Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-04-08, 18:17
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skotter
Ett oväntat klarsynt svar må jag säga, du beskriver perfekt hur mina tankegångar går när det lutar åt ena hållet. Kan inte motsäga något av det där.

Jag vet dock att jag en väldigt negativ syn på mig själv och på verkligheten. Och hittills har verkligheten överträffat alla mina förväntningar som jag haft och det allra mesta jag har varit rädd för har inte blivit så illa som jag trott. En mindre trevlig konsekvens av min uppväxt...

Med det sagt så är det rädsla som drar åt båda hållen, eller snarare stöter ifrån. O ena sidan så har du det resonemanget som du beskrev vilket avstyr från barnhållet. O andra sidan så finns alternativet att bli singel igen, skaffa egen lägenhet och börja om från 0. Först finns en risk finns att jag tappar många/alla av våra gemensamma vänner som idag utgör en stor del av mitt sociala liv. Aktiviteter där båda är med kan bli i stort sett omöjliga och jag riskerar att bli utfryst.
Sen tillkommer den minst lika stora utmaningen att som man nära 30 idag, som inte är redo för barn att träffa någon ny, via nätet (ser inga andra realistiska platser). Senaste undersökningen (från 2009) visade att det är <10% av kvinnor under 40 som inte vill ha barn. Så där reduceras det direkt drastiskt, och så ska man då lyckas hitta någon av dem, och utkonkurrera alla andra män som är intresserade av samma kvinna. Eller hoppa runt mellan kortare förhållanden man vet troligtvis inte kommer hålla.

Jag vet fan inte vad jag ska göra, hur jag än gör så känns det som att det blir fel.

Intressant frågeställning, i min bekantskapskrets är de flesta ihop med sin 25-30 års kärlek och har skaffat barn men även de som bröt upp har hittat ny partner och har barn idag men är några år efter.

Om du bor i en mindre ort är det oftare mycket svårare att bryta upp och hitta en ny potentiell partner men i större städer är det ofta betydligt enklare. Sedan är det ju svårt att hitta en idealpartner till 100% och man får kompromissa sig fram.
Citera
2019-04-08, 18:27
  #26
Medlem
Skotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Intressant frågeställning, i min bekantskapskrets är de flesta ihop med sin 25-30 års kärlek och har skaffat barn men även de som bröt upp har hittat ny partner och har barn idag men är några år efter.

Om du bor i en mindre ort är det oftare mycket svårare att bryta upp och hitta en ny potentiell partner men i större städer är det ofta betydligt enklare. Sedan är det ju svårt att hitta en idealpartner till 100% och man får kompromissa sig fram.

I och med min mentala problematik (generaliserad ångest) så har jag också en oförmåga att se det positiva med något av de eventuella utfallen. Jag är medveten om det, men jag kan inte se igenom det. Därmed så blir det ju väldigt svårt att säga vad jag faktiskt vill. För helst vill jag ju bara leva ett meningsfullt liv som skänker mig lycka och så lite ångest som möjligt.
Citera
2019-04-08, 19:54
  #27
Avstängd
uniktanvandarnamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skotter
I och med min mentala problematik (generaliserad ångest) så har jag också en oförmåga att se det positiva med något av de eventuella utfallen. Jag är medveten om det, men jag kan inte se igenom det. Därmed så blir det ju väldigt svårt att säga vad jag faktiskt vill. För helst vill jag ju bara leva ett meningsfullt liv som skänker mig lycka och så lite ångest som möjligt.

Barn lär tillföra mer av både lycka och ångest.
GAD här också, så ta mina negativa ramblings med en grävskopa salt.

Men så här då, om vi testar en annan infallsvinkel:

Det är jävligt orättvist att ödsla din kvinnas fruktbara år om du fegar ur senare.

Jag menar inte detta spydigt eller sarkastiskt utan tycker Verkligen att du bör visa henne den här tråden, om du inte själv vet vad du vill. För å ena sidan ska man aldrig skaffa barn för att rädda ett förhållande - då är det bättre att avsluta - men å andra sidan kan även en ängslig/känslig individ vara en fantastisk, kärleksfull förälder med stöttning från en förstående och närvarande partner. Lär gå hur bra som helst då! Om du är säker på att du egentligen vill men tvivlar på dig själv så kan du slappna av, håll käft och sitt lugnt i båten... ni verkar ju ha allt i ordning förutom sexlivet och verkligheten lär bara bräcka dina försiktiga förväntningar igen.

Annars, gör det, visa. Antingen får ni igång ett nyttigt samtal, så att du kommer vidare i dina egna snåriga issues kring föräldraskapet och ev. tala om er osynkade sexualdrift... eller så går det inte alls och ni kör fast. Men då får hon iaf en ärlig chans att välja ett liv utan dig med barn eller ett (möjligen) barnlöst liv med dig.

Du skriver tydligt och uttrycker dina funderingar väl även om känslorna är i tumult, så tänk logiskt i stället och skit i social status o.dyl. Om ni vill varandras bästa har ni Ingenting att förlora på att tala om det, utom i allra värsta fall ett dödsdömt förhållande. Då finns goda chanser till ett värdigt och t.o.m. vänligt avslut, innan någon har blivit förbittrad.

Lycka till!
__________________
Senast redigerad av uniktanvandarnamn 2019-04-08 kl. 20:14. Anledning: Tillägg
Citera
2019-04-08, 22:20
  #28
Medlem
Skotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uniktanvandarnamn
Barn lär tillföra mer av både lycka och ångest.
GAD här också, så ta mina negativa ramblings med en grävskopa salt.

Men så här då, om vi testar en annan infallsvinkel:

Det är jävligt orättvist att ödsla din kvinnas fruktbara år om du fegar ur senare.

Jag menar inte detta spydigt eller sarkastiskt utan tycker Verkligen att du bör visa henne den här tråden, om du inte själv vet vad du vill. För å ena sidan ska man aldrig skaffa barn för att rädda ett förhållande - då är det bättre att avsluta - men å andra sidan kan även en ängslig/känslig individ vara en fantastisk, kärleksfull förälder med stöttning från en förstående och närvarande partner. Lär gå hur bra som helst då! Om du är säker på att du egentligen vill men tvivlar på dig själv så kan du slappna av, håll käft och sitt lugnt i båten... ni verkar ju ha allt i ordning förutom sexlivet och verkligheten lär bara bräcka dina försiktiga förväntningar igen.

Annars, gör det, visa. Antingen får ni igång ett nyttigt samtal, så att du kommer vidare i dina egna snåriga issues kring föräldraskapet och ev. tala om er osynkade sexualdrift... eller så går det inte alls och ni kör fast. Men då får hon iaf en ärlig chans att välja ett liv utan dig med barn eller ett (möjligen) barnlöst liv med dig.

Du skriver tydligt och uttrycker dina funderingar väl även om känslorna är i tumult, så tänk logiskt i stället och skit i social status o.dyl. Om ni vill varandras bästa har ni Ingenting att förlora på att tala om det, utom i allra värsta fall ett dödsdömt förhållande. Då finns goda chanser till ett värdigt och t.o.m. vänligt avslut, innan någon har blivit förbittrad.

Lycka till!

Väldigt visa ord du kommer med igen. Jag ska klargöra att jag har varit fullt ärlig med allt det här, och hon är fullt medveten om allt. Inget jag hållit tillbaka i våra samtal och hon vet hur det står till.

Tyvärr räcker logiken sällan till när det dels i slutändan handlar om känslor och dels inte finns ett givet svar. Sen att förutspå framtiden har ju också visat sig innebära en del svårigheter och rum för felbedömningar. Jag vill heller inte vara den som undviker alla risker i livet, då ger man vika för ångesten, och tidigare i livet har belöningen av att inte göra det varit väldigt stor.

Men det är en svår fråga, mycket svår...
Citera
2019-04-09, 05:43
  #29
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Du kommer att tappa henne, var så säker. Kvinnor blir avtända av klimatnojjiga ”män” (precis som dom blir i längden av ”feminister” och ”antirasister”). Nej knulla på, tänk för all del på miljön men låt det inte styra livet.
Citera
2019-04-09, 08:05
  #30
Moderator
Nospheratus avatar
Luddig rubrik justerad

Ett svårt men troligtvis väldigt vanligt livsval --> Borde jag skaffa barn?

//Mod
Citera
2019-04-10, 21:40
  #31
Medlem
Det är läskigt att skaffa barn. Man vet aldrig vad man ger sig in på. Väldigt många har tankar som liknar dina innan de samlar sig, tar mod till sig, och ändå tar steget.

Men du kan ju alltid göra slut istället. Lev som singel i 10 år när alla singeltjejer du möter letar efter någon som vill bli pappa. Sedan ett stabilt förhållande med ensam mamma som redan är klarat av barnafödandet i ett tidigare förhållande.
Citera
2019-04-11, 12:19
  #32
Medlem
oväns avatar
Du behöver förändring. Alla alternativ är en chansning; det finns inga garantier.
Skaffa barn med henne och risken är att det tar slut (i Stockholm separerar majoriteten av alla par innan första barnet fyllt två år).
Eller så gör du slut...
Citera
2019-04-11, 12:38
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Fick barn med kvinnan i mitt liv! Vi älskade varandra till döds! Hon blev en annan person när sonen kom. Så nu är det slut och hon bryr sig inte om något annat än sonen.

Samma erfarenhet. Tyvärr.

Så att skaffa barn kan omkullkasta allt man trodde var stabilt: relationen, boendet, ekonomin, mm

Men barn alltså, vilken grej. Vill man ta nästa steg i livet och verkligen börja bli vuxen, finns inget bättre.
__________________
Senast redigerad av Odiskadmugg 2019-04-11 kl. 12:41.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback