Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-10, 20:48
  #52513
Medlem
sanzadiluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niNjagoat
Har HPakademin mycket övningsuppgifter? Har de ordlista också? Någon som använder HPakademin och kan säga ungefär hur många uppgifter det finns på varje del

Jag skulle inte säga att de har många övningsuppgifter eller ordlistor. Det de har är utförliga lösningsförslag på massor av gamla högskoleprov, vilket har gett mig väldigt mycket.

Ordlistor tycker jag inte behövs då man kan sätta ihop en egen genom att hämta från internet, t.ex. ordprov.se och lägga in dem i t.ex. Anki som jag använder. Jag har ungefär 5600 ord, inklusive morfem, som jag pluggar på. Har förstås inte hunnit gå igenom allt ännu men jag kör 20 nya kort varje dag och de repeteras efter en speciell algoritm som programmet har.
Citera
2017-08-10, 20:52
  #52514
Medlem
sanzadiluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Näe vafan, nu kör vi igång inför höstens prov igen. Hur ser ert upplägg ut?
Själv ska jag nöta ungefär 20-30 ord per dag, 3 svenska artiklar (läsning) och 2 engelska artiklar (läsning). Kanske lite matte också, men börjar nog först nöta matten 2-3 veckor innan provet (och då lägger jag ner 4-5h/dag enbart på matten).

Satte 1.7 på kvant och 1.1 på verb förra provet, dags att öka sig med 0.2 på båda delarna åtminstone.

Jag kör min egna ordlista jag skapat (ca 5600 ord inkl. morfem) med ungefär 20 nya ord varje dag. Utöver det försöker jag köra gamla KVANT-prov (på tid) för att förbättra den delen då jag är märkbart sämre på matematiken. Försöker göra några prov i veckan och går igenom mina fel, lösningsförslagen och försöker plugga på specifika områden allteftersom jag märker vad jag behöver bli bättre på.

Försöker klämma in några artiklar i veckan, gärna under strecket. Men mitt fokus ligger helt klart på matematiken. Speciellt då jag ofta missar ~10 frågor med tidspress.
__________________
Senast redigerad av sanzadilus 2017-08-10 kl. 21:18.
Citera
2017-08-10, 21:35
  #52515
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niNjagoat
Har HPakademin mycket övningsuppgifter? Har de ordlista också? Någon som använder HPakademin och kan säga ungefär hur många uppgifter det finns på varje del
HPakademin har väldigt många uppgifter, exakt hur många vet jag inte. På varje del, både Matten och svenskan så finns det en hel drös med uppgifter som behandlar allt man behöver veta. Ordlista? Hur menar du då, finns ju massa på nätet.
Citera
2017-08-11, 00:57
  #52516
Medlem
sanzadiluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolflmao
HPakademin har väldigt många uppgifter, exakt hur många vet jag inte. På varje del, både Matten och svenskan så finns det en hel drös med uppgifter som behandlar allt man behöver veta. Ordlista? Hur menar du då, finns ju massa på nätet.

Vad menar du med att HPakademin har väldigt många uppgifter?

Jag är medlem där och de har lösningsförslag på massa frågor. Men de har inte så många egna uppgifter/övningsfrågor/prov. De har 4 egna högskoleprov (4 prov på vardera så totalt 16 enskilda provdelar).

Har jag missat något?
Citera
2017-08-11, 10:10
  #52517
Medlem
TODCDFWBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Näe vafan, nu kör vi igång inför höstens prov igen. Hur ser ert upplägg ut?
Själv ska jag nöta ungefär 20-30 ord per dag, 3 svenska artiklar (läsning) och 2 engelska artiklar (läsning). Kanske lite matte också, men börjar nog först nöta matten 2-3 veckor innan provet (och då lägger jag ner 4-5h/dag enbart på matten).

Satte 1.7 på kvant och 1.1 på verb förra provet, dags att öka sig med 0.2 på båda delarna åtminstone.
Använder du någon mobilapp när du nötar ord? Skulle vara perfekt att sitta med på lunchen, istället för att slösurfa...
Citera
2017-08-11, 14:45
  #52518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TODCDFWB
Använder du någon mobilapp när du nötar ord? Skulle vara perfekt att sitta med på lunchen, istället för att slösurfa...

Memrise finns som app. Väldigt smidig, lagom ansträngning när man pausar. Satt med den själv på lunchrasten på jobbet. Fick väldigt bra på ord sist, så något gör det ju.
Citera
2017-08-15, 22:08
  #52519
Medlem
sanzadiluss avatar
Nu är anmälan öppen för höstens provtillfälle lördagen den 21 oktober!
Citera
2017-08-21, 14:08
  #52520
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanzadilus
Kan verkligen rekommendera appen Anki för att nöta ord. Har skapat en egen kortlek med ord från ordprov.se, inklusive morfem. Det ligger väl ungefär 6000 kort i högen.

Jag blev extra inspirerad när jag läste hur Jonas von Essen gjorde för att memorera 7000 ord till högskoleprovet.
Dock har jag svårt att skapa bra minnesbilder till alla orden. Vissa väljer jag bara att försöka nöta. Skapar ibland länkar till en sökning av ordet på synonymer.se då det finns bra exempelmeningar där, för att bättre förstå hur ordet används.

Kunde du importera hela ordlistorna i form av en text- eller excelfil till Anki eller har du gjort allt manuellt?
Citera
2017-08-21, 16:41
  #52521
Medlem
http://www.studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2013-10-26/provpass3kvant.pdf


Högskoleprovet hösten 2013, provpass 3, fråga 10 (XYZ):

10. Vad är 1-x/xy om xy≠0?

A. 1/x - 1/xy

B. 1/y - 1/xy

C. 1/xy - 1/x

D. 1/xy - 1/y

Hur ska man tänka?
__________________
Senast redigerad av ssslay 2017-08-21 kl. 17:01.
Citera
2017-08-21, 17:34
  #52522
Medlem
Discombobulateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssslay
http://www.studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2013-10-26/provpass3kvant.pdf


Högskoleprovet hösten 2013, provpass 3, fråga 10 (XYZ):

10. Vad är 1-x/xy om xy≠0?

A. 1/x - 1/xy

B. 1/y - 1/xy

C. 1/xy - 1/x

D. 1/xy - 1/y

Hur ska man tänka?

Såhär:
Allt som står som täljare ska divideras med nämnare. 1/xy kan vi inte skriva om, eftersom vi inte vet vad x eller y är. x/xy kan däremot skrivas om eftersom allt delat med sig självt blir 1. x tar ut x, och 1/y kvarstår. Svaret bör således bli 1/xy - 1/y, alltså svar D.
Citera
2017-08-22, 10:44
  #52523
Medlem
-Hansomvet-s avatar
Vilken nivå är det på matten som kommer på provet? Matte 3a, 2b, 1c?
Citera
2017-08-22, 15:04
  #52524
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Hansomvet-
Vilken nivå är det på matten som kommer på provet? Matte 3a, 2b, 1c?

Hela 1c och lite ur 2b, mest typ hur man löser andragradsekvationer. PQ-formeln är bra att kunna utantill.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback