• 5
  • 6
2023-01-08, 08:05
Medlem
Tummis avatar
Går att tillsätta stött kardemumma och ingefära i kolasnittar. Mindes att min farmor gjorde något liknande som var ovala kakor men tror ej att de innehöll sirap. Kryddiga.
Citera
2023-04-19, 14:31
Medlem
Saffransdrömmar är en riktig favorit
Citera
2023-05-31, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjantskalle
Älskar fan småkakor. Ingen överdådiga amerikanska cookies med jordnötssmör och skit i utan klassiska traditionella småkakor, bakade med mycket smör.
Brysselkex och syltkakor är mina favoriter men vill gärna ha tips på andra varianter.
Vad gillar ni mest?

Drömmar!
Citera
2023-06-18, 15:48
Medlem
Singoallakakor!
Citera
2023-10-24, 20:34
Medlem
Kanastras avatar
Drömmar har alltid varit min favoritkaka. Tacksam att jag är uppvuxen med en mor och mormor som bakade mycket, hallongrottor, tunna stora havrekakor, mumsrutor med glasyr och kokos, norrländska anisbröd - så kallade pitepojkar, negerbollar, pajer, en skiva rulltårta fylld med hjortronsylt serverad med sylt och vispad grädde var en familjedessert, hemlagade mazariner, sockerkaka i klassisk form osv.

Men just drömmar har alltid var favoriten, luftiga och fina.
Citera
2023-10-27, 21:19
Medlem
Kanastras avatar
Gjorde drömmar idag och kan bjuda på min familjs recept! Väldigt enkelt och enormt goda.

100 g mjukt smör
75 g florsocker
60 g strösocker
1 msk vaniljsocker
Rör ihop till en kletig deg

Blanda 100 g vetemjöl och 3/4 dels tesked hjortronsalt och skickta ner det i smeten med en trådsil, rör ihop.
Rulla små bollar och grädda 125 c med över/undervärme i ca 25 minuter.
Härligt luftiga och fina!
Citera
2025-04-20, 03:37
Medlem
Avangards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mundur
En hallongrotta funkar alltid!
Hallongrottor är mina favoriter!
Jag har ett eget recept på hallongrottor:

Hallongrottor, 40 stycken

Ingredienser:
  • 3 dl socker
  • 9 dl vetemjöl
  • 3 tsk bakpulver
  • 2 dl marsán pulver
  • 500 g ekologiskt smör
  • 1 dl hallonsylt (garnering)
  • 40 pappersformar (Ø: 5-7 cm)

Förberedelser:
För att göra smöret lättare att arbeta med, ta gärna ut det ur kylen en halvtimme i förväg. Sätt ugnen på 200 °C.

Degen:
Blanda socker, mjöl, bakpulver och marsanpulver i en stor skål. Knåda sedan i smöret. Fördela degen i 40 bakformar av smörpapper. Se till att pappersformarna är dubbelt så höga som degen, eftersom kakorna kommer att svälla under gräddningen.

Garnering:
Gör ett litet hål i mitten av varje hallongrotta och lägg en liten tesked hallonsylt i varje.

Gräddning:
Varje plåt bör rymma 20 hallongrottor. Grädda varje plåt i ugnen på 200 °C i 10 minuter. Kakorna kommer fortfarande att vara mjuka när de är klara.

Svalning:
Låt hallongrottorna svalna i rumstemperatur i en halvtimme, och ställ sedan in dem i kylen i en timme för att de ska bli fasta och redo att avnjutas.

Förvaring:
Hallongrottorna går utmärkt att frysa in, så att du kan njuta av dem året runt. Kom ihåg att tina upp dem i rumstemperatur en timme innan du ska äta dem.
Senast redigerad av Avangard 2025-04-20 kl. 04:36.
Citera
2025-04-20, 07:34
Medlem
Sladdarens avatar
Finns ju många men tex Dubbla chokladflarn
el kakor med russin och choklad
Havregrynskakor

Ja massor man missar att nämna men det får duga för stunden
Citera
2025-04-24, 18:47
Medlem
A.Noymans avatar
Kokoskakor. Glöm inte att de går att variera. Man kan ha i t ex rivet citronskal, apelsinskal eller saffran. Doppa toppen eller botten i choklad har nämnts tidigare i tråden.
Citera
2025-05-22, 10:12
Medlem
Syltkakor med björnbärssylt istället för hallon.
Citera
2025-07-03, 21:18
Medlem
carminaburanas avatar
nån som minns de som pågens hade på 90 talet, de var nån typ av sirapskaka, rund med vit glaze och strössel. fan vad god den var.

annars är segbakade chocolate chip cookies ganska oslagbara, helst med lite olika fyllning som tex dumlekolor
Citera
2025-07-29, 23:22
Medlem
Gosifs avatar
Kolakakor var farmor bra på!
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto