Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-26, 08:46
  #1
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!

Jag har en fråga till proffsen här.

Jag sitter och skriver ett dokument som jag kommer vilja skriva ut i A2 (med speciell skrivare).
Jag skriver dokumentet i google doks. Hur kan jag få A2-view redan i dokumentet så jag ser hur stor texten är i förhållande till "bladet"/planschen?

Jag planerar att PDFa dokset innan utskrift, men det är nog irrelevant.

Mycket tacksam för hjälp.

Mvh!
Citera
2019-04-26, 09:00
  #2
Medlem
hegoballs avatar
Det kommer väl att se likadant ut som det gör på A4, fast större?
Förhållandet kommer ju inte att ändras.
Citera
2019-04-26, 11:31
  #3
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Ctrl+p i dokumentet gör att du får upp ett skrivarfönster, där kan du ställa in pappersstorlek och se en förhandsvisning av dokumentet.
Citera
2019-04-26, 12:00
  #4
Medlem
Om dokumentet nu är i A4-format, så håll det så och exportera till PDF (A4 storlek). Öppna PDF-en, håll en A4 mot skärmen och ställ in zoom så att bredden på dokumentet är lika långt som A4:n du håller upp mot skärmen. Kolla sedan vad zoom-nivån är (låt oss säga 123 %) och multiplicera med x4 (492 %) så får du textstorleken på skärmen att motsvara verkligheten. Det skulle säkert gå att zooma direkt i Google Docs också, men där kan man bara zooma i steg (100%, 125%, 150%, 200%), medan de flesta PDF-läsare låter dig ställa in zoomen steglöst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback