Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-23, 20:49
  #1
Medlem
Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni använder för ammunition (märke,kula,vikt) när ni jagar olika sorters vilt med 30-06 så som älg, rådjur, vildsvin mm? Om ni laddar själv får ni gärna skriva det också om ni vill.
Citera
2019-04-23, 20:56
  #2
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airikra
Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni använder för ammunition (märke,kula,vikt) när ni jagar olika sorters vilt med 30-06 så som älg, rådjur, vildsvin mm? Om ni laddar själv får ni gärna skriva det också om ni vill.

Om du väljer kaliber 5.56 (mm) eller 7.62 till studsaren så är väl avvikelser i vikt föga oavsett märke?
Citera
2019-04-23, 21:57
  #3
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airikra
Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni använder för ammunition (märke,kula,vikt) när ni jagar olika sorters vilt med 30-06 så som älg, rådjur, vildsvin mm? Om ni laddar själv får ni gärna skriva det också om ni vill.

Lapua Mega i 12 eller 13 gram är en kula som enligt min erfarenhet skjuter bra i de flesta vapen och har bra prestanda till rimligt pris.

Norma Oryx i 11,7 är en annan kula jag har goda erfarenheter av. Vissa verkar ha taskiga erfarenheter av denna kula (det finns i och för sig folk som har haft dåliga erfarenheter av kulan vilken du än väljer). En fördel kan vara att den ofta samskjuter med jaktmatchen, vilket förstås är bekvämt.

Jaktmatch till fågel och hare, sedan Mega eller Oryx till resten, funkar fint tycker jag.

Men det bästa är väl helt enkelt att köpa en mindre ask av lite olika bulor och se vad som passar din bössa.

Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Om du väljer kaliber 5.56 (mm) eller 7.62 till studsaren så är väl avvikelser i vikt föga oavsett märke?

Va? Det är ju hela andra kalibrar du nämner.
Citera
2019-04-23, 22:02
  #4
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius



Va? Det är ju hela andra kalibrar du nämner.

Ja, du har rätt förstås, det är jag som är vimsig i skallen. Har inte jagat sedan morfar var i livet, vilket sammanföll med militärtjänstgöringen. Blandar ihop det med kalibern för AK5(5.56) och AK4(7.62) som vi använde i lumpen. Sorry för det.

Hursomhelst så är "vikt" en oväsentlig fråga då en given kaliber inte avviker nämnvärt för olika märken.
Citera
2019-04-23, 23:01
  #5
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Ja, du har rätt förstås, det är jag som är vimsig i skallen. Har inte jagat sedan morfar var i livet, vilket sammanföll med militärtjänstgöringen. Blandar ihop det med kalibern för AK5(5.56) och AK4(7.62) som vi använde i lumpen. Sorry för det.

Hursomhelst så är "vikt" en oväsentlig fråga då en given kaliber inte avviker nämnvärt för olika märken.

Ah, jag förstår.

Jodå, vikt är allt en relevant fråga. Själva kulan är helt klart olika vikt.

Exempelvis till 9,3x62 (en kaliber jag själv har i skåpet), så är det stor skillnad på vikten mellan ex Ecostrike 14,9g och Oryx 21,1 g:

https://fritidvildmark.se/product.ht...149g-ecostrike

https://www.jakt.se/norma-9-3x62-21-1-gr-oryx

Till 30-06 finns det vanliga kulor mellan 9,7 och 13 g, vilket är en del skillnad.
Citera
2019-04-23, 23:08
  #6
Medlem
Tackar för alla svar!
Citera
2019-04-23, 23:12
  #7
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ah, jag förstår.

Jodå, vikt är allt en relevant fråga. Själva kulan är helt klart olika vikt.

Exempelvis till 9,3x62 (en kaliber jag själv har i skåpet), så är det stor skillnad på vikten mellan ex Ecostrike 14,9g och Oryx 21,1 g:

https://fritidvildmark.se/product.ht...149g-ecostrike

https://www.jakt.se/norma-9-3x62-21-1-gr-oryx

Till 30-06 finns det vanliga kulor mellan 9,7 och 13 g, vilket är en del skillnad.

I stand corrected! Minns att jag jämförde och höll på när det begav sig för mig. Var inga större skillnader som jag minns det.

Men dina uppgifter stämmer och det måste man ju säga är en avsevärd skillnad(relativt sätt). 👍
Citera
2019-04-23, 23:14
  #8
Medlem
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Om du väljer kaliber 5.56 (mm) eller 7.62 till studsaren så är väl avvikelser i vikt föga oavsett märke?

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Va? Det är ju hela andra kalibrar du nämner.
7.62 och 30-06....inget du reagerar på där?
Citera
2019-04-23, 23:18
  #9
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airikra
Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni använder för ammunition (märke,kula,vikt) när ni jagar olika sorters vilt med 30-06 så som älg, rådjur, vildsvin mm? Om ni laddar själv får ni gärna skriva det också om ni vill.

Sako hammerhead.
Citera
2019-04-23, 23:52
  #10
Medlem
Nu har jag .308 (7,62x51) och varit nöjd med både sako hammerhead, Norma vulkan, federal power shock.

Mitt tips till dig är att testa vulkan, alaska eller power shock. Jag gillar lite blötare kulor som ger bra dö i viltet. Vill du ha en kula som lämnar ett litet hål så typ oryx eller en kopparkula.

Kolla in millforce hunting. Mycket bra och prisvärd ammunition.
Citera
2019-04-24, 00:14
  #11
Medlem
Jag laddar själv, brukar mest använda Hornady
14 .5 g kulor till större kräk. Bra effekt o inte så mycket förstört.
Till fågel o rådjur använder jag 6.5
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback