Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-04-12, 16:39
  #1
Medlem
Krugerrands avatar
Satt och tittade på Jaktliv del 4/8 och började fundera på olika jägarmässiga beteenden som visades upp. Bla annat springer en kvinna omkring med geväret över axlarna och pipan pekar då varstans hon vänder sig. Det ser jättetufft ut men jag vet inte om jag skulle vilja vara i närheten av den pipviftande donnan?

Sen har vi då mannen som är en av programledarna i serien. När han ska gå ur såten gör han patron ur, patronen landar på marken (!) och sedan plockar han ur magasinet. Men jag ser inte att han visiterar loppet och när han står i begrepp att skjuta tbx slutstycket klipps sekvensen. Är det normalt förfaringssätt?

Efter det får man se den kvinnliga programledaren avlossa tre skott på flyende hjortar. Avståndet bedömmer jag vara ca 100m och djuren rör sig upp och ner i hög hastighet. Naturligtvis missar hon med samtliga skott och då kan man undra om det var riktigt att skjuta öht? Till saken hör att den manliga diton avstår skott när han erbjuds samma möjlighet, fast på kortare avstånd.

Jag vill gärna höra om det detta är föredömliga jägarmässiga beteenden att visa upp?
__________________
Senast redigerad av Krugerrand 2019-04-12 kl. 17:02.
Citera
2019-04-12, 16:45
  #2
Medlem
snivlems avatar
nu är inte jag nån jägare ... men de sakerna du listar låter ju huvudlöst
Citera
2019-04-12, 16:50
  #3
Medlem
Har inte sett programmet men det är ju en självklarhet att man inte ska skjuta om man inte är säker på ett dödande skott. Det du beskrev lät omdömeslöst, minst sagt.

Sånt beteende borde inte visas i tv utan en kommentar om hur jävla dumt det var.
Citera
2019-04-12, 16:56
  #4
Medlem
Krugerrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Har inte sett programmet men det är ju en självklarhet att man inte ska skjuta om man inte är säker på ett dödande skott. Det du beskrev lät omdömeslöst, minst sagt.

Sånt beteende borde inte visas i tv utan en kommentar om hur jävla dumt det var.

Hon kommenterar det hela med "bättre bom än skadeskjutning".
Citera
2019-04-12, 16:58
  #5
Medlem
Om man missar tre skott, så skulle man aldrig skjutit. Säger sig själv.

Har skjutit på löpande hjort själv, men då endast ca 50 meters avstånd.
Har även låtit bli att skjuta massa gånger, då jag varit osäker på utgången.

Vapen säkerhet slarvas det med lite varstans.
Men självklart inte OK.
Citera
2019-04-12, 17:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krugerrand
Hon kommenterar det hela med "bättre bom än skadeskjutning".
Haha, vilken idiot.

Att skjuta på löpande med kula är svårt. Det är mååånga gånger jag avstått, och då är jag en ganska god skytt som tränar mycket i alla tänkbara situationer.
__________________
Senast redigerad av Datornkrabbar 2019-04-12 kl. 17:08.
Citera
2019-04-12, 17:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krugerrand
Hon kommenterar det hela med "bättre bom än skadeskjutning".

Haha, jo visst är det väl så. Men efter tre bommar bör man kanske ta sig en funderare på om man ens skulle skjutit första skottet... eller kanske till och med ens ska jaga över huvud taget.
Citera
2019-04-12, 19:31
  #8
Avstängd
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Haha, jo visst är det väl så. Men efter tre bommar bör man kanske ta sig en funderare på om man ens skulle skjutit första skottet... eller kanske till och med ens ska jaga över huvud taget.

Håller med.
Lika självklart som att den som kört sin bil i diket aldrig skulle satt sig bakom ratten. eller nåt.
Citera
2019-04-13, 09:36
  #9
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krugerrand

Sen har vi då mannen som är en av programledarna i serien. När han ska gå ur såten gör han patron ur, patronen landar på marken (!) och sedan plockar han ur magasinet. Men jag ser inte att han visiterar loppet och när han står i begrepp att skjuta tbx slutstycket klipps sekvensen. Är det normalt förfaringssätt?
Ja det är ett vanligt förfaringssätt. För bössa är helt tömd på ammunition. Man behöver inte titta efter skott i bössan när man har dom i handen.
__________________
Senast redigerad av 48an 2019-04-13 kl. 09:38.
Citera
2019-04-13, 09:56
  #10
Medlem
Kuivakangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 48an
Ja det är ett vanligt förfaringssätt. För bössa är helt tömd på ammunition. Man behöver inte titta efter skott i bössan när man har dom i handen.

Jag tror att det där har lite att göra med om man gjort militärtjänst eller inte. Mantlar man ur patronen i loppet (och får patronen i handen) och sedan avlägsnar magasinet - så finns det inga skrymslen kvar i vapnet där några fler skott kan "gömma sig".

Men försvaret drillar in att när man gör patron ur och kommit så här långt så ska ett finger ändå in i patronläget och känna efter att där är tomt. Detta drillas in som en extra säkerhetsåtgärd och något som åtminstone jag kör med själv.

Men egentligen är det onödigt om jag redan *vet* att jag avlägsnat de skott ur vapnet som jag stoppat in i det. Det är en god vana, men inget som är strikt obligatoriskt vid civil vapenanvändning.
Citera
2019-04-13, 10:24
  #11
Medlem
Blommetupps avatar
Jag har sett serien med frugan och vi båda tänkte flera gånger: Oj vad de skjuter bom och riskerar skadeskjutning. Vi och de flesta vi känner skjuter helt klart mer sällan och när vi gör det så ska det vara dödande.

Det känns som en väldig orespekt för viltet genom serien. Det var flera avsnitt vi störde oss på och inte bara programledarna då.
Citera
2019-04-13, 10:58
  #12
Medlem
Krugerrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 48an
Ja det är ett vanligt förfaringssätt. För bössa är helt tömd på ammunition. Man behöver inte titta efter skott i bössan när man har dom i handen.
När jag tog jägarexamen visade handledaren hur man plundrade en bultbössa med inbyggt magasin. Det var noga med att patroner inte föll på marken utan att man tog emot dem i handen. Sen kände man efter med fingret i loppet bara för att förvissa sig om att det var tomt. Den "onödiga" åtgärden gjorde man även i lumpen och en del tittade även i pipan när slutstycket var avlägsnat. Allt för att utesluta en fatal blindavfyrning.

Det programledaren gjorde tyckte jag var klantigt och ingav inget förtroende i säker vapenhantering. Hela hans agerande verkar instabilt och adrenalinbaserat. Kanske inte den bäste ambassadören för jakt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback