Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-21, 01:38
  #1729
Medlem
C0B0LTs avatar
Så här behandlar feministiska Socialdemokraternas vänskapsland Saudiarabien sina kvinnor.
Citat:
En kvinna misstänks för brott mot saudisk lagstiftning efter hon laddat upp ett klipp på Snapchat som visade hur hon gick klädd i kjol och inte täckt för ansiktet. Kvinnan nekar till brott.

Polisen i Saudiarabien grep och förhörde en kvinna som är misstänkt för brott mot saudisk lagstiftning. Detta efter att hon anklagats för att ha laddat upp ett tio sekunder långt klipp på Snapchat som ska ha visat henne vara klädd i kjol. Inte heller ska hon ha täckt för ansiktet, något som det är lag på för kvinnor i landet.
https://www.nordfront.se/kvinna-grep...kladd-kjol.smr
Citera
2019-10-15, 07:56
  #1730
Medlem
Har islam rätt om kvinnor?

För ett par veckor sedan postade någon posters i USA med texten "Islam is right about women". Postern var givetvis avsedd att trolla främst vänsterfolk och FB tråd finns här: (FB) "Islam Is RIGHT About Women." nya flyers I Boston USA.

Det jag istället tänkte vi kunde diskutera här är ifall det finns något att hämta i detta påståendet. Har Islam någon poäng i sin syn på kvinnor? Jag tänker nu inte på de barbariska straff som finns i stora delar av den muslimska världen utan mer allmänt Islams syn på kvinnors ställning i samhället. Frågan är inte heller nödvändigtvis binär utan islam kan ha några rätt om några saker även om andra saker är uppåt väggarna. Jag är med denna frågeställning inte intresserad av att varken trycka ner eller hylla Islam utan är mest intresserad av att höra folks åsikter i frågan.
Citera
2019-10-15, 08:11
  #1731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gg1337
För ett par veckor sedan postade någon posters i USA med texten "Islam is right about women". Postern var givetvis avsedd att trolla främst vänsterfolk och FB tråd finns här: (FB) "Islam Is RIGHT About Women." nya flyers I Boston USA.

Det jag istället tänkte vi kunde diskutera här är ifall det finns något att hämta i detta påståendet. Har Islam någon poäng i sin syn på kvinnor? Jag tänker nu inte på de barbariska straff som finns i stora delar av den muslimska världen utan mer allmänt Islams syn på kvinnors ställning i samhället. Frågan är inte heller nödvändigtvis binär utan islam kan ha några rätt om några saker även om andra saker är uppåt väggarna. Jag är med denna frågeställning inte intresserad av att varken trycka ner eller hylla Islam utan är mest intresserad av att höra folks åsikter i frågan.

Vad anser du att islam har för syn på kvinnors ställning i samhället?
Det finns olika tolkningar, vad jag förstår, av vad islam säger om det. En tolkning är att islam ger kvinnan fler rättigheter än andra religioner och inte alls är förtryckande mot kvinnor.
Den andra tolkningen är att islam ÄR en kvinnoförtryckande religion där allt hon gör och tänker ska godkännas av en man.
Citera
2019-10-15, 08:14
  #1732
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Vad anser du att islam har för syn på kvinnors ställning i samhället?
Det finns olika tolkningar, vad jag förstår, av vad islam säger om det. En tolkning är att islam ger kvinnan fler rättigheter än andra religioner och inte alls är förtryckande mot kvinnor.
Den andra tolkningen är att islam ÄR en kvinnoförtryckande religion där allt hon gör och tänker ska godkännas av en man.

Hur lyckas du tolka det? Förklara hur du tänker.
Citera
2019-10-15, 08:19
  #1733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Vad anser du att islam har för syn på kvinnors ställning i samhället?
Det finns olika tolkningar, vad jag förstår, av vad islam säger om det. En tolkning är att islam ger kvinnan fler rättigheter än andra religioner och inte alls är förtryckande mot kvinnor.
Den andra tolkningen är att islam ÄR en kvinnoförtryckande religion där allt hon gör och tänker ska godkännas av en man.

Jag var mest nyfiken på hur andra ser på det. Jag har min egen syn på kvinnor men den är helt fristående från det som står skrivet i koranen eller vad diverse imamer säger. Jag tycker t.ex att många kvinnors val och beteenden blir väldigt fel när kvinnor får "allt" gratis via välfärdsstaten. Hur Koranen ser på det vet jag inte men det påverkar oavsett inte min syn på saken.
Citera
2019-10-15, 08:30
  #1734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Hur lyckas du tolka det? Förklara hur du tänker.

