Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2019-04-11, 12:33
  #37
Medlem
Man avlägsnar sig från dem asap. Inte bara för att de är jobbiga, utan även för att man blir jobbig själv. Det smittar! När man kommer på sig själv med att inte ens anstränga sig för att självcensurera, utan det bara blir Så, då har det gått för långt. Då har man bll7vit en jobbig människa själv.
Citera
2019-04-11, 16:59
  #38
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Jag tror att hen bara är känslig, men jag förstår hur du tänker. Jag vet av erfarenhet hur farliga personlighetsstörda människor kan vara. Stalking, datorintrång, smutskastning, ryktesspridning osv. Det enda som hindrar dessa är rädsla för konsekvenser. I övrigt har dom inga moraliska spärrar eller samvete.

Oki, enbart känslig behöver inte vara någon fara. Personen kan vara normal i övrigt.
Var bara observant. Men du verkar ha erfarenhet vilket är skyddande.
Citera
2019-04-11, 17:09
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Oki, enbart känslig behöver inte vara någon fara. Personen kan vara normal i övrigt.
Var bara observant. Men du verkar ha erfarenhet vilket är skyddande.

Jag tror eg att det är svårt att göra en bedömning. En person som går runt med en mask hela livet blir sannolikt rätt duktig tillslut på att manipulera och intrigera och hur skiljer man denna snabbt från någon som ”bara” är lättstött? Erfarenheten tror jag skyddar med, men inte fullt. Kanske blir man mer observant och snabbare på att se tecken på att något eventuellt inte är som det ska.
Citera
2019-04-11, 17:47
  #40
Medlem
Jag brukar säga till bästa killen att han ska nita dem. Om de hotar mig
Citera
2019-04-11, 17:56
  #41
Medlem
Man väljer bort dom, det finns ingen plats för sådant patrask i mitt liv.
Citera
2019-04-11, 18:28
  #42
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Ni vet såna som tar åt sig för småsaker och ofta tar åsikter eller uttalanden som personliga påhopp/kritik. Inte sällan även passivt aggressiva. Hur bemöter man dessa människor på ett bra sätt?

Ta upp deras omotiverade reaktion till diskussion. Eller gör dig oberoende av dem.
Om du istället stör dig på dem kanske de får vatten på sin kvarn.
Citera
2019-04-11, 18:30
  #43
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HorKarro
Jag brukar säga till bästa killen att han ska nita dem. Om de hotar mig

Hot? Det nämnde TS inget om. Ska man falskeligen påstå sig vara hotad och agera som en respektturk menar du? Man ba: ”vad sa du om min mamma!?!”.
Citera
2019-04-11, 19:28
  #44
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Jag tror eg att det är svårt att göra en bedömning. En person som går runt med en mask hela livet blir sannolikt rätt duktig tillslut på att manipulera och intrigera och hur skiljer man denna snabbt från någon som ”bara” är lättstött? Erfarenheten tror jag skyddar med, men inte fullt. Kanske blir man mer observant och snabbare på att se tecken på att något eventuellt inte är som det ska.

Att snabbt skilja någon från att bara är lättstött tror jag kan vara svårt. Om personen ifråga provoceras på dess svaga punkter så måste man nog vara observant på reaktionen. Är personen homogen i sin personlighet/bemötande?

Dvs agerar personen från hjärtat, eller är det som att personen som du nämner har en mask?

Jag tror ända svaret i slutändan för att bli säker är självreflektion.
Att reflektera över tankar, tecken, beteende, ord, ansiktsuttryck, känna efter där något känns fel och bemöta det. Välkomna obehagskänslan och bemöt personen ifråga, då kan den bli avslöjad. Och så trycker man på den svaga punkten där personen blir provocerad, skyller ifrån sig osv. Eller så blir den bara mer ledsen och inte försöker skada den andra. Och då kan det ev. vara en homogen person, vilket enligt mig är en ärlig person.
__________________
Senast redigerad av Isterbandsdoktorn 2019-04-11 kl. 19:31.
Citera
2019-04-11, 20:10
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Att snabbt skilja någon från att bara är lättstött tror jag kan vara svårt. Om personen ifråga provoceras på dess svaga punkter så måste man nog vara observant på reaktionen. Är personen homogen i sin personlighet/bemötande?

Dvs agerar personen från hjärtat, eller är det som att personen som du nämner har en mask?

Jag tror ända svaret i slutändan för att bli säker är självreflektion.
Att reflektera över tankar, tecken, beteende, ord, ansiktsuttryck, känna efter där något känns fel och bemöta det. Välkomna obehagskänslan och bemöt personen ifråga, då kan den bli avslöjad. Och så trycker man på den svaga punkten där personen blir provocerad, skyller ifrån sig osv. Eller så blir den bara mer ledsen och inte försöker skada den andra. Och då kan det ev. vara en homogen person, vilket enligt mig är en ärlig person.

Ja i det här fallet är personen nog bara känslig, men pratar vi generellt så kan det du skriver kanske vara en metod att samla intryck för att avgöra hur man ska göra fortsättningsvis. Om situationen övergår i mobbning/psykisk misshandel, trakasserier, stalking, falska anmälningar, ryktesspridning och annat så är det nog rätt färdigt vad man har att göra med. Men även om man försöker förstå hur en person är så tror jag att det kan vara svårt att göra en korrekt bedömning. Man ser ju ofta det man vill se och en person som har tränat sig i att förställa sig ett helt liv kan nog bli väldigt duktig på detta.
__________________
Senast redigerad av marangzviss 2019-04-11 kl. 20:23.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback