Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-25, 18:15
  #1
Medlem
constants avatar
Företaget RP of Sweden säljer strålningsreducerande mobilskal. De skriver:
Citat:
Den senaste mätningen av strålningsreduceringen gjordes hos företaget Verkotan i Finland. Nedan kan du se ett utdrag ur sammanställningen som visar att strålningen från mobilen minskar med 90,7-98,9% vid de olika mätpunkterna runtom telefonen när mobilskalet sitter på. Även det så kallade SAR-värdet (SAR=Specific Absorption Rate) reducerades med upp till 95%.
https://www.rpofsweden.com/om-mobils...06453e084e0938

Borde inte en telefon med ett sådant skal dra mer batteri, och dessutom ha sämre mottagning?

De skriver i och för sig:
Citat:
Alla genomförda mätningar visar att mobilen har samma täckning och batteritid med mobilskalet på vid normala förhållanden.
Å andra sidan lägger de till:
Citat:
Vet du med dig att du vanligtvis har väldigt dålig täckning, finns en liten risk att skalen kan försämra täckningen.

Jag har svårt att förstå hur en telefon med ett skal som minskar strålningen med 90-99% kan ha samma funktion som en utan detta skal.
__________________
Senast redigerad av constant 2019-04-25 kl. 18:19.
Citera
2019-04-26, 13:28
  #2
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Företaget RP of Sweden säljer strålningsreducerande mobilskal. De skriver:

https://www.rpofsweden.com/om-mobils...06453e084e0938

Borde inte en telefon med ett sådant skal dra mer batteri, och dessutom ha sämre mottagning?

Jag har svårt att förstå hur en telefon med ett skal som minskar strålningen med 90-99% kan ha samma funktion som en utan detta skal.

Ja det faller ju på sin egen orimlighet. "Strålningen" är ju radiosignalerna. Ingen signal - ingen kontakt.

Den enda helt strålningsfria mobilen som finns är en avstängd mobil.

Det finns ju alltid oseriösa företag som försöker profitera på folk rädsla och okunnighet.
Citera
2019-05-06, 14:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntonS
Ja det faller ju på sin egen orimlighet. "Strålningen" är ju radiosignalerna. Ingen signal - ingen kontakt.

Den enda helt strålningsfria mobilen som finns är en avstängd mobil.

Det finns ju alltid oseriösa företag som försöker profitera på folk rädsla och okunnighet.

Nej. En mobil med flygplansläge "på" avger ingen strålning.

Du blir mycket mer strålar av en flygtur än av mobilen.. Det är så minimala mängder.
Citera
2019-05-06, 15:47
  #4
Medlem
atjautigss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cranium89
Nej. En mobil med flygplansläge "på" avger ingen strålning.

Du blir mycket mer strålar av en flygtur än av mobilen.. Det är så minimala mängder.

Ordklyveri!

Själva telefondelen är ju avstängd i flightmode men bluetooth och wifi kan ju sända ändå.

Så nej, du har fel.
Citera
2021-08-12, 21:44
  #5
Medlem
Maxipower1s avatar
Rp of sweden är lika stor bluff som självaste Anders Sydborg
Citera
2021-08-12, 22:31
  #6
Medlem
bjornebarns avatar
Tittar man på detaljerna i mätningarna (tyvärr framgår det inte vilka frekvenser som blockeras, så jag går under antagandet att deras mätvärden rör hela radiospektrumet) så ser man att upp/ned stoppas minst, med ca 90 %. Det kommer alltså fortfarande ut en relativt stor andel, som kan användas för kommunikation med masterna.

De skriver vidare att om man har dålig täckning så kan det bli problem.

Om det nu finns någon sanning bakom vad de skriver skulle jag därmed gissa att mobiler har en tendens att använda en högre effekt än vad de behöver. Sedan är det ju inte svart-vitt heller, utan om man tenderar att ha jättebra mottagning så kanske man bara får bra mottagning, men ändå tillräckligt för att kommunicera.

Jag ställer mig dock fortfarande skeptisk till detta. Först och främst ser jag inga mätningar på hur mottagningen faktiskt påverkas. För det andra så har jag svårt att tro att moderna mobiler går på full effekt konstant, utan de bör, för att spara batteri, justera effekten efter behov.
Citera
2021-08-15, 01:32
  #7
Medlem
Låter som en dålig idé. Om signalen dämpas kommer basstationen be mobilen att öka effekten och den sttålar mer för att kompensera. Enda resultatet blir att batteriet tar slut snabbare.
Citera
2021-08-21, 03:43
  #8
Medlem
Man kanske skulle införskaffa sig ett sådant
Citera
2021-09-01, 09:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaenta
Man kanske skulle införskaffa sig ett sådant

Om du känner något nöje i att ha en sämre fungerande mobil som värmer upp mer, go!
Citera
2021-09-01, 10:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaenta
Man kanske skulle införskaffa sig ett sådant
Haha varför då exakt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback