Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-26, 06:21
  #1
Moderator
Arne.Ankas avatar
Usb-kamera funkade direkt när jag testade med en 1200kr andersson surfplatta, av orelaterade orsaker bytte jag till en lenovo tab3 x70-F och nu funkar det inte

Kopplar in kameran, usbkontakten börjar blinka rött, plattan frågar om camerafi ska startas och sen får jag bara en svart ruta, programmet ser "generic usb2 web camera"
Testat några andra kameraprogram och får i stort sett samma respons, att kameran syns men sen slutar det funka.
usbkameran är en billig inspektionskamera köpt på ebay.

Varför funkar de inte? ska det vara nåt speciellt kameraprogram(inget som säljaren meddelat iallafall)?
/Arne.Anka
Citera
2019-04-26, 06:39
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Varför funkar de inte? ska det vara nåt speciellt kameraprogram(inget som säljaren meddelat iallafall)?
/Arne.Anka

Kameror och sånt funkar bara på enheter som har viss hårdvara och där tillverkaren inte lagt in för mycket eget bös i android.

Kort sagt, din lenovo har antingen ”fel” hårdvara eller så har Lenovo ställt till det med sin egna mjukvara.

Anderssonplattlrna är ”billigast tänkbara” och paradoxalt nog brukar det innebära att tillverkaren inte gör annat än ”så standard det går” typ.
Citera
2019-04-26, 13:10
  #3
Medlem
SvartaBjorns avatar
Rubrik ändrad.
Utgående rubrik: "usb-kamera med surfplatta, funkar jöööö fan inte "

/Moderator
Citera
2019-04-26, 19:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Usb-kamera funkade direkt när jag testade med en 1200kr andersson surfplatta, av orelaterade orsaker bytte jag till en lenovo tab3 x70-F och nu funkar det inte

Kopplar in kameran, usbkontakten börjar blinka rött, plattan frågar om camerafi ska startas och sen får jag bara en svart ruta, programmet ser "generic usb2 web camera"
Testat några andra kameraprogram och får i stort sett samma respons, att kameran syns men sen slutar det funka.
usbkameran är en billig inspektionskamera köpt på ebay.

Varför funkar de inte? ska det vara nåt speciellt kameraprogram(inget som säljaren meddelat iallafall)?
/Arne.Anka


Lenovo har inte stöd för detta helt enkelt, finns väldigt många som vittnar om samma problem om du söker, t.ex "Lenovo OTG problem".
Det verkar som att Lenovo enbart stödjer USB minnen och liknande, kikade lite snabbt på Aliexpress och på många utav dessa "inspektionskameror" så står det att Lenovo är ett utav företagen som är lite "Hit or miss".
Så jag tror nog att din tab helt enkelt inte tillåter detta.

Dock så finns det folk som skriver att när de använder Lenovos egna OTG adaptrar så fungerar det OK, men andra adaptrar så fungerar det inte.. kanske kan vara något att pröva om du har en sådan liggandes.
Citera
2019-04-29, 11:52
  #5
Medlem
Sqeptisks avatar
Ständigt dessa problem med Lenovoprodukter! Sannolikt det varumärke som det klagas på mest i FB:s "Dator och IT"-avdelning.
Håller mig långt borta ifrån Lenovos produkter sedan jag råkat ut för att en av deras plattor blev "tegelsten" utan möjlighet till återställning
Citera
2019-04-29, 20:06
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Dock så finns det folk som skriver att när de använder Lenovos egna OTG adaptrar så fungerar det OK, men andra adaptrar så fungerar det inte.. kanske kan vara något att pröva om du har en sådan liggandes.
Testat kines-otg och problemet är oförändrat dåligt, med anderssonplattan kunde jag koppla in webkameran direkt på usb'n och det funka direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Ständigt dessa problem med Lenovoprodukter! Sannolikt det varumärke som det klagas på mest i FB:s "Dator och IT"-avdelning.
Håller mig långt borta ifrån Lenovos produkter sedan jag råkat ut för att en av deras plattor blev "tegelsten" utan möjlighet till återställning
Ja det blir fan inte lenovo igen om de kukar runt med hårdvaran på det sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Kameror och sånt funkar bara på enheter som har viss hårdvara och där tillverkaren inte lagt in för mycket eget bös i android.

Kort sagt, din lenovo har antingen ”fel” hårdvara eller så har Lenovo ställt till det med sin egna mjukvara.

Anderssonplattlrna är ”billigast tänkbara” och paradoxalt nog brukar det innebära att tillverkaren inte gör annat än ”så standard det går” typ.
Har lenovo kukat runt med hård eller mjukvara så är det verkligen att sätta fällben för en själv typ, att kunna koppla in en usb-kamera är suveränt om man som jag vill kunna kontrollera insidan av en motor i garaget.
Citera
2019-04-29, 20:42
  #7
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Testat kines-otg och problemet är oförändrat dåligt, med anderssonplattan kunde jag koppla in webkameran direkt på usb'n och det funka direkt.

Ja det blir fan inte lenovo igen om de kukar runt med hårdvaran på det sättet.

Har lenovo kukat runt med hård eller mjukvara så är det verkligen att sätta fällben för en själv typ, att kunna koppla in en usb-kamera är suveränt om man som jag vill kunna kontrollera insidan av en motor i garaget.

Nåt har de gjort, för ja*har två olika Lenovo- plattor till mitt hemstyrningssystem. Ingen av dem klarar av usb-kameror. Och ingen av dem funkar med imperihomes funktion för "väck plattan när front-kameran ser rörelse".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback