Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2019-04-19, 19:14
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krugerrand
Jag tror att fånga patronen i handen är relaterat till vapensäkerhet. Om man tappar en patron under jägarexamen ska den plockas upp först efter magasinet är helt tömt och patronläget visiterat. Gör man inte så blir man underkänd, därav ska patronerna fångas i handen.


Det tycker jag låter rimligt. Risken är ju annars att man glömmer bort vad som finns i vapnet. Det är lätt hänt när saker inte sker som planerat.

Citat:
Jag undrar om han dessutom inte gjorde patron ur i fel ordning. Visst tog han bort magasinet innan han drog tbx slutstycket?

Vad spelar den ordningen för roll? Risk att komma åt avtryckaren om magasinspärren sitter i varbygeln?
Citera
2019-04-19, 19:41
  #50
Medlem
Krugerrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GobTheIllusionist
Det tycker jag låter rimligt. Risken är ju annars att man glömmer bort vad som finns i vapnet. Det är lätt hänt när saker inte sker som planerat.



Vad spelar den ordningen för roll? Risk att komma åt avtryckaren om magasinspärren sitter i varbygeln?
Kan vara så att om man tar bort magasinet först kan man råka glömma att dra tbx slutstycket och ha en patron kvar i loppet. Tågordningen för patron ur är vedertagen så någon anledning borde motivera tillvägagångssättet.

Satt och tittade på Jakt är jakt på tuben när de höll på med vapenvård. Slutstycket var stängt och inte det första han tog bort när han strippade geväret.
Citera
2019-04-19, 19:55
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krugerrand
Kan vara så att om man tar bort magasinet först kan man råka glömma att dra tbx slutstycket och ha en patron kvar i loppet. Tågordningen för patron ur är vedertagen så någon anledning borde motivera tillvägagångssättet.


Jag är ju mest intresserad av själva anledningen till tågordningen och inte rutinen i sig. 😄

Hittade denna på en MÖP-site:

Citat:
Anledningen till att magasinet ska sitta kvar är att det blir ett "hål" mindre som en patron kan ramla ur.Därigenom minskar man risken för att en soldat börjar peka med pipan åt alla möjliga håll om han tappar en patron.

Det tycker jag är en bra förklaring. Folk blir helt vimsiga när det inte går som det är tänkt.
Citera
2019-04-19, 20:26
  #52
Medlem
Krugerrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GobTheIllusionist
Jag är ju mest intresserad av själva anledningen till tågordningen och inte rutinen i sig. 😄

Hittade denna på en MÖP-site:



Det tycker jag är en bra förklaring. Folk blir helt vimsiga när det inte går som det är tänkt.
Eller så får de visa upp sina färdigheter i TV.
Citera
2019-05-08, 09:16
  #53
Medlem
PropusGhandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krugerrand
Hon kommenterar det hela med "bättre bom än skadeskjutning".
Onekligen en helt absurd kommentar. Jägare/vapenhantering ska hanteras varsamt efter vissa kriterier av helt uppenbara skäl. Det är inte konservativt att hålla på dessa regler. Det är normalt tänkande.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback