Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-07, 19:39
  #1237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmpertBX
Oj vad du ljuger, det är nog för att du inte har en aning om vad du pratar om. Jag har i varje inlägg hä- vdat. När piloten märkte att nosen droppade då försökte han med det som varje pilot gör med höjdrodret få nosen tillbaks till normalläge, men när piloten gjorde detta dök nosen ännu mer ner. Då är det ett livsfarligt fel på systemet. Det är med rodren man dirigerar planet, även höjdrodret som styr framdelens läge av planet.
Alltså, dina inlägg finns ju kvar, så vem som helst kan enkelt se vem det är som ljuger här.
Citera
2022-03-07, 19:53
  #1238
Medlem
AmpertBXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Alltså, dina inlägg finns ju kvar, så vem som helst kan enkelt se vem det är som ljuger här.


Det räcker med att du visar mig ett enda inlägg, där jag hävdat att inte höjdrodret har med nosdroppet att göra.( För det har det )
Citera
2022-03-08, 10:01
  #1239
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmpertBX
Det räcker med att du visar mig ett enda inlägg, där jag hävdat att inte höjdrodret har med nosdroppet att göra.( För det har det )
Du är ju helsnurrig.

Råder dig att läsa igenom inläggen igen, både vad du har skrivit själv och vad jag har skrivit.
Citera
2022-03-09, 20:42
  #1240
Medlem
AmpertBXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Du är ju helsnurrig.

Råder dig att läsa igenom inläggen igen, både vad du har skrivit själv och vad jag har skrivit.

Nej det tänker jag absolut inte göra. Att du med din hönshjärna medvetet bara för att få sprida osämja och jävlas fast du vet sedan minst 20-30 upprepningar jag tvingats till för att du med din hönshjärna kanske skulle förstå vad jag hela tiden pratat om. Här får du sanningen en gång till, men denna gång ännu tydligare.

Eftersom du inte kan någonting om flygteknik hjälper jag dig här som jag i samtliga tidigare inlägg berättat minst 20-30 gånger utan att ändra på en enda bokstav.

Varje gång ett plan nosdroppar vilket händer hela tiden de är uppe i luften, parerar piloten tillbaks nosen till rätt läge genom att använda höjdrodret. Om din hönshjärna inte förstår en så enkel självklarhet då
skall du lämna tråden för du gör dig bara till åtlöje. Flera piloter har berättat att när dom försökte hindra nosdroppet på Max8 planen genom att göra det dom gjort tusentals gånger innan alltså körde upp höjdrodret så gjorde nosen tvärtom droppade än mer. Detta bevisar det andra piloter berättat att MCAS hade ingening med saken att göra. För om den hade, så hade nosen lydit höjdrodret. Klart slut.
__________________
Senast redigerad av AmpertBX 2022-03-09 kl. 20:46.
Citera
2022-03-09, 20:57
  #1241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmpertBX
Nej det tänker jag absolut inte göra. Att du med din hönshjärna medvetet bara för att få sprida osämja och jävlas fast du vet sedan minst 20-30 upprepningar jag tvingats till för att du med din hönshjärna kanske skulle förstå vad jag hela tiden pratat om. Här får du sanningen en gång till, men denna gång ännu tydligare.

Eftersom du inte kan någonting om flygteknik hjälper jag dig här som jag i samtliga tidigare inlägg berättat minst 20-30 gånger utan att ändra på en enda bokstav.

Varje gång ett plan nosdroppar vilket händer hela tiden de är uppe i luften, parerar piloten tillbaks nosen till rätt läge genom att använda höjdrodret. Om