Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-11, 03:17
  #1
Medlem
När är vattnet i havet varmt nog att båda i? Tänkte åka till Venedig i slutet av maj men kanske är för kallt då för att inte frysa?
Citera
2019-04-11, 03:26
  #2
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
När är vattnet i havet varmt nog att båda i? Tänkte åka till Venedig i slutet av maj men kanske är för kallt då för att inte frysa?
Adriatiska havet är nog inte så svettigt i maj. Det är inte ens säkert att det är så varmt i luften ens så du vill bada. Venedig är så långt norr man kan komma i Medelhavet.
Citera
2019-04-11, 12:58
  #3
Medlem
Allt är ju subjektivt. Men så tidigt på säsongen är det nog neråt Sicilien man ska om man ska finna vad de flesta skulle kategorisera som någorlunda "behagligt" badvatten. När jag var på Sicilien i maj för några år sedan kändes det ungefär som när man badar i havet i Sverige en normalsommar. Inte mer än typ 20 grader.
Citera
2019-04-11, 14:14
  #4
Medlem
Aha fan. När är badsäsong för adriatiska havet då?
Citera
2019-04-12, 09:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Aha fan. När är badsäsong för adriatiska havet då?

Alltså återigen. Det är ju subjektivt. Om man ska vara säker på att det är över 20 i Medelhavet är det från juni, eller slutet på maj. Om man som somliga inte badar förrän det är "ljummet" är det väl från midsommar typ. Det beror ju lite på hur djupt det är och hur det blåser också. När jag var i Kroatien vid midsommartid för några år sedan varierade vattentemperaturen mellan 21 och 25 under samma vecka mellan olika badplatser.

Själv uppskattar jag för övrigt den upplevda "friskheten" som jag menar försvinner när vattnet kommer upp i 25 grader. Å andra sidan kan man ju vara i längre när vattnet kommer upp i dessa temperaturer.
Citera
2019-05-21, 00:23
  #6
Medlem
åk till området mellan Varazze och porto venere istället, mycket bättre vatten och inga menyer på tyska...
Citera
2019-06-21, 08:21
  #7
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Aha fan. När är badsäsong för adriatiska havet då?

Typiskt industrisemester runt Lido di Jesolo. Det här är ställen som har varit invaderade sedan åtminstone 50 år. Det dräller av Mellaneuropéer, men där finns även svenskar.

Vet dock inte hur tidigt det blir badvänligt, men förmodligen före juli, och säkerligen kan man bada väl där in i september.

Här är en temperaturkurva.

http://worldseatemp.com/en/Italy/Lido_di_Jesolo/

Så från mitten av juni till mitten av september borde det vara bra värme i vattnet.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3034436

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback