• 1
  • 2
2019-04-18, 15:57
Medlem
Jag har en lön på 47 000:- brutto. Det är inget speciellt jobb, utan är duktig och jobbar en hel del(kan tjäna mer om jag lägger ner mer tid).

Jag sitter och funderar på att om jag ska unna mig en bil. Funderar egentligen på vad en bil för 600 000 kostar i drift och allting? Tänkte mig en riktig värsting.

Jag bor väldigt billigt. Har en hyra på 2700 :-. Sålde min bostadsrätt för att bo i den. Vidare har jag inga andra fakturor, eller andra lån. Har endast hyran att betala och ingenting annat. Varken röker/snusar eller dricker. Festar extremt sällan. Reser aldrig. Det är ligger helt enkelt inte i mitt intresse.

Vad tycker ni, borde man unna sig en bil?

Är 25 år.
Citera
2019-04-18, 16:00
Medlem
Kommer ju kräva 90 000 kr i kontantinsats för ett lån.

Jag hade aldrig köpt en sådan bil, men om du vill det så visst.

Istället för att fråga här bör du gå och se hur lånen ser ut och sedan avgöra efter det
Citera
2019-04-18, 16:01
Medlem
Ersattarens avatar
Försäkring kommer att bli svindyrt. Skatt beror väl helt på, underhåll detsamma, värdeminskning m.m.

Det är väldigt svårt att säga, 600.000 säger inte mycket och om det är så djupt du har gått i frågan avråder jag dig. Bil är verkligen sällan en investering, utan ett bottenlöst hål och det är roligt - men jävligt dyrt, speciellt i sådana priser och du köper skit. Det blir väldigt dyrt då.
Citera
2019-04-18, 16:03
Medlem
Att du nämner att du inte har några andra fakturor säger väl det mesta om din koll... Bilköp avrådes därmed..
Citera
2019-04-18, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Kommer ju kräva 90 000 kr i kontantinsats för ett lån.

Jag hade aldrig köpt en sådan bil, men om du vill det så visst.

Istället för att fråga här bör du gå och se hur lånen ser ut och sedan avgöra efter det

Det är lite i de tankarna jag är i. Vad är ett bra billån? Tänker på räntan.

Citat:
Ursprungligen postat av Ersattaren
Försäkring kommer att bli svindyrt. Skatt beror väl helt på, underhåll detsamma, värdeminskning m.m.

Det är väldigt svårt att säga, 600.000 säger inte mycket och om det är så djupt du har gått i frågan avråder jag dig. Bil är verkligen sällan en investering, utan ett bottenlöst hål och det är roligt - men jävligt dyrt, speciellt i sådana priser och du köper skit. Det blir väldigt dyrt då.

Jo, är helt medveten om att det är en riktigt usel "investering". Tänker nu dock på sommaren så är det nog rätt så chill med en häftig bil.

Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Att du nämner att du inte har några andra fakturor säger väl det mesta om din koll... Bilköp avrådes därmed..

?
Citera
2019-04-18, 16:13
Medlem
Unizeros avatar
Finns ju flera finansieringsalternativ.

Kontant betalning (om du har 600k liggandes)
Privatleasing (löpande månadskostnad ca 36 mån)
Förmånsbild (om din arbetsgivare erbjuder detta)
Lån (om du inte har 600k eget kapital)
Citera
2019-04-18, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinderPlus
Jag har en lön på 47 000:- brutto. Det är inget speciellt jobb, utan är duktig och jobbar en hel del(kan tjäna mer om jag lägger ner mer tid).

Jag sitter och funderar på att om jag ska unna mig en bil. Funderar egentligen på vad en bil för 600 000 kostar i drift och allting? Tänkte mig en riktig värsting.

Jag bor väldigt billigt. Har en hyra på 2700 :-. Sålde min bostadsrätt för att bo i den. Vidare har jag inga andra fakturor, eller andra lån. Har endast hyran att betala och ingenting annat. Varken röker/snusar eller dricker. Festar extremt sällan. Reser aldrig. Det är ligger helt enkelt inte i mitt intresse.

Vad tycker ni, borde man unna sig en bil?

Är 25 år.

Bara nyfiken: Har du verkligen inga kostnader idag för el, telefon, mat, TV, försäkringar m.m.?

Har du behov av bil överhuvudtaget?

Bor du i en stad så skulle jag föreslå en elmoppe! Jag har ingen själv, men det verkar coolt att glida runt på en sån helt ljudlöst.
Senast redigerad av Besserschmitt 2019-04-18 kl. 16:22.
Citera
2019-04-18, 16:20
Medlem
Du skriver att du sålt en bostadsrätt? Ingen vinst där?

Om du tjänar 47k innan skatt ger det dig ca 33k efter skatt.

Grovt räknat bör dina totala utgifter varje månad ligga på mellan 10-15k.

Det ger dig runt 20k i sparande varje månad om du sköter dig som du skriver!?
Vilket även betyder att du borde ha mycket pengar på sparkontot?

Prioriterar du en bil för 600k i ditt liv har du helt klart råd med det!
Citera
2019-04-18, 16:25
Medlem
Hur mycket går du plus varje månad? Ett tips är att kolla hur mycket pengar du hade den 24/2 och den 24/3. Då ser du vad du gör för vinst varje månad. Räkna ut skatt, försäkring, service, besiktning, däck och soppa. Försök slå ut dessa utgifter per månad och dra bort det från din vinst. Det som blir kvar är ditt utrymme för att betala av bilen. Om bilen håller längre än vad det tar att betala av den så har du råd.

Om det sedan är en bra idé är en annan sak. Du får jobba i 18 månader av ditt liv bara för att ha råd att köpa bilen. Som redan sagts har du dyr försäkring på den. Och så servicekostnader. Men allt det där får du ju prioritera själv.
Citera
2019-04-18, 16:26
Medlem
Ersattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinderPlus
Jo, är helt medveten om att det är en riktigt usel "investering". Tänker nu dock på sommaren så är det nog rätt så chill med en häftig bil.

Hyr en istället, för några dagar och känn efter. Eller lev på som du verkar göra, "vind för våg". Du märker själv i alla fall, man lär sig alltid på ett eller annat sätt.

Men glöm inte att fordonet kostar, du får räkna med åtminstone 100 kr/milen ( skatt, underhåll, bränsle, avgifter, utgifter m.m ). Din försäkring som 25-åring på värstingbil, kan säga dig kommer kosta nästan 6-siffrigt om året. För en BMW 335D ( 10/11, tror jag ) en 23-åring nyligen i ett idylliskt område skulle gå på nästan 23.000 kr/året i hel. Nu må du vara äldre, men bilen desto värre och dyrare ( och 335, anses nog i många ögon som en ordentlig fartbil, och denne var diesel, så lite slöare ) - du får räkna med att du kommer få betala tusenlappar i månaden för ditt finåk.. Skatt lär bli 5-siffrigt för helår. Och det är bara försäkring och skatt. Sedan är det överlag dyrare underhåll, andra/större däck m.m.

Men sen har du inte heller specifierat ett skit. Suv? Kombi? Sedan? Det är hundratals saker du inte nämnt, och kostnaderna varierar - men de flesta är svindyra. Du måste räkna på allt, försäkring, skatt, underhåll, inköp ( försäljning men kan du inte räkna med förrän den är såld ), utgifter på lösöre - det är så många grejer, som man sedan får beräkna på en miniräknare och se hur mycket man betalat för X antal mil. Det är mer än vad man tror, och med lån så blir det ju inte billigare..

En bil av din kostnad, för en vanlig knegare, ska knappast anses mer som söndagsbil. Körs sparsamt, varsamt och beprövas endast på kontrollerad mark. Det är ingen brukis, inte en ekonomisk sådan i alla fall - då det oftast kostar mer än det smakar. Om man kör den som söndagsbil, så behåller man oftast bilen i bättre skick, mindre mil, mindre slitage/bränsle, sparsammare körning ( i regel ), bättre andrahandsvärde m.m.

Det är så många grejer du inte berättar. Om du vill få så noggrann förklaring du kan få, så får du ta och vara mer noggrannare i dina behov, krav och annat som kan vara relevant idag eller om 2 år om du fortfarande äger fordonet.
Citera
2019-04-18, 16:28
Medlem
Swe1227s avatar
Det är väl småpengar. Jag antar att du inte behöver låna till köpet? En sån bil bör du ha helförsäkrad, vilket kan kosta en del iofs. Men tror du klarar dig på under 20k om året. Ska du ha ny eller begagnad?
Citera
2019-04-18, 16:32
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Det är väl småpengar. Jag antar att du inte behöver låna till köpet? En sån bil bör du ha helförsäkrad, vilket kan kosta en del iofs. Men tror du klarar dig på under 20k om året. Ska du ha ny eller begagnad?

Lär ju vara begagnad, man får ingen ny värstingbil för 600k
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in