Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-09-03, 20:44
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelhund
Hur gör t.ex bushfolk när dom spricker?
Under primitiva förhållanden är barnafödande en av de vanligaste dödsorsakerna.

Citat:
In the South-East Asian region, maternal conditions are the leading cause of women's death and responsible for 14% of deaths among women aged 15-44 years
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3397324/

Så var det väl hos oss också, för inte så jättelänge sedan. Jag såg någonstans en uppskattad siffra att i början av 1900-talet ledde ca 1 av 100 födslar till att mamman dog.
Citera
2017-09-04, 16:01
  #50
Medlem
Handikappadmuss avatar
Visst fan är det vidrigt, men väl mödan värt... eller hur?
Citera
2017-09-04, 16:12
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handikappadmus
Visst fan är det vidrigt, men väl mödan värt... eller hur?

Beror väl på hur bra eller dåligt det går, dör man är det väl knappast värt det och blir man svårt skadad för livet är det väl också tveksamt.

Tyvärr är det något vi svenskar får vänja oss vid nu eftersom mer och mer resurser försvinner. Skador och död kommer bli vanligare.
Citera
2017-09-04, 17:19
  #52
Medlem
Svaret på hur vidrigt det är att föda barn är beroende av hur långt ifrån du är naturliga kroppsliga funktioner. Förlossningar är ofta lite kroppsvätskor och grymt starka känslor som inte alltid kan kontrolleras. Är sådant läskigt för dig är en förlossning säkert "vidrig".
Är det kroppsvätskor, rädsla att tappa kontrollen, synen av blod eller rädsla för ev skador som skrämmer dig mest?
Citera
2017-09-04, 17:35
  #53
Avstängd
svart.framtids avatar
TS är svår att förstå? I dag 2017 så är det nog många som redan har kids som tänker Sverige ser inte bra ut?

Men om man sedan frågar hur jobbigt är det för kvinnan? Är det första gången så är det smärta och
många skriker på mamma och helt klart jag skulle inte fixa det. Men hon klarde sig bättre andra gången.

Sen har jag kids med 2 kvinnor till det var det mer kämpa och helvete vad ont det gör.
Min minsta son hans mamma var rent komisk. När jag varit hemma och sovit 5 timmar så återvände jag till BB,
Då satt hon med ungen i famnen och sade ska vi dra eller?

Hallå hur går detta till? (1999) Eftersom jag går hem så tidigt så kallas detta för födsel i hemmet.
En distriktsköterska kommer till oss i morgon.

I dag 2017 så får ingen normal ligga längre än 24tim som andra barnsföderska.
Jag kan säga så här mitt första barn som föddes 1987 så tog det 2 månader innan jag fick ligga och bebisen skulle ligga i en egen säng.
Mitt sista barn så skulle ungen sova hos oss och vi knullade redan efter en vecka?
Pappa/
Citera
2017-09-04, 17:57
  #54
Avstängd
svart.framtids avatar
Jag är väl den sista att säga vad som är rätt? Men att vara gravid är ingen sjukdom enl sjukkassan.
Och jag har upplevt allt från att kvinnor suttit på badringar till att andra velat gå hem redan efter 11 timmar.

Det gör så in i helvete ont att pressa ut ett barn. Men återhämtingen är nog olika speciellt efter andra barnet.
Jag har vänner vars fruar är inne på sina 5e eller 6e barn dom får andra problem som foglossningar.
Och trötthet.

Sen så säger jag som jag alltid sagt ungar ska göra ungar att bli gravid och föda friska ungar
är lättare om man är 18år än om man är 38år första gången.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback