Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-24, 03:40
  #1
Medlem
Diamant-vibbars avatar
"Endast när man glömmer sig själv är man fri" - Hmm, tomhet, void, absolut stillhet.. Ting som jag alltid nonchalerat. Men hur är det egentligen?
Bor kaos i stillheten? Är det vilseledande att förmoda att handling (action) är mer existens än att "passivt" bara vara i alltet.

Tanke och handling är ett..

Det är ju det här med flow. Som när man "inte tänker" ..
vill vi vara så identitetsdöda och aoutomatiserade - jag kan ha missuppfattat det hela.
Citera
2019-04-24, 11:06
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamant-vibbar
"Endast när man glömmer sig själv är man fri" - Hmm, tomhet, void, absolut stillhet.. Ting som jag alltid nonchalerat. Men hur är det egentligen?
Bor kaos i stillheten? Är det vilseledande att förmoda att handling (action) är mer existens än att "passivt" bara vara i alltet.

Tanke och handling är ett..

Det är ju det här med flow. Som när man "inte tänker" ..
vill vi vara så identitetsdöda och aoutomatiserade - jag kan ha missuppfattat det hela.

Räknas hjärtslag som handling? Alla processer som pågår i din kropp just nu? Räknas din andning, som du nu är medveten om, som handling? Du ska inte glömma dig själv, du ska inse att dig själv inte finns. Hur kan man veta om, än mindre glömma, nåt som inte existerar?
Citera
2019-04-24, 12:00
  #3
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krossamatriakratet
Räknas hjärtslag som handling? Alla processer som pågår i din kropp just nu? Räknas din andning, som du nu är medveten om, som handling? Du ska inte glömma dig själv, du ska inse att dig själv inte finns. Hur kan man veta om, än mindre glömma, nåt som inte existerar?

Så du menar att samtliga existerar, men inte individen? Vad består då medvetandet och mer själen i?
Din beskrivning låter inte så sexig..
__________________
Senast redigerad av Diamant-vibbar 2019-04-24 kl. 12:05.
Citera
2019-04-24, 12:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamant-vibbar
"Endast när man glömmer sig själv är man fri" - Hmm, tomhet, void, absolut stillhet.. Ting som jag alltid nonchalerat. Men hur är det egentligen?
Bor kaos i stillheten? Är det vilseledande att förmoda att handling (action) är mer existens än att "passivt" bara vara i alltet.

Tanke och handling är ett..

Det är ju det här med flow. Som när man "inte tänker" ..
vill vi vara så identitetsdöda och aoutomatiserade - jag kan ha missuppfattat det hela.
Skulle säga lite tvärt om. Det är då man har koll på sig själv som man blir fri. Även om det är skönt då man flummar in i en annan dimension.
Citera
2019-04-24, 12:35
  #5
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Skulle säga lite tvärt om. Det är då man har koll på sig själv som man blir fri. Även om det är skönt då man flummar in i en annan dimension.

Hoppas verkligen att du har rätt! När "man bara är" och har flow liksom musiker och författare som inte har den blekaste om var de får det ifrån existerar ju inte lika mycket.

Synkronicitet och "vardagsmagi" vill man ju inte vara utan men det ena utesluter inte det andra.
Citera
2019-04-24, 17:33
  #6
Avstängd
uniktanvandarnamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamant-vibbar
"Endast när man glömmer sig själv är man fri" - Hmm, tomhet, void, absolut stillhet.. Ting som jag alltid nonchalerat. Men hur är det egentligen?
Bor kaos i stillheten? Är det vilseledande att förmoda att handling (action) är mer existens än att "passivt" bara vara i alltet.

Tanke och handling är ett..

Det är ju det här med flow. Som när man "inte tänker" ..
vill vi vara så identitetsdöda och aoutomatiserade - jag kan ha missuppfattat det hela.

Vad är ett jag då? När jag blickar inåt förnimmer jag främst känslor av välmående eller obehag, kyla eller värme... reaktioner på omvärlden. (Det som reflekterar över processerna är självklart Du, men den upplevelsen är skiftande - knappast en konstant trots att vi nog vill uppleva det så.) Som du skriver är man tämligen egolös i intuitiva och passiva tillstånd.
Citera
2019-04-24, 18:16
  #7
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamant-vibbar
"Endast när man glömmer sig själv är man fri" - Hmm, tomhet, void, absolut stillhet.. Ting som jag alltid nonchalerat. Men hur är det egentligen?
Bor kaos i stillheten? Är det vilseledande att förmoda att handling (action) är mer existens än att "passivt" bara vara i alltet.

Tanke och handling är ett..

Du kanske kan se det som en existentiell existens och en manifesterad existens, där det förstnämnda representerar en tomhet, void eller stillhet och sistnämnda representerar en tanke.

Men sedan finns det ett ytterligare en separation mellan manifesterad existens och handling. Det går exempelvis att tänka att en handling ska göras utan att göra den.
Citat:
Det är ju det här med flow. Som när man "inte tänker" ..
vill vi vara så identitetsdöda och aoutomatiserade - jag kan ha missuppfattat det hela.
Fråga någon vem eller vad denna är, så får du nog ganska många identiteter upprabblade. Jag tycker många är motsatsen till "identitetsdöda" och vill identifiera sig med det mesta, sina känslor, sina drömmar, sina tankar, sina jobb, sina ideologiska uppfattningar, sin sexuella kroppsliga aspekt...ja listan kan nog göras ännu längre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback