2019-04-18, 17:44
Medlem
I feministiska länder i Västvärlden har kvinnor stora problem med ätstörningar. En sak jag funderade på är om kvinnor har samma problem i mer patriarkala kulturer, t ex Japan, Saudiarabien, Indien, Pakistan, Somalia och Eritrea. Tror ni att kvinnor har samma problem med ätstörningar i dessa länder som de har i feministiska Västvärlden?
Citera
2019-04-18, 18:11
Medlem
grungewhores avatar
Män där gillar tjocka kvinnor, så de äter nog mer än vanligt
Citera
2019-04-18, 18:13
Medlem
Policys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abominative
I feministiska länder i Västvärlden har kvinnor stora problem med ätstörningar. En sak jag funderade på är om kvinnor har samma problem i mer patriarkala kulturer, t ex Japan, Saudiarabien, Indien, Pakistan, Somalia och Eritrea. Tror ni att kvinnor har samma problem med ätstörningar i dessa länder som de har i feministiska Västvärlden?
Nej, jag tror inte att ätstörningar är lika vanligt i de länderna. Att detta skulle bero på att dessa länder är mer patriarkala låter jag vara osagt.
Citera
2019-04-18, 18:49
Medlem
Enzymes avatar
Ätstörning är komplext och det handlar inte bara om en önskan att bli smal. Å andra sidan så får vi i västvärlden ofta ångest och psykiska problem av massa grejer folk i andra länder helt skiter i. Måste man jobba skiten ur sig för att fixa mat orkar man inte deppa över att man inte har fler likes.
Citera
2019-04-25, 10:19
Medlem
Yeminas avatar
Citat:
Har för mig att jag läst att ätstörningar ökat väldigt mycket bland annat i Japan, ska se om jag hittar källan
Citera
2019-05-02, 21:08
Bannlyst
Kvinnlig ätstörning är direkt kopplat till deras sexuella tävlan om högstatusmän. I samhällen där kvinnor tävlar om en liten andel män, kommer kvinnlig ätstörning som ett brev på posten:

Citat:
Eating disorders in women positively correlated with intrasexual competitiveness for mates, and negatively with self perception of attractiveness (mating value). Eating disorders may have evolved as intrasexual mate competition taken to extremes. (Nettersheim et al. 2018)

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2018.02122/full

Patriarkala samhällen arbetar för att hålla tillbaka kvinnans omättliga sexuella instinkt att alltid vilja klättra och skaffa en "bättre man", detta gör att i patriarkala samhällen existerar inte ätstörning, då kvinnor där, enligt kulturen, nöjer sig med den man de har.
Citera
2025-09-22, 01:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nospeech
Kvinnlig ätstörning är direkt kopplat till deras sexuella tävlan om högstatusmän. I samhällen där kvinnor tävlar om en liten andel män, kommer kvinnlig ätstörning som ett brev på posten:

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2018.02122/full

Patriarkala samhällen arbetar för att hålla tillbaka kvinnans omättliga sexuella instinkt att alltid vilja klättra och skaffa en "bättre man", detta gör att i patriarkala samhällen existerar inte ätstörning, då kvinnor där, enligt kulturen, nöjer sig med den man de har.
Det är det inte alls! Du har länkat en artikel med en hypotes, som har en långsökt evolutionär aspekt.

Ätstörningar är vanligast bland kvinnor med ffa autism men även ADHD. Därför behöver det inte ärvas mellan generationer i en släkt. Men jag förstår tanken om att det måste ha fyllt ett bra syfte för att fortsätta existera idag. Man söker evolutionära fördelar med att ha anorexia.

Män gillar inte en en anorektikers kroppstyp. Och det är inte autisitiska kvinnor som svälter för attt desperat försöka se yngre ut, så att män skulle välja henne. Anorektiker är inte ens fertila.

Min teori är att ätstörningar har med perceptionsstörningar att göra. Ätstörda kvinnor accepterar inte att ha gått igenom puberteten. Man hatar sin kvinnliga kropp, och känner sig klämd av sitt kroppsfett. Man vill bli viktlös för att sippa känslan.

Har själv varit både smal och tjock med ätstörningar och perceptionssvårigjeter och kan därför avgöra att det kändes betydligt bättre ett vara underviktig. Har alltid avskytt att inte ha små bröst, och det här inte i analogi till mäns sexuella syn på en kvinnokropp.
Senast redigerad av MuscularTension 2025-09-22 kl. 02:10.
Citera
2025-09-22, 09:56
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:

Definiera "ätstörning".
Människor med dödlig anorexi, som svälter ihjäl sig, har alltid funnits, och som jag förstått de i de flesta kulturer. Det verkar finnas en stark genetisk komponent.

Det som man däremot kallar för "ätstörning" på en BUP-klinik idag, är allt från trettonåringar som bantar för uppmärksamhet till personer med autism som är kinkiga med maten. Som med allt annat som har med modern psykiatri idag, så handlar det mycket om i vilken grad omgivningen oroar sig, och hur vilka bloggar just din behandlare följer.

Den sistnämnda gruppen lär vara mindre i en patriarkal kultur, eftersom man där rimligen löser sina problem inom familjen, eller genom informella nätverk väninnor emellan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in