Det är inte min tolkning att islam ger kvinnor fler rättigheter än andra religioner, utan det är vad jag hört kvinnor med slöja säga i media, exv SVT. Minns nu inte vilka program.
De påstår att "koranen säger... "osv. Jag har inte läst koranen så jag har ingen aning.
Jag har mest sett islam i praktiken (eller är det kultur och inte islam? En del påstår det).
Själv uppfattar jag islam som både kvinnoförtryckande och krigisk i praktiken. Sen vet ju inte jag vad som egentligen står i koranen, om de följer det som står eller hittar på. Var står det tex att kvinnan måste täcka sitt hår? Ingenstans tydligen, utan det sägs av vissa att bara vara en kulturell grej. Även vissa grenar inom både judendom och kristendom praktiserar att kvinnor har sjal över håret (knuten i nacken och halsen bar från sjal)
__________________
Senast redigerad av DEF1 2019-10-15 kl. 08:32.
Citera
2019-10-15, 08:35
  #1735
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gg1337
Jag var mest nyfiken på hur andra ser på det. Jag har min egen syn på kvinnor men den är helt fristående från det som står skrivet i koranen eller vad diverse imamer säger. Jag tycker t.ex att många kvinnors val och beteenden blir väldigt fel när kvinnor får "allt" gratis via välfärdsstaten. Hur Koranen ser på det vet jag inte men det påverkar oavsett inte min syn på saken.

Vad är det kvinnor får gratis från staten? Är väl samma som män får? Eller finns där en skillnad menar du?
Citera
2019-10-15, 09:39
  #1736
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Vad är det kvinnor får gratis från staten? Är väl samma som män får? Eller finns där en skillnad menar du?

Nu tänkte jag att det här var en diskussion om religon och inte om politik men för att svara på frågan: Nej på pappret är det givetvis inte så men i praktiken så är kvinnor nettomottagare av skattemedel medan män är nettoinbetalare. För att anknyta till Islam så antar jag att de kuvar kvinnan för att göra henne ekonomiskt beroende av mannen och för att undvika effekterna som uppstår av frigjorda kvinnor.

Rent personligen tycker jag att man varken ska skämma bort (välfärd) eller kuva (islam) kvinnan utan ge båda könen lika ekonomiska möjligheter via den fria marknaden och det som är naturligt och effektivast kommer då automatisk uppstå.
Citera
2019-10-15, 10:02
  #1737
Medlem
De har väl ungefär lika rätt i sin syn på kvinnor som i sin syn på att inga män klarar av att se lite kvinnohud utan att våldta kvinnan.
Citera
2019-10-15, 10:12
  #1738
Medlem
Ortopeds avatar
Nej, de lever kvar i stenåldern. Som tur är Sverige före i utvecklingen och kan föregå med gott exempel, om en man inte kan hålla koll på sin kvinna utan att behöva använda religion är han svag.
Citera
2019-10-15, 11:11
  #1739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ortoped
Nej, de lever kvar i stenåldern. Som tur är Sverige före i utvecklingen och kan föregå med gott exempel, om en man inte kan hålla koll på sin kvinna utan att behöva använda religion är han svag.

Kvinnor tycker nog generellt att män som känner att de måste "hålla koll" på "sina" kvinnor är creepy. Ordvalen säger en del om hur långt svenska män har kommit i sin egen kvinnosyn. Dvs inte särskilt långt.
Citera
2019-10-15, 11:18
  #1740
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gg1337
För ett par veckor sedan postade någon posters i USA med texten "Islam is right about women". Postern var givetvis avsedd att trolla främst vänsterfolk och FB tråd finns här: (FB) "Islam Is RIGHT About Women." nya flyers I Boston USA.

Det jag istället tänkte vi kunde diskutera här är ifall det finns något att hämta i detta påståendet. Har Islam någon poäng i sin syn på kvinnor? Jag tänker nu inte på de barbariska straff som finns i stora delar av den muslimska världen utan mer allmänt Islams syn på kvinnors ställning i samhället. Frågan är inte heller nödvändigtvis binär utan islam kan ha några rätt om några saker även om andra saker är uppåt väggarna. Jag är med denna frågeställning inte intresserad av att varken trycka ner eller hylla Islam utan är mest intresserad av att höra folks åsikter i frågan.

Islam eller andra så kallade religioner har naturligtvis inte rätt om kvinnor. Men det som förvånar mig är att många män på detta forum inte kan se sina egna likheter med islam i frågan om kvinnor. Många män verkar vara motståndare till islam men de uttrycker samma, och till och med MER extrema åsikter om kvinnor...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback