Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-06, 15:10
  #1
Medlem
Grishnacs avatar
Jag tänkte att det redan skulle finnas en allmän tråd om märkliga saker man hittat i Google earth men gick bet på att hitta någon, så jag startar väl en.

Den direkta anledning var att jag hittade ett märkligt rutmönster som täcker ett rejält stort område i ryssland, först trodde jag att det var ett fel som uppstått när man satt samman sattelit eller flygfoton - men sedan hittade jag mer detaljerade bilder och man kan faktiskt se att det rör sig om någon sorts brandgator i skogen, nästan som att det skulle vara elledningar. Men det rör sig i så fall om sjuka mängder elledningar i ett område som verkligen ligger mitt ute i ingenstans......kolla själva, jag hittade två områden och i det senare finns det mer högupplösta bilder att tillgå.

60°25'27.32"N
100°12'9.79"O
Nummer två, här finns mer upplösta bilder i södra delen av området:
59°56'16.29"N
102° 0'57.38"O

Någon som har något uppslag på vad det kan röra sig om?
Citera
2019-05-06, 16:22
  #2
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Jag tänkte att det redan skulle finnas en allmän tråd om märkliga saker man hittat i Google earth men gick bet på att hitta någon, så jag startar väl en.

Den direkta anledning var att jag hittade ett märkligt rutmönster som täcker ett rejält stort område i ryssland, först trodde jag att det var ett fel som uppstått när man satt samman sattelit eller flygfoton - men sedan hittade jag mer detaljerade bilder och man kan faktiskt se att det rör sig om någon sorts brandgator i skogen, nästan som att det skulle vara elledningar. Men det rör sig i så fall om sjuka mängder elledningar i ett område som verkligen ligger mitt ute i ingenstans......kolla själva, jag hittade två områden och i det senare finns det mer högupplösta bilder att tillgå.

60°25'27.32"N
100°12'9.79"O
Nummer två, här finns mer upplösta bilder i södra delen av området:
59°56'16.29"N
102° 0'57.38"O

Någon som har något uppslag på vad det kan röra sig om?
Jag får "no results" på dina nuffror...
Citera
2019-05-06, 17:01
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Jag tänkte att det redan skulle finnas en allmän tråd om märkliga saker man hittat i Google earth men gick bet på att hitta någon, så jag startar väl en.

Den direkta anledning var att jag hittade ett märkligt rutmönster som täcker ett rejält stort område i ryssland, först trodde jag att det var ett fel som uppstått när man satt samman sattelit eller flygfoton - men sedan hittade jag mer detaljerade bilder och man kan faktiskt se att det rör sig om någon sorts brandgator i skogen, nästan som att det skulle vara elledningar. Men det rör sig i så fall om sjuka mängder elledningar i ett område som verkligen ligger mitt ute i ingenstans......kolla själva, jag hittade två områden och i det senare finns det mer högupplösta bilder att tillgå.

60°25'27.32"N
100°12'9.79"O
Nummer två, här finns mer upplösta bilder i södra delen av området:
59°56'16.29"N
102° 0'57.38"O

Någon som har något uppslag på vad det kan röra sig om?

(FB) Häftigaste Google Earth-fyndet?
Citera
2019-05-06, 17:08
  #4
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Jag tänkte att det redan skulle finnas en allmän tråd om märkliga saker man hittat i Google earth men gick bet på att hitta någon, så jag startar väl en.

Den direkta anledning var att jag hittade ett märkligt rutmönster som täcker ett rejält stort område i ryssland 60°25'27.32" 100°12'9.79"

Någon som har något uppslag på vad det kan röra sig om?

Seismiska undersökningar.

"These patterns are there because there has been a seismic survey that has been carried out. It's a vital part of Oil & Gas exploration."

https://www.quora.com/What-is-this-g...e-over-Siberia

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag får "no results" på dina nuffror...
Sök utan att ha med N och O i koordinaterna i Google Earth eller i googles sökfält och tryck på kartor.
T.ex. 59°56'16.29" 102° 0'57.38"
Citera
2019-05-06, 18:12
  #5
Medlem
Krickerts avatar
Dom stora mönsterna som finns lite här och där på google earth brukar väl vara till för kallibrering av satelliter?
Citera
2019-05-06, 19:57
  #6
Medlem
Tror det är något med fotograferingen. Spåren tänker jag följer satellitens bana. Den kommer tillbaka till samma ställe varv efter varv och tar nya bilder.
Citera
2019-05-07, 23:18
  #7
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Seismiska undersökningar.

"These patterns are there because there has been a seismic survey that has been carried out. It's a vital part of Oil & Gas exploration."

https://www.quora.com/What-is-this-g...e-over-Siberia


Se där! Ambitiösa undersökningar måste jag säga, det är ju inga små områden dom har undersökt.
Citera
2019-06-08, 13:20
  #8
Medlem
agnohalbs avatar
Övervägde posta i astronomiforumet men provar här först, här är ni säkert rutinerade satellitspanare efter mystiska strukturer ute i terrängen. Jag behöver hitta någon gratis satellittjänst på nätet som är ganska så "realtime" eller iaf uppdaterar någon gång i månaden med meterupplösning så man ser parkerade skrotbilar vid småvägar.
Citera
2021-08-18, 23:43
  #9
Medlem
Vasterass avatar
Varför finns där ingen is på nordpolen när man tittar på Google Earth?
Citera
2021-08-19, 20:32
  #10
Medlem
Kryptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Varför finns där ingen is på nordpolen när man tittar på Google Earth?

Den har smält
Citera
2021-08-20, 19:45
  #11
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krypto
Den har smält

Så vi har inga problem med en bortsmält nordpol, jag antar att det betyder det samma rörande sydpolen.
Citera
2021-08-21, 13:33
  #12
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Så vi har inga problem med en bortsmält nordpol, jag antar att det betyder det samma rörande sydpolen.
Du antar fel, på sydpolen ligger inte isen och flyter i havet.
Eventuella problem med smält is på nordpolen vet jag inget om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback