Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-07, 22:36
  #133
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1391
Fråga 1,2 miljarder katoliker.

Har ofta sett helgon som Guds delegater, att det är bättre att be via ett helgon som sorterar detta till Gud. Finns helgon för alla möjliga, för dansare t ex. Vissa böner bör vara ungefär likadana så finns ett administrativt syfte med helgon..

Utan påve å starkt styre hade nog katolska kyrkan sett ut som svenska kyrkan idag. Där 1 855 000 medlemmar lämnat på 42 år. Protestantism ser knappast ut som en framgångssaga och som svensk att kritisera påvens styre över kyrkan känns lite... som att man kanske vill att kyrkans inflytande ska minska då den svenska modellen knappast varit framgångsrik. Sen är det Gud som utser helgon. Påven fyller nog ingen funktion för bibeltroende/bokstavstroende utan för de lite mindre troende som behöver världsliga tecken. Bra att religion inte är allt för abstrakt och exklusivt utan för alla.

Ska dock sägas att jag har dålig koll på kyrkan, jag nöjer mig oftast med att vila och läsa Bibeln på söndagar, tycker inte att Ärkebiskopen är särskilt konsekvent i sin lära. Flyktingvurmare som tar fram Bibeln när invandringen ska försvaras, men knäpptyst gällande falska profeter, aborter m.m., så Bibelgrund verkar helt saknas för kyrkan. Tycker Ärkebiskopen är en charlatan som använder Bibeln när det passar, även i bokstavstroende syfte. Sverige är knappast ett föredöme eller något att efterlikna så bra att påven finns även fast katolska kyrkan tummat lite på Skapelseberättelsen. T.ex. finns stor okunskap gällande aborter påven säger själv att det är själva abortören som är mördaren alltså inte kvinnan. Trots att 35 000 eller runt 35 procent av varje årskull aborteras hör man inte Ärkebiskopen våga stå upp för dessa försvarslösa foster. Tycker Ärkebiskopen är en ynkrygg som knappast är ett föredöme ens för kvinnor, precis som Busch Thor helt knäpptyst gällande aborter. Istället för att Ärkebiskopen som är tysk försvarar försvarslösa foster ägnas tiden åt att driva med folk som röstar SD, ja att hennes favorituttryck är allah akbar, å detta då finns i Bibeln också i annan form. Sjukt oseriöst då enligt Bibellära är Muhammed en falsk profet. Så det är blasfemi av Ärkebiskopen att vurma för islam.

Svenska kyrkan är typ en parodi på andra kyrkor. Ärkebiskopen är varken modig eller speciellt imponerande, man kunde tänka sig att en kvinna som Ärkebiskop skulle sätta stopp för 35 000 aborter, men hon är bara i PK etablissemangets ficka där hon inte gör nåt vettigt, Ärkebiskopen hade fått respekt om hon fått ned abortsiffrorna men verkar som man satt värsta batikhäxan man kunnat hitta på den rollen för att driva ut 2 miljoner svenskar till. Som svensk kan man inte kritisera påven, hur katoliker sköter kyrkorna är mycket mer imponerande, medan i Sverige har folk lämnat varje år å det är inte konstigt med en Ärkebiskop som hädar. Svenska kyrkorna är lite mer flyktingläger eller mammagrupper än något annat. Så inte konstigt att folk inte går dit längre. Helt klart hör man Ärkebiskopen säger "alla som inte flyktingvurmar är inte välkomna", och detta är då Ärkebiskopen som ska försöka ena alla svenska kristna. Istället splittrar de svenska kristna, å detta måste vara djävulens verk. Som kan förväntas kläs det upp i politisk korrekt retorik, men siffrorna är klara att det är en splittrande ledning i Svenska kyrkan där det är fokus på skillnader.

"Toleranta, förutom mot de som är intoleranta", och vilka är intoleranta? Vilka ska bort ifrån kyrkorna? Jo det bestämmer PK-etablissemanget helt godtyckligt utan Bibelgrund.
Hycklarkyrkan har inte mycket att komma med idag, nej. Det är dock så att den lutherska kyrkan i Sverige alltid har varit maktens redskap, så det är egentligen inte så konstigt att det är så.

Jag håller dock inte med om att Muhammed var en falsk profet, för det är så att alla religioner har sina profeter.
Citera
2019-07-08, 17:54
  #134
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1391
Katolska kyrkan med över 1,2 miljarder medlemmar anser de. Även påven. Du anser dock nåt annat.

https://www.katolskakyrkan.se/katols...varlden/helgon

"Det är Gud som gör människor till helgon genom sin nåd, och kyrkan kan inte utnämna någon till helgon. Däremot uttrycker den ibland sin övertygelse om att vissa människor har visat sig vara helgon. Kanoniseringen "gör" alltså inte någon till helgon, utan bekräftar bara vad Gud redan har gjort." - Katolska kyrkan

Över 1.2 miljarder katoliker kan inte ha fel. Ät människokött!
Citera
2019-07-10, 01:29
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Du har inte nämnt någon person, som ännu lever idag. Vem är det som smutskastar Birgitta idag?
Likgiltighet och inte hat är motsatsen till kärlek. -Johannes Paulus II (?).

Hon har ju redan blivit slaktad av sveriges intellektuella elit. Tom Luthergubben i Tyskland sägs ha tagit sig tid att smutskasta henne.

Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Har du missat att alla personerna på de nuvarande sedlarna verkade under 1900-talet?
Och det kan ha varit ett medvetet val för att röja bort katoliker?

Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Dessutom skulle jag gärna vilja veta vad du menar med "denna Astrid Lindgren". Varför tycker du inte om henne?
Jag kan inte se hur lärorna i Pippi Långstrump är förenliga med katolska synen på barn och familj. I bröderna Lejonhjärta ligger hennes läror bättre till.

Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag tror nu inte att så många svenskar från 1300-talet har fått en staty över huvudtaget.
St. Göran har en "maffig" staty i Storkyrkan och en replik på Köpmantorget. Erik den helige är med i stockholms statsvapen. Det är inte ringa.
Citera
2019-07-10, 14:17
  #136
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Likgiltighet och inte hat är motsatsen till kärlek. -Johannes Paulus II (?).

Hon har ju redan blivit slaktad av sveriges intellektuella elit. Tom Luthergubben i Tyskland sägs ha tagit sig tid att smutskasta henne.
Fast du har inte nämnt en enda nu levande person, som bedrivit någon smutskastning av Birgitta. Vad är det för en "intellektuell elit", som du talar om?

Citat:
Och det kan ha varit ett medvetet val för att röja bort katoliker?
Du bör ha goda bevis för din sak innan du kommer med sådana där anklagelser. Du får helt enkelt acceptera att Sverige har varit ett lutherskt land sedan 1500-talet, så vi hade inte så många katolska kulturpersonligheter under 1900-talet.

Citat:
St. Göran har en "maffig" staty i Storkyrkan och en replik på Köpmantorget. Erik den helige är med i stockholms statsvapen. Det är inte ringa.
Göran kom ju från nuvarande Turkiet och levde under antiken. Erik den helige levde under 1100-talet, inte på 1300-talet. Men det vore i alla fall bara två personer, och det är dessutom två män. Birgitta har ju i alla fall fått några statyer av sig, vilket är mycket mer än vad de flesta kvinnor från 1300-talets Sverige har fått. Så du ska inte klaga å hennes vägnar.
__________________
Senast redigerad av Furienna 2019-07-10 kl. 14:40.
Citera
2019-07-10, 21:29
  #137
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Fast du har inte nämnt en enda nu levande person, som bedrivit någon smutskastning av Birgitta. Vad är det för en "intellektuell elit", som du talar om?

Du bör ha goda bevis för din sak innan du kommer med sådana där anklagelser. Du får helt enkelt acceptera att Sverige har varit ett lutherskt land sedan 1500-talet, så vi hade inte så många katolska kulturpersonligheter under 1900-talet.

Göran kom ju från nuvarande Turkiet och levde under antiken. Erik den helige levde under 1100-talet, inte på 1300-talet. Men det vore i alla fall bara två personer, och det är dessutom två män. Birgitta har ju i alla fall fått några statyer av sig, vilket är mycket mer än vad de flesta kvinnor från 1300-talets Sverige har fått. Så du ska inte klaga å hennes vägnar.

Visst finns det statyer av HB. Men jag tror Lingonfett menar "riktiga" statyer av brons. Sånt är såvitt jag vet mest förbehållna ren konst eller krigare.

Men varför inte resa staty av vår store katolik Edward Blom i Berzeliparken lämpligt nog vid Berns?
Citera
2023-03-20, 10:20
  #138
Medlem
Så här skriver Carina Nynäs boken Jag ser klart? Synen på den heliga Birgitta i svenska 1900-talsbiografier (s. 187) angående Sven Stolpes Birgittabiografi från 1973:


Hon beskrivs med sinsemellan motstridiga bilder som inte förenas till en personlighet. Stolpe motsäger dessutom sig själv. En djupare skildring av Birgittas personlighetsutveckling saknas. Biografen verkar inte ha gett sig själv tid att lära känna sin huvudperson. Den egna förbilden, som Edel efterlyser, har inte nått vuxen ålder. Biografin verkar snarare vara den uppgörelse med ämnet, som borde vara ett övergånget stadium när en författare eller en forskare fattar pennan inför den biografisk-tolkande teckningen. Ibland betraktas Birgitta med löje, ibland beundrar biografen henne. Lika ofta irriteras han av henne. Biografin är mera en process i Stolpes uppgörelse med kvinnogestalten Birgitta än ett moget tecknat porträtt av Birgitta.
Citera
2023-03-20, 10:58
  #139
Medlem
August Strindberg kallade henne en oregerlig tossa. Hon var utan tvivel troende men lika mycket en maktmänniska upptagen av jordiska ting. Gud tycks ha varit ovanligt intresserad av svensk medeltidspolitik. Birgitta bedrev själv en smutkastningskampanj mot kung Magnus. Han i sin tur kallade hennes anklagelser för ett löst kvinnosnack.
Citera
2023-05-26, 18:38
  #140
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Vårt kära svenska helgon, Heliga Birgitta har och är fortfarande utsatt för en smutskastning. Från att ha varit kärt har hon hamnat ut i kylan. Hon syns knappt på historieböcker och barn i skolan får lära sig ytterst ytliga saker om henne. Inte ens i hennes östgötska hemmatrakter är hon vördad.
  1. Hur kom det att bli så?
  2. Var god och förklara varför DU inte vördar henne och vilken är DIN syn på henne?

Jag tror att många har kommit under inflytandet av en negativ narrativ kring kristna tron som lutheriter och ateister spred och sprider fortfarande, men det är bara min tanke. Jag vet att män av tvivelaktig rykte och leverne som Strindberg och Luther har skrivit illa om henne. Hennes nutida bild påminner lite om smutskastningen Drottning Kristina har fått utså... tills hon blev feminist och queer-symbol i 90-talet.
3. Har hon syndat för att hon var av adlig börd?
4. Är det fel att sträva att ha en helgonlik liv?
5. Får man inte vara en fredsmakare i stormaktspolitiken utan att man blir ansedd som machiavellisk?

Om "Heliga Birgitta". Huruvida hon var helig eller inte vet jag inte så mycket om, men en sak vet jag
då jag har läst om henne: Hon var en riktig krutkärring som satte t.om. påven på plats.
Det är nog tydligt att man skulle inte mucka med den tanten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback