• 1
  • 2
2019-04-10, 16:21
Medlem
0.999...s avatar
Hej,

Äter mycket kyckling till vardags då jag upplever det som ett relativt sett sunt kött.

Är ingen gastronom men inte heller efterbliven, dock verksam i ett ensamhushåll där man bara orkar överraska sig själv till en viss gräns.

Har på senaste tid kört mycket färdiga grytbaser, tomatsås osv. .

Vad är erat tips om kycklingen känns väl torr för dagen?

Något bra tips på marinering? Gärna från något man plockar fram från frysen.
Citera
2019-04-10, 16:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Hej,

Äter mycket kyckling till vardags då jag upplever det som ett relativt sett sunt kött.

Är ingen gastronom men inte heller efterbliven, dock verksam i ett ensamhushåll där man bara orkar överraska sig själv till en viss gräns.

Har på senaste tid kört mycket färdiga grytbaser, tomatsås osv. .

Vad är erat tips om kycklingen känns väl torr för dagen?

Vad för sorts kycklingråvara köper du? Bröstfilé? Hel? Wings? Klubbor? Lårfilé? Kryddat/okryddat?

Lårfilén är överlägsen till grytor. Inget torrt där inte. Bröstfilé är bara trådigt.
Citera
2019-04-10, 16:27
Medlem
Drama-Llamas avatar
Laga den i lergryta om du inte vill att den ska bli torr. Och som föregående talare redan har påpekat kommer det lite an på vilka delar av kycklingen du äter, då de är olika feta.
Citera
2019-04-10, 16:29
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vad för sorts kycklingråvara köper du? Bröstfilé? Hel? Wings? Klubbor? Lårfilé? Kryddat/okryddat?

Lårfilén är överlägsen till grytor. Inget torrt där inte. Bröstfilé är bara trådigt.

Kan vara bra att veta ja.

Bröstfile nästan uteslutande. Blandar gärna men vill inte ha det alltför fett helst.
Citera
2019-04-10, 16:30
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Laga den i lergryta om du inte vill att den ska bli torr. Och som föregående talare redan har påpekat kommer det lite an på vilka delar av kycklingen du äter, då de är olika feta.

Så lergrytan är inte bara en hype då så som jag trodde? Sett på den lite som med när slow cookers var i ropet för ett tag sedan.
Citera
2019-04-10, 16:33
Medlem
Jogens avatar
Apelsinkyckling är en gammal klassiker.

edit. Och vill du gärna ta det från frysen, så gör du en större sats marinad och fryser ner. Pröva dig fram med en mindre sats först, så du vet vad du får.
Senast redigerad av Jogen 2019-04-10 kl. 16:39.
Citera
2019-04-10, 16:35
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Kan vara bra att veta ja.

Bröstfile nästan uteslutande. Blandar gärna men vill inte ha det alltför fett helst.

Det blir lite motsägelsefullt om du använder bröstfilé, tycker den känns torr, men vill inte ha det alltför fett.

Med rätt kost i övrigt är inte fett kött något negativt tvärtom. Det är där du har energin.
Citera
2019-04-10, 16:36
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Så lergrytan är inte bara en hype då så som jag trodde? Sett på den lite som med när slow cookers var i ropet för ett tag sedan.
Nej, det gör en stor skillnad. Slow cookers är inte heller att förakta, för övrigt, om man har någon användning för dem.
Citera
2019-04-10, 16:37
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Det blir lite motsägelsefullt om du använder bröstfilé, tycker den känns torr, men vill inte ha det alltför fett.

Med rätt kost i övrigt är inte fett kött något negativt tvärtom. Det är där du har energin.

Nej jag vet. Jag tänker bara hur man skall få den lite mörare och/eller mer smakfull. Man tröttnar även på smaken av kycklingfett efter ett tag..
Citera
2019-04-10, 16:39
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Filé eller bendelar i slowcooker är fint som fan. Blir inte torrt.

Citat:

Lergryta är som gjort för kyckling. Särskilt bendelar. Klubbor och lårben. Smaskigt.
Citera
2019-04-10, 16:39
Medlem
Nykulas avatar
Innan jag bytte till en vegetarisk diet åt jag också mycket kyckling. Körde ofta på olika marinader inspirerade från det asiatiska köket. Så himla gott, du kan även toppa dina kycklingrätter med nötter, det blir riktigt bra.
Exempel på marinad ingredienser:
Ljus soja
Sambal oelek
Flytande honung
vitlök (skalad och riven)
Lime
Citera
2019-04-10, 16:41
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Nej, det gör en stor skillnad. Slow cookers är inte heller att förakta, för övrigt, om man har någon användning för dem.

Då skall jag ta mig en promenad ner till stan och införskaffa mig en sådan. Tack för tipset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in