föregående som skrev 2m) ville förmedla.

Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Snälla citera var jag uttryckligen säger att det inte går, sluta leta gruff, tönt.

"Ej dödligt" säger du i citatet ovan från 17:06 igår. Samma citat som i mitt första inlägg.
Citera
2019-05-16, 15:43
  #52
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djaevelberg
"Ej dödligt" säger du i citatet ovan från 17:06 igår. Samma citat som i mitt första inlägg.
Precis, att, med flexion från båda hållen avfyra en armborst utan avstånd, tror jag inte skulle göra en djupt punkterade skada, det kan jag tänka mig att vara testdocka för. Du pratar om perfekta förhållanden med noll stuns varken fram eller bak. Därför kallade jag dig autistisk i ditt resonemang.

Edit: Jag misstänker att i detta fall handlar det inte om compound, tävlingskvalité eller ens modern armborst, denna herre verkar vara LARPare, men jag kan testa med alla tre.
__________________
Senast redigerad av GoUoD 2019-05-16 kl. 15:47.
Citera
2019-05-16, 16:03
  #53
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Förvisso, men tror inte att en armborst har förmågan att tränga egenom en människa så pass allvarligt så att det medför en död, inte av en enda pil. Dock klarar man nog inte 4 pilar och uppåt.

Jösses, man jagar storvilt med armborst.En välriktat pil fäller en stor jävla hjort på 50 meters avstånd.
Citera
2019-05-17, 05:45
  #54
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Skum sex-sekt och skum typ av suicid...

Citat:
Han var deras sex-guru – och de hans slavar.

Den 53-årige mannen och de två kvinnor som hittades döda på ett pensionat, skjutna med armborst, ska ha ingått i en medeltida sex-sekt, skriver tyska tidningar.

Två andra kvinnor som hittats döda tros också ha ingått i sekten.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...iet-i-tyskland
Citera
2019-05-17, 09:29
  #55
Medlem
Kan man tänka sig nån slags fejk-pilar.

Kan man tänka sig att mannen, när han lägger sig på sängen, tror att han ska fejk-skjutas.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback