Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-03-01, 16:10
  #1
Medlem
Bagronks avatar
Tjo

Ska till Peking i april med lite polare. Tänkte göra bort oss ordentligt och sjunga kareoke som idiotiska turister.

Var ska man gå?
Citera
2006-03-09, 12:01
  #2
Medlem
mary chains avatar
beijing!

det finns en gata - san litun- som har alla vanliga turistbarer, kinesiska popband med blonderade sangare som sjunger asiatisk pop. fullt med forsaljare utanfor, kinesiska fulla affarsman och allmant ratt otrevligt.

eller kan man ga till den extremt trevliga baren 2 kolegas som ligger vid en drive-in bio. fast nan kareoke kan man inte vanta sej dar, mer billig ol och underliga konstmusikinstallationer.
Citera
2006-03-12, 06:06
  #3
Medlem
apgujeongs avatar
Leta efter "KTV" ställen. Runt turiststråken kan du hitta ställen där ngn pratar engelska om ni inte har ngn kinesisk guide.
Citera
2006-03-12, 14:31
  #4
Medlem
Bästa nöjesområdet ligger längs gatan Sanlitun Lu, mer känd som The Bar Street beläget i Chaoyang Distric. Atmosfären är så långt ifrån du kan komma ifrån det kinesiska. Barerna, diskoteken och resturangerna har alla ett klart västerländskt stuk. Finns massa karaokeställen längst med Sanlitun Lu.
Citera
2006-03-12, 14:42
  #5
Medlem
Bastardos avatar
Det är faktiskt ganska mycket ös på Sanlitun. Jag såg polisen slå ihjäl (?) en kille på gatan där. Satt i godan ro och drack en öl på en uteservering när jag hör världens liv och ser en kines komma kutande, blödande med bar överkropp. Efter kom typ 5 poliser med långa träpåkar och fick honom på fall och slog honom så åtminstone en av påkarna gick av. Han var ganska illa åtgången när de släpade bort honom till en lite vaktstuga i ena änden av gatan. Men polisen i peking är ju som ungdomsgäng som drar runt på gatorna. Jävligt unga och jävligt aggresiva.

Och ett tips till, fotografera inte soldaterna på himmelska fridens torg på natten om du inte vill stirra in i mynningen på ett gevär. Hade jag inte varit så full så skulle jag antagligen skitit ner mig.

Det finns ett till område som ligger vid en sjö, ganska nära förbjudna staden, som också är ganska bra. Kommer inte ihåg vad det heter.
Citera
2006-03-13, 14:30
  #6
Medlem
apgujeongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastardo

Det finns ett till område som ligger vid en sjö, ganska nära förbjudna staden, som också är ganska bra. Kommer inte ihåg vad det heter.

Huo Hai, heter sjön och området också tror jag. Håller med om att det är ett trevligt ställe.
Citera
2006-03-13, 15:27
  #7
Medlem
Bastardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apgujeong
Huo Hai, heter sjön och området också tror jag. Håller med om att det är ett trevligt ställe.

Exakt!! Tack ska du ha! Det har några trevliga restauranger och barer och är riktigt vackert, men är inte sådär jättestort och kanske lämpar sig bättre för att ta en öl och ta det lugnt än riktig fest. Men ett tips är att börja där och åka till sanlitun sen.

Är det någon mer som har haft riktiga problem med taxi i peking? Då menar jag inte det vanliga problemet med att kommunicera, utan att de helt enkelt inte orkar skjutsa en om det är för långt. Det hände hela tiden och var jävligt störigt. I shanghai hände det aldrig. Är pekineserna latare, eller vad är det frågan om?
Citera
2006-03-14, 12:05
  #8
Medlem
apgujeongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastardo
Är det någon mer som har haft riktiga problem med taxi i peking? Då menar jag inte det vanliga problemet med att kommunicera, utan att de helt enkelt inte orkar skjutsa en om det är för långt. Det hände hela tiden och var jävligt störigt. I shanghai hände det aldrig. Är pekineserna latare, eller vad är det frågan om?

Hmmm... har aldrig råkat ut för det. Vad menar du med "långt"? Jag har aldrig haft några problem med att t.ex ta en taxi från centrum till ett hotell vid 5:e ringvägen (typ en 50RMB taxi resa).
Citera
2006-03-15, 17:19
  #9
Medlem
Bastardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apgujeong
Hmmm... har aldrig råkat ut för det. Vad menar du med "långt"? Jag har aldrig haft några problem med att t.ex ta en taxi från centrum till ett hotell vid 5:e ringvägen (typ en 50RMB taxi resa).

Jag tyckte att det var väldigt ofta, alltså var tredje gång som de vägrade köra till något som skulle ta längre än 10 minuter. "Too far", var som ett mantra. Ibland fick man lura dem att de skulle köra en kortare bit och sen "ändra sig". I shanghai var de bara glada över långkörningar och pengarna de fick.
Citera
2006-03-18, 13:25
  #10
Medlem
Bagronks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastardo
Och ett tips till, fotografera inte soldaterna på himmelska fridens torg på natten om du inte vill stirra in i mynningen på ett gevär. Hade jag inte varit så full så skulle jag antagligen skitit ner mig.

Det finns ett till område som ligger vid en sjö, ganska nära förbjudna staden, som också är ganska bra. Kommer inte ihåg vad det heter.

Haha shit...

Men jo, känner lite folk som jobbar där, och de har berättat hur det ligger till. En snubbe som har en "kontakt" i militären krockade, och sen ringde han sin polare som kom och arresterade föraren i bilen som han kört på.
Citera
2006-03-18, 13:26
  #11
Medlem
Bagronks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radioaktivanka
Bästa nöjesområdet ligger längs gatan Sanlitun Lu, mer känd som The Bar Street beläget i Chaoyang Distric. Atmosfären är så långt ifrån du kan komma ifrån det kinesiska. Barerna, diskoteken och resturangerna har alla ett klart västerländskt stuk. Finns massa karaokeställen längst med Sanlitun Lu.

Är det Susie Wongs eller vad det nu heter? Ska bo i Chaoyang någonstans nämligen
Citera
2006-03-18, 13:46
  #12
Medlem
Bastardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bagronk
Är det Susie Wongs eller vad det nu heter? Ska bo i Chaoyang någonstans nämligen

Susie Wongs är väldigt coolt och västerländskt, men om jag kommer ihåg rätt (av någon anledning är mitt minne från kvällarna rätt dimmigt ) så låg SW lite avsides och inte på sanlitun. Det starkaste minnet jag har därifrån är att de har en västerländsk affär i anslutning (med skitbra DVD:er, till en billig penning). Efter att ha bott i Kina i någon månad så var det som att vandra in i himmelriket när man kom in i affären. De hade pasta, bröd och vin och en massa normala grejer som inte gjorde en magsjuk. Helt underbart. Dyrt, men värt det, om man inte vill ha magsjuka.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f303900

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback