Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-11, 19:27
  #1
Medlem
DaNeShadys avatar
Hej alla,

Har nyligen blivit kund hos Bahnhof och har börjat använda fiber för första gången.
Man kan beställa den här routern från dem för 995 kr. Jag beställde den inte i samband med fibern då jag tänkte att jag endast har min stationära och har ändå 10 gb surf i mobilen, så det räcker. Men sen så kom man ju på att man även har ps4 och google home och det går ju inte i längden att behöva byta sladd hela tiden.

Så är det värt det eller ska jag gå och köpa en annan?
Jag tog 100/10 i hastighet för det räcker för mig just nu. Så jag behöver ingen biffig router direkt.

Routern är det digitala hjärtat i ditt hem. Vi erbjuder DG8245w2 som gör ditt bredband trådlöst och som dessutom - om du vill - kan användas för IP-telefoni.

Det här är en riktigt bra router med Wireless AC, som är den senaste wifi-standarden. DG8245w2 lanserades 2018.

Fri frakt! Observera att mottagaren av routern behöver giltigt ID för att hämta ut paketet.

Fakta:
Dual band WiFi
Trådlöst 2,4 GHz: 802.11n, 3x3 3 streams (upp till 450 Mbit/s*)
Trådlöst 5 GHz: 802.11ac 2nd gen med MU-MIMO, 4x4 4 streams (upp till 1000 Mbit/s*)
4 LAN-portar (1000 Mbit/s)
2 telefonportar (RJ11)
Citera
2019-05-11, 20:06
  #2
Medlem
PixelGuys avatar
Du får en väldigt snabb router för 995 kronor. Med ditt behov så klarar du dig säkert med en billigare router.

Nu har inte jag någon större koll på bredbandsroutrar, men någon billig modell som har gigabit portar och stöd för 802.11ac borde duga tills vidare.

Om Bahnhofs Huawei DG8245w2 inte är operatörslåst, då skulle jag nog köpa routern från dem.
Citera
2019-05-11, 21:11
  #3
Medlem
Har du tänkt köra mycket data genom routern så rekommenderar jag ta en titt på någon som klarar hög throughput.

De burkar som underleverantörer säljer brukar inte vara så mycket ha
Citera
2019-05-16, 12:56
  #4
Medlem
Om du vill framtidssäkra, och är beredd att betala för det, så kan det vara värt att spana mot 802.11ax-routrar, ligger idag kring 3000 kr, så betydligt över den som kommer med Bahnhof, men du slipper uppgradera om ett år eller två när ax-prylar börjar bli vanligt.

Utan att gå in på alltför tekniskt djup, den stora skillnaden ac vs ax vad som händer när man har många pryttlar på nätet, så om du i framtiden vill investera i lite smarta-hem saker kan det vara värt att redan nu ta steget till ax (av erfaranhet vet jag att ac blir snårigt med 40+ enheter, vilket man lätt kommer upp i med lite kameror, strömbrytare, temperatur och luftfuktighet i vinkällare, garage, ungarnas rum etc, andra sensorer, osv).

Och sen skulle jag ta det försiktigt idag med all hårdvara som du inte själv har bra kontroll över genom att exempelvis köra något öppet på (ex DD-WRT eller Tomato), och inte köpa kinesiskt eller ryskt.
Citera
2019-10-20, 00:53
  #5
Medlem
Ska också få Bahnhof fiber 500 Mbit och undrar om det är värt att ta deras router, har själv en 2 år gammal Nighthawk X500 med Netduma OS, hur svår är den att configa för att öppna portar och sånt när man spelar online ?
Eller bör jag behålla min nuvarande Nighthawk router ?
Citera
2019-10-21, 09:28
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Ska också få Bahnhof fiber 500 Mbit och undrar om det är värt att ta deras router, har själv en 2 år gammal Nighthawk X500 med Netduma OS, hur svår är den att configa för att öppna portar och sånt när man spelar online ?
Eller bör jag behålla min nuvarande Nighthawk router ?

Behåll natthöken.
Citera
2019-12-04, 12:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Behåll natthöken.

Är lite kluven hur jag ska göra, kommer köra dubbla anslutningar här hemma ett tag, radio-fiber 100Mbit och riktig fiber 500Mbit.
Så kanske kör på Bahnhofs router till att börja med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback