Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-25, 19:44
  #1
Medlem
hej,

Jag snubblade nyss över en artikel om att det förs in miljözoner för dieselbilar på Hornsgatan. Egentligen skitsamma då jag kommer köra med min diesel där ändå även om den inte är "godkänd", men ändå intressant att veta.

Jag har en Volvo V50 från 2009. När jag kikar miljöklassen på den så står det Euro4. Och i all info jag hittar står det "bilar med sämre miljöklass än Euro5 och Euro6 som är äldre än bla bla bla får ej köra på hornsgatan". Men saken är, jag hittar verkligen ingen förklaring i hur den skalan funkar? Är en Euro4 bättre än Euro 5, eller hur är det egentligen?
Citera
2019-04-25, 19:45
  #2
Medlem
Crashs avatar
Högre är bättre
Citera
2019-04-25, 20:32
  #3
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonsolen200
hej,

Jag snubblade nyss över en artikel om att det förs in miljözoner för dieselbilar på Hornsgatan. Egentligen skitsamma då jag kommer köra med min diesel där ändå även om den inte är "godkänd", men ändå intressant att veta.

Jag har en Volvo V50 från 2009. När jag kikar miljöklassen på den så står det Euro4. Och i all info jag hittar står det "bilar med sämre miljöklass än Euro5 och Euro6 som är äldre än bla bla bla får ej köra på hornsgatan". Men saken är, jag hittar verkligen ingen förklaring i hur den skalan funkar? Är en Euro4 bättre än Euro 5, eller hur är det egentligen?

Den kommande miljözonen på hornsgatan från och med nästa år omfattar äldre bensin och dieselbilar som inte uppfyller euro 5 eller bättre.

Euro 5 infördes 1 september 2009, men eftersom din volvo v50 är typad redan 2007 så har den tyvärr den äldre avgasreningen euro 4.
Från 1 jan 2011 är det lag på euro 5, alltså då även för äldre redan typade modeller.

Euro 1 infördes 1992, och den senaste euro 6 infördes 1 september 2014.
Citera
2019-04-25, 21:43
  #4
Medlem
Så jäkla svårt var det inte att hitta. Här finns tabeller.

https://www.dieselnet.com/standards/eu/ld.php
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback