Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-05-09, 19:38
Medlem
fwtns avatar
Inse att du kan ge den kärleken till dig själv som du söker.
Ta hand om dig. Gör det som du önskar att någon annan gjorde för dig.
När du känner dig uppskattad och älskad av dig själv kommer du inte behöva bekräftelsen från andra.
Det kommer göra dig trygg och framstå som mindre desperat vilket kommer göra dig mer attraktiv.
När du söker bekräftelsen från andra ger du bort din makt. Det vill du inte.
Citera
2019-05-18, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktrollet
har ganska länge varit extremt kåt på bekräftelse (är man). är helt besatt av mitt utseende och att posta mitt ansikte i diverse forum, trådar och chattar på nätet i syfte att fiska efter komplimanger. tänker på det hela tiden och oroar mig över att mitt utseende inte duger. skämms över att vara så ytlig.

antar att jag undermedvetet tänker att "om jag bara får tillräckligt med bekräftelse, så kanske det till slut "läker" gamla sår, så att säga, och att jag till slut kanske kommer att känna mig nöjd med mig själv.

dessutom får man nästan en kick av komplimanger, känns typ som ett väldigt milt opiatrus.

roten till detta är ju givetvis obefintlig självkänsla.

någon som känner igen sig? hur hanterar ni detta?

Den nya internet generationens stora problem... dopamin är väl anledningen.
Vi mår bra av socialt beröm uppmärksamhet, får en dopaminkick.
En dopaminkick leder dock in på ett farligt spår - man blir inte nöjd, man vill ha mer.

Du måste finna andra glädjeämnen i livet för att kunna få avsåtnd, och sedan inse hur löjligt ditt beteende var.
Citera
2019-05-20, 11:25
Medlem
Jag var där för 5 - 10 år sedan också. Knäppte alltid löjligt mycket bilder på mig själv som skulle ut i sociala medier o.s.v. Idag skäms jag lite och garvar nästan åt hur patetiskt det var.

Det som fick mig att ändra beteende där var dels att jag lärde mig hantera min självbild och mitt bekräftelsebehov. Detta genom flytt till annan stad där jag liksom... "började om från början", jag lärde mig stå på egna ben, ta egna initiativ och trivas med mig själv (vilket jag aldrig tidigare gjort). Dessutom började jag därmed färgas av den avsky jag såg, när jag såg andra Instagram-fjortisar konstant söka uppmärksamhet genom att posta diverse märkliga bilder på sig själva, bara för att jaga "likes".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in