Citat:
Ursprungligen postat av
mtflash
Tycker du att du har mycket bättre kunskaper än Wall Street och de andra analytikerna/investerarna, så kan du ju välja att antingen blanka aktien, eller att satsa på andra företag.
Finns många som tyckt att Microsoft, Apple, Google, Facebook och Amazon är "löjligt högt värderade". Även för 10-15 år sedan när deras kurser var extremt mycket lägre än idag.
Håller med. Huvudproblemet är att personer som tycker aktien är grovt övervärderad inte är så insatt i själva företaget och deras framtida produkter.
Första problemet är att folk ser det som ett bilföretag och jämför det med traditionella bilföretag som Volvo, Volkswagen, Audi etc.
Andra saker är att de kanske inte tänker på att Tesla håller på att bygga och snart är klar med fabriken i Berlin samt senare i år fabriken i Texas. Tillsammans ska de kunna ha en kapacitet på uppåt 3 miljoner bilar årligen om jag inte minns fel. Värt att tillägga då är att Tesla kom upp i nära 500 000 bilar år 2020. Kommer bli en norm ökning av tillverkningen kommande åren.
Nästa sak är Teslas Solceller och batterier för lagring av energi. Det är idag en rätt liten del av Tesla, men jag är övertygad att den delen kommer explodera kommande åren.
Sen har vi ju full self drivning. När det väl är på plats så kommer det kunna generera massor av extra inkomster för Tesla.
Vad mer? Jo det ryktas ju om att Tesla ska erbjuda någon form av appstore till bilarna där man kan köpa till extra appar. Finns pengar att tjäna där.
Sen har vi ju försäkringsdelen som kommer kunna generera extra inkomster.
Och den som tror att de nu kommande två fabrikerna som byggs är de sista tror fel. Kommer garanterat komma mer. Tesla har något på gång i Indien, oklart vad, men jag misstänker att det rör sig om energidelen, alltså solceller och batterilagring.
Skulle inte heller förvåna mig om det kommer komma en fabrik i Australien.
Edit: Glömde Tesla Semi, de kommer komma antingen senare i år eller mer troligt nästa år och det finns mycket förbeställningar på den. Kommer ge fint med cash till kassan.