• 1
  • 2
2019-04-19, 18:15
Bannlyst
Trots att lagen säger: "Vid köp av sprutor och kanyler för andra ändamål än medicinska är åldersgränsen 20 år och privat införsel tillåts om den sker för medicinskt bruk eller annat lovligt ändamål".

Finns det något jag kan göra?

(Mod får gärna flytta tråden ifall jag har placerat fel. Tack.)
Citera
2019-04-19, 18:24
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liviah.s
Trots att lagen säger: "Vid köp av sprutor och kanyler för andra ändamål än medicinska är åldersgränsen 20 år och privat införsel tillåts om den sker för medicinskt bruk eller annat lovligt ändamål".

Läkemedelsverket säger även:
Citat:
Den som säljer sprutor och kanyler ska inte sälja varorna om det finns misstanke att dessa kan komma att användas vid missbruk av narkotika eller dopningsmedel.

Det kan också finnas andra omständigheter, så som interna rutiner, som gör att man inte säljer sprutor eller kanyler till privatpersoner.

Så ser du ut som en knarkare, eller väcker misstankar på andra sätt har de all rätt i världen att neka dig.
Du får ta reda på deras interna rutiner och se om det är dessa som stoppar dig, eller helt enkelt gå till ett apotek.
Citera
2019-04-19, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Läkemedelsverket säger även:

Så ser du ut som en knarkare, eller väcker misstankar på andra sätt har de all rätt i världen att neka dig.
Du får ta reda på deras interna rutiner och se om det är dessa som stoppar dig, eller helt enkelt gå till ett apotek.

Blir det inte diskriminering då? Att neka någon på bas av något så ytligt som utseende? Är det inte deras jobb att presentera goda skäl för eventuella misstankar?
Citera
2019-04-19, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Gå till ett annat apotek och testa där? Går det inte att köpa online? Tycka vad man vill om injektionsmissbruk, men att neka någon att köpa rena verktyg är bara korkat, leder till att sjukdomar kommer att spridas mellan missbrukare när de börjar dela nålar i högre utsträckning.

Försökte köpa online. Hemsidan var falsk. Vill inte riskera det igen.
Citera
2019-04-19, 18:51
Medlem
Citat:

Vad ska en vanlig människa med kanyler till? Kan inte komma på ett enda behov som uppstått där det krävts att jag har injektionskanyler hemma i badrumsskåpet?
Citera
2019-04-19, 18:53
Medlem
Juridiskt är frågan rätt solklar. De har inte skyldighet att sälja till dig. På samma sätt har ingen näringsidkare skyldighet att göra affärer med dig alls.
Citera
2019-04-19, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bevakasha
Vad ska en vanlig människa med kanyler till? Kan inte komma på ett enda behov som uppstått där det krävts att jag har injektionskanyler hemma i badrumsskåpet?

Inte relevant för frågeställningen. Men det är lagligt att köpa kanyler för privat bruk.
Citera
2019-04-19, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Juridiskt är frågan rätt solklar. De har inte skyldighet att sälja till dig. På samma sätt har ingen näringsidkare skyldighet att göra affärer med dig alls.

Det vet jag. Undrar bara om det finns något jag kan göra?
Citera
2019-04-19, 19:05
Medlem
Citat:
Juridiskt? Nix. Som sagt så har de ingen juridisk skyldighet att sälja.
Citera
Emerains avatar

Moderatormeddelande

Postat av Emerain 2019-04-19, 19:06
Medlem
Of topic raderat. Era åsikter om använfanfet av narkotika och saker relaterat till det hör inte hemma här.

/mod
2019-04-19, 19:12
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevakasha

Jag är modellbyggare och använder dem till att applicera lim och vissa typer av spackel.

För att inte gå helt off topic så får jag väll fylla i att detta användningsområde hittils accepterat av apoteken som acceptabelt.
Citera
2019-04-19, 19:12
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:

Borde väl gå att beställa på nätet. Annars är det väl rövpanna som gäller. Eller gå till ett annat apotek och testa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in