• 1
  • 2
2019-07-17, 13:17
Medlem
Tror att ordningsmakten inser att det är kört. Man agerade inte när det var "fem i tolv", för det fanns ingen politisk vilja att det skulle ageras.
Viljan har väl inte infunnit sig än och nu är det mer än fem över tolv.

Vad ska göras och med hjälp av vem?

Polisbristen finns och den går hand i hand med fokus på mestadels fel saker. Det är många områden som det ska hållas ordning på och antagligen prioriterar man det som är lättast och minst farligt.
Dessutom vill knappast någon bli polis idag och de som vill, sållas bort p.g.a. att de inte är lämpliga av olika anledningar.

Riktiga gangsters och deras svans, kan sätta emot hårt och då är poliserna för få och kringgärdade av regler som måste följas. Polisen kan inte ens ta hjälp av den militär som vi inte har.

Så därför fortsätter man att borra huvudet djupare ner i sanden och hoppas på att problemen är borta när man sticker fram näbben igen.

För varje dag som går, missar man möjligheterna till att ta tillbaka mandatet som lagens långa arm. Det handlar numera mest om en stympad och viljelös kroppsdel som dinglar lite avmätt.

Den politiska viljan till ett tryggt samhälle på riktigt, lyser fortfarande med sin frånvaro och kommer att så göra även i framtiden. Ordning och reda har inte varit på modet på många, många år och nu får vi skörda vad som såtts.
Citera
2019-08-20, 11:07
Medlem
Mextremes avatar
Detta är ett av vänsternbejublat inlägg från Erik Nord om nationaliteten på de sommisstänks för de många personrånen i Göteborg. Noga att poängtera att 77% är svenska medborgare.

https://twitter.com/AENO98/status/1163365950051291136

Naturligtvis betyder inte det att de är svenskar utan det är många nationaliserade och sannolikt även 2:a generationens invandrare.

Jag tycker trots allt att det låter som en hög siffra. Många rån utförs ju av de kringstrykande gängen i centrala Göteborg och dessa har sannolikt inte medborgarskap.
Kan det vara så att Erik har fel uppgifter? Att 77% har något slags uppehållstillstånd öht?

Solklart är att 77% inte utförts av svenskar.
Citera
2019-12-02, 00:11
Medlem
tjorven2019s avatar
Hoppsan, nu är Göteborgs något skamfilade poliser igång igen.

https://www.expressen.se/gt/krim/lar...lagtaget-gods/

Det handlar om systematiska stälder av sk. "hittegods", alltså sådant som allmänheten har blivit bestulna på och som sedan, enligt tanken iaf, skall återbördas till dess egentliga ägare.

"Jag lägger pax på en muttermaskin om någon får syn på en, gött när vinterdäcken skall på”, skriver en av poliserna.

Stöderna verkar knappast vara en hemlighet då bla. videofilm lägs ut som någon form av "internt skämt" på en sluten chatgrupp.

"Polismannen som lägger ut klippet skriver, som en kommentar till filmen:

”Hoppas 2019 har mer godbitar i lådan”.

Följt av en smiley."

Jodå, min lilla vän. 2019, lite beroende på handlingstid har godbitar till dig då ditt namn och personummer samt bostadsadress kommer dyka upp här.

Men i grunden är detta självklart ett ledarskapsproblem och ingen är väl förvånad att den högsta chefen råkar vara samma person som är föremål för själva tråden?
Senast redigerad av tjorven2019 2019-12-02 kl. 00:15.
Citera
2021-07-02, 05:55
Medlem
Dags att bumpa denna tråd efter Nords uttalande om misstag.
Vad vet vi om denna psykopat-boomer? Bildgoogling ger mig kalla kårar iaf.
Citera
2021-07-02, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Det jag menar är att "sverigevänner" i regel är svältfödda på sympati för deras sak vilket i detta fall är lag och ordning.

AfS-sympatisörer är inte att jämföra med "sverigevänner".
Är inte AfS-sympatisörer det också då? Vilken seriös aktör vill ha mindre lag och ordning?
Förstår inte skillnaden där.

OnT:
Har inte polisen ett intresse av att upprätthålla lojalitet från allmänheten? Uppdraget blir ju omöjligt utan allmänhetens stöd, precis som för politiker. Kan det vara en gemensam nämnare?
Senast redigerad av Ok-perfekt 2021-07-02 kl. 11:21.
Citera
2024-01-21, 09:39
Medlem
Prempions avatar
Erik Nord skriver:
Citat:
I ett annat perspektiv kan man reflektera över hur långt vi inom polisen ska sträcka oss för att skydda personer som bränner koraner. Här funderar jag om vi en hamnat rätt i våra taktiska beslut. Det kan inte vara rimligt att vi förser en person med livvaktsskydd när de medvetet drar på sig en hotbild i samband med koranbränningar.

Gör jämförelsen med det skydd som vi förser en avhoppare från ett kriminellt gäng med. Den personen kan få omfattande skydd från oss men om han eller hon medvetet söker upp miljöer som innebär risker avslutar vi vårt skydd.

https://www.gp.se/ledare/gastkolumn/...8-4c760ce15cc3

Jag tycker det är ett märkligt resonemang. Personer som lämnar ett kriminellt gäng ha gång gått med i det, men personer som lämnar islam är sådana som fötts in i det.

Närliggande till detta är hederskultur, ska svenska myndigheter låta bli att ingripa när ungdomar far illa pga detta? ”Flickan får skylla sig själv som fick stryk för hon ville inte bära slöja”.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in