Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-03, 01:36
  #1
Medlem
Råkade tidigare se denna artikelgrupp hos SvD, som är bakom betalvägg: https://www.svd.se/om/hatpastorns-sverigebesok

Har aldrig hört talas om Steven Anderson tidigare, och kan inte läsa alla artiklarna eftersom de är bakom betalväggen. Men jag blev konfunderad när jag läste artikeln nedan. Tydligen så riskerar denne Steven Anderson att nekas inresa i hela Schengen - alltså 26 europeiska länder - enbart utifrån vad som förefaller vara hans uttalade religiösa åsikter. Detta på grund av att nederländska myndigheter redan har blockerat honom på grund av hans yttranden:

https://www.svd.se/bakgrund-hatpredi...gar-pa-youtube

Citat:
Den kontroversiella pastorn Steven Anderson kan nekas inresa även till Sverige. Regelverket i SIS (Schengeninformationssystemet) ger nämligen polisen rätt att stoppa amerikanen vid gränsen.
Steven Anderson har planerat sitt Sverigebesök till den 29 maj. Tre olika möten på restauranger på Södermalm i Stockholm var utvalda för att predika budskapet över frukost, lunch och middag.

Innan dess var pastorns plan att besöka Amsterdam (23 maj) och Dublin (26 maj).

Besöket i Nederländerna är stoppat via SIS (Schengeninformationssystemet). I Irland, som inte är med i Schengen, har en protestlista samlat över 5 000 underskrifter för att stoppa hans besök.

[...]Det är Polismyndigheten som är huvudansvarig för gränskontroll i Sverige.

Enligt polisens presstjänst ska en tredjelandsmedborgare (en person som saknar medborgarskap i EU) som registrerats inom SIS i syfte att nekas inresa – även nekas inresa i andra medlemsländer.

Vidare så uppmanar Anders Ygeman att Steven Anderson borde stoppas, appråpå en DN-artikel om denne.

Citat:
Anders Ygeman, Sveriges energi- och digitaliseringsminister och tidigare inrikesminister, har på Twitter i kritiska ordalag uppmärksammat Steven Andersons tilltänkta besök i Stockholm.

"Hatpredikanter och andra extremister som sprider hat och hot borde stoppas vid gränsen. EU bör upprätta en sanktionslista över hatpredikanter som därmed förvägras inresa i Schengenområdet."

Citat:
Liknande inreseförbud har utfärdats förr. Högerextreme Richard Spencer, en frontfigur i den amerikanska ”alt right”-rörelsen, stoppades från att delta i en konferens i Sverige 2017, som en följd av att polska myndigheter utfärdat ett treårigt inreseförbud som gällde samtliga Schengenländer. Samme man hindrades därmed även 2018 att besöka Almedalsveckan på Gotland.

Ingenstans i artiklarna eller på Wikipedia kan jag se att Steven Anderson är dömd för något brott. Ändå blockeras denna person från inresa i effektivt hela Europa på grund av dennes åsikter/religion, som nederländska myndigheter har tagit sig på att döma ut.

Tyvärr känner jag mig nödgad att nämna att jag inte delar Steven Andersons övertygelser - vilket borde vara irrelevant, men annars räknar jag med att bli påhoppad för att stödja personen i fråga. Men att Schengen tydligen kan neka inresa baserat på ytterlighetskonservativa religiösa uttalanden - s.k. "hets" - kändes faktiskt oroväckande för mig, givetvis i åtanke om vart vi i stort är påväg gällande tolerans för obekväma åsikter och obekväma religiösa övertygelser och i förlängningen icke-officiellt sanktionerade åsikter. Jag vill helst inte att konservativa imamer ska komma till Sverige och förespråka Sharia-lagar eller jihad, men jag tycker inte det är rimligt att bannlysa någon från nästan en hel kontinent för sina åsikter som trots allt inte ens verkar vara uppvigling utan endast vad han tycker om världen.
__________________
Senast redigerad av 9957 2019-05-03 kl. 01:50.
Citera
2019-05-03, 06:09
  #2
Medlem
grungewhores avatar
Ygeman uttalade sig storsvulet kring dåden i christchurch, men verkar hållt låg profil angående sti lanka.

viktigt att stoppa "rätt" hat.
Citera
2019-05-03, 06:38
  #3
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Att stoppa folk som predikar, med ord, är tydligen rimligt. Men att hindra IS krigare och folk som begått follmord från att återvända ”hem” är ologiskt enligt människorättsaktivister och socilaister
Citera
2019-05-03, 06:52
  #4
Medlem
sfrges avatar
Steven Anderson är galen men Sverige är ju ett fritt land. Vill han komma hit och predika får han väl göra det. 99% av mänskligheten skakar på huvudet åt en sån där jöns ändå så jag tror det gör varken från eller till.
Citera
2019-05-03, 08:43
  #5
Medlem
TheJackets avatar
Men Salafistiska predikanter är helt ok
Citera
2019-05-27, 21:32
  #6
Medlem
Att neka någon inresa för att denne har åsikter som gör folk upprörda är helt klart förkastligt, då hamnar vi på ett sluttande plan.

Det intressanta är ju att det nyligen var en predikant från samma församlingsrörelse som Anderson på besök i Sverige. Konstigt att det inte blev några protester då. Var är alla kränkta och trakasserade HBTQ-personer?
__________________
Senast redigerad av Havkoo 2019-05-27 kl. 21:35.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback