Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-21, 17:28
  #1
Medlem
Vårt kära svenska helgon, Heliga Birgitta har och är fortfarande utsatt för en smutskastning. Från att ha varit kärt har hon hamnat ut i kylan. Hon syns knappt på historieböcker och barn i skolan får lära sig ytterst ytliga saker om henne. Inte ens i hennes östgötska hemmatrakter är hon vördad.
  1. Hur kom det att bli så?
  2. Var god och förklara varför DU inte vördar henne och vilken är DIN syn på henne?

Jag tror att många har kommit under inflytandet av en negativ narrativ kring kristna tron som lutheriter och ateister spred och sprider fortfarande, men det är bara min tanke. Jag vet att män av tvivelaktig rykte och leverne som Strindberg och Luther har skrivit illa om henne. Hennes nutida bild påminner lite om smutskastningen Drottning Kristina har fått utså... tills hon blev feminist och queer-symbol i 90-talet.
3. Har hon syndat för att hon var av adlig börd?
4. Är det fel att sträva att ha en helgonlik liv?
5. Får man inte vara en fredsmakare i stormaktspolitiken utan att man blir ansedd som machiavellisk?
__________________
Senast redigerad av lingonfett 2019-04-21 kl. 17:47.
Citera
2019-04-21, 17:40
  #2
Medlem
Varför skulle jag en person börda, som tjänar en tro som miljtonalsl liv skördat.

De kristna präster med sina korgossfester, en tro som förvandlade all kunskap till rester.

Varför tro på en gubbe bland moln, om man inte trippar eller är ett mentalt fån.
Citera
2019-04-21, 17:40
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Vårt kära svenska helgon, Heliga Birgitta ...[*]Var goda och förklara varför DU inte vördar henne och vilken är DIN syn på henne?
.

Har hört namnet mest, aldrig förstått vad som gör henne till ett helgon riktigt.
Ganska ointressant karaktär och värdelöst helgon om man jämför med de andra?
Citera
2019-04-21, 18:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlborosmokingman
Varför skulle jag en person börda, som tjänar en tro som miljtonalsl liv skördat.

De kristna präster med sina korgossfester, en tro som förvandlade all kunskap till rester.

Varför tro på en gubbe bland moln, om man inte trippar eller är ett mentalt fån.
Du ställer själv frågor. Svaret kan vara att du är rädd för att tro!
Citera
2019-04-21, 18:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Har hört namnet mest, aldrig förstått vad som gör henne till ett helgon riktigt.
Ganska ointressant karaktär och värdelöst helgon om man jämför med de andra?
Vilka andra helgon jämför du henne med, eftersom du nämner andra.
Citera
2019-04-21, 18:26
  #6
Medlem
Det är nog precis som du säger men även att läromedel för grundskolan påverkar, ägs av dem, som vill få bort kristendomen och helgonen.
Citera
2019-04-21, 19:00
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hope18
Vilka andra helgon jämför du henne med, eftersom du nämner andra.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nikolaus_(helgon)

Nikolaus

Skyddshelgon för Barn, sjömän, fiskare, köpmän, falskeligen anklagade personer, prostituerade, ångerfulla tjuvar, apotekare, bågskyttar; pantbanker; Bari; Grekland; Ryssland; Serbien

Birgitta skyddshelgon för nobody.
Citera
2019-04-21, 19:13
  #8
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nikolaus_(helgon)

Nikolaus

Skyddshelgon för Barn, sjömän, fiskare, köpmän, falskeligen anklagade personer, prostituerade, ångerfulla tjuvar, apotekare, bågskyttar; pantbanker; Bari; Grekland; Ryssland; Serbien

Birgitta skyddshelgon för nobody.
Du blandar ihop apelsiner och bananer, jäkla nolla.
Ska du jämföra så ska du göra det med deras livsverk.

Birgitta var en kvinna som kunde läsa och skriva under en tid när det ansågs högst opassande för en kvinna.
Inget ont om Nicolaus, med det var du som drog in honom i detta. Hans förehavanden är till del svåra att belägga historiskt då en del av beskrivningarna har karaktären av legender. Förresten, tror du på Jultomten?

F ö så är Birgitta ett av sex skyddshelgon för Europa, och det är väl inte så illa..?
Citera
2019-04-21, 19:27
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Du blandar ihop apelsiner och bananer, jäkla nolla.
Ska du jämföra så ska du göra det med deras livsverk.

Birgitta var en kvinna som kunde läsa och skriva under en tid när det ansågs högst opassande för en kvinna.
Inget ont om Nicolaus, med det var du som drog in honom i detta. Hans förehavanden är till del svåra att belägga historiskt då en del av beskrivningarna har karaktären av legender. Förresten, tror du på Jultomten?

F ö så är Birgitta ett av sex skyddshelgon för Europa, och det är väl inte så illa..?

Ärthjärna det är religion det handlar om! Folk tror på Jesus , Noaks ark och allt det där och du ska prata om bevis för att saker är sant?!

Ska man utgå ifrån att helgon är sanna så är hon ett kasst helgon hur som helst, skyddshelgon för Europa är ett slask-helgon utan talang .
Nikolaus levde innan bibeln var publicerad och det gäller även för Jesus, så vart vill du komma? .
Citera
2019-04-21, 20:26
  #10
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Vårt kära svenska helgon, Heliga Birgitta har och är fortfarande utsatt för en smutskastning. Från att ha varit kärt har hon hamnat ut i kylan. Hon syns knappt på historieböcker och barn i skolan får lära sig ytterst ytliga saker om henne. Inte ens i hennes östgötska hemmatrakter är hon vördad.
  1. Hur kom det att bli så?
  2. Var god och förklara varför DU inte vördar henne och vilken är DIN syn på henne?

Jag tror att många har kommit under inflytandet av en negativ narrativ kring kristna tron som lutheriter och ateister spred och sprider fortfarande, men det är bara min tanke. Jag vet att män av tvivelaktig rykte och leverne som Strindberg och Luther har skrivit illa om henne. Hennes nutida bild påminner lite om smutskastningen Drottning Kristina har fått utså... tills hon blev feminist och queer-symbol i 90-talet.
3. Har hon syndat för att hon var av adlig börd?
4. Är det fel att sträva att ha en helgonlik liv?
5. Får man inte vara en fredsmakare i stormaktspolitiken utan att man blir ansedd som machiavellisk?

Kan du belägga denna påstådda "smutskastning" av Heliga Birgitta, eller är det mer katolska lögner vi matas med?
Citera
2019-04-21, 20:45
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nikolaus_(helgon)

Nikolaus

Skyddshelgon för Barn, sjömän, fiskare, köpmän, falskeligen anklagade personer, prostituerade, ångerfulla tjuvar, apotekare, bågskyttar; pantbanker; Bari; Grekland; Ryssland; Serbien

Birgitta skyddshelgon för nobody.
Men det är väl ingen tävling, eller?
Citera
2019-04-21, 21:51
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hope18
Men det är väl ingen tävling, eller?

Nej jag sa bara hur jag ser på Birgitta som ingenting speciellt.

En person som skänkte hela sitt arv och räddade personer i nöd, och legenden säger att han kunde dela upp sig och befinna sig på flera platser samtidigt och utförde mirakel.
Slog någon arius på käften och suttit i fängelse och magisk sätt trollat fram kläder som togs ifrån honom med hjälp av jungfru Maria .
Jultomten är inspirerad ifrån berättelser om honom.

En riktig legend , sen har kungar och annat blivit helgon för ingenting.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback