Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-04-19, 17:30
  #13
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danthepancake
Alright, tack för din input!

Tror du förövrigt att erfarenhet från revision av finansiella bolag på en big 4 är en stark merit för att ta sig in på dcm eller corp i sin helhet? Kan tänka mig att det antingen är rätt bra eller ren skit (typ), lite att man ses som revisor oavsett.

Eftersom DCM överlag fokuserar mkt på finansiell sektor torde det vara en bra merit. Men som sagt, försök få in en fot på bank då det alltid är lättare att få fast jobb då.
Citera
2019-04-19, 19:03
  #14
Medlem
Varför poppar där regelbundet upp trådar om folk som jobbar på en av big 4?
Är där verkligen sådana eliter här på fb?
Det luktar alltid en gnutta troll när sådana trådar dyker upp.
Citera
2019-04-19, 20:06
  #15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Varför poppar där regelbundet upp trådar om folk som jobbar på en av big 4?
Är där verkligen sådana eliter här på fb?
Det luktar alltid en gnutta troll när sådana trådar dyker upp.

Vad är det för elitistiskt med att jobba på Big 4? Det är ju allt som oftast helt vanliga jobb. Har själv blivit erbjuden flera jobb på Big 4 och har alltid tackat nej då lönen var klart sämre än de andra alternativen jag samtidigt haft. Big 4 erbjuder överlag sämre lön/villkor än andra aktörer inom branschen.
Citera
2019-04-19, 20:24
  #16
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Varför poppar där regelbundet upp trådar om folk som jobbar på en av big 4?
Är där verkligen sådana eliter här på fb?
Det luktar alltid en gnutta troll när sådana trådar dyker upp.

Elit? Det är väl den överlägset vanligaste vägen ekonomstudenter tar. Har du en puls får du jobb, typ.

Men med det sagt, ingen dålig bas att stå på ifall man vill göra något annat som TS nu vill.
Citera
2019-04-19, 22:12
  #17
Medlem
danthepancakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Vad är det för elitistiskt med att jobba på Big 4? Det är ju allt som oftast helt vanliga jobb. Har själv blivit erbjuden flera jobb på Big 4 och har alltid tackat nej då lönen var klart sämre än de andra alternativen jag samtidigt haft. Big 4 erbjuder överlag sämre lön/villkor än andra aktörer inom branschen.

Med viss risk för OT så har även jag fått intrycket av att det du säger stämmer, dvs att big 4 generellt ger sämre villkor än andra likvärdiga positioner hos andra aktörer (typ bank).

Vad tror du leder till att folk ändå lockas till exempelvis corp på big 4? Är det lättare att ta sig in?
Citera
2019-04-20, 10:33
  #18
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danthepancake
Med viss risk för OT så har även jag fått intrycket av att det du säger stämmer, dvs att big 4 generellt ger sämre villkor än andra likvärdiga positioner hos andra aktörer (typ bank).

Vad tror du leder till att folk ändå lockas till exempelvis corp på big 4? Är det lättare att ta sig in?

Har faktiskt undrat detsamma flera gånger, framförallt då jag själv blivit erbjuden jobb på Big 4 och då tackat nej pga. de sämre villkoren gentemot peers.

Sammantaget tror jag att många ser de typer av jobb som man likväl kunnat få inom andra bolag (finans, advisory, consulting, analys, affärsjuridik, strategi) som en plan B vad gäller Big 4, dvs. man hade så gott som alltid föredragit t.ex. bankjobb om man fått sådana erbjudanden istället. Min uppfattning är att dessa områden på Big 4 inte bara ger sämre ingångslön utan även väsentligt sämre löneutveckling jämfört med att jobba med precis samma områden på andra företag, detta trots att man jobbar väldigt mycket även på Big 4 (läs: betydligt över 40-timmars veckor).

Överlag finns det betydligt fler tjänster på Big 4 jämfört med deras peers, därav blir det något lättare att ta sig in. Men som sagt, min uppfattning är att så gott som alla som söker dessa jobb samtidigt söker samma positioner på bättre betalande bolag och ser Big 4 som en plan B om de får reject på förstahandsalternativen.
Citera
2019-04-21, 14:37
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbshitshow
undvik lund.


Varför ska TS undvika Lund? Förstår ifall Lund skulle ligga en bort från där TS bor och jobbar men Lund ger en fantastisk ingång till IB i Sverige. Lund är väl den mest representerade skolan i IB i Sverige efter HHS. Någon annan får gärna rätta mig men jag baserar det på tidigare internship-erfarenhet samt ett flertal intervjuer.

Men för att komma tillbaka till topic kan jag bara hålla med de tidigare talarna. Försök sök ett relevant internship under tiden du pluggar. Corp är en bra språngbräda det också men från egen erfarenhet kan jag säga att det är MYCKET enklare att komma in på intervju på DCM/LevFin än corp
Citera
2019-04-22, 20:39
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danthepancake
Vad tror ni förresten om att fråga byrån direkt om möjligheterna att börja på någon slags deltidstjänst på corp-avdelningen? Iofs känns det spontant nästintill omöjligt, men tror att jag har folk rätt högt upp i min grupp (senior manager - partner) som kan voucha för mig.

Tror jag absolut du skall försöka, inom min avdelning är det flera av de yngre som kommit in den vägen, så det att visa framfötterna kan betala sig, speciellt när du redan har kommit en bit in i systemet. Var dock beredd på att det kan krävas betydligt större insats än det som krävs vid deltidstjänster generellt, så att kombinera detta med studier kräver en del disciplin. Personligen arbetar jag inte i Sverige numera, men antar det fungerar på ungefär samma vis i Stockholm.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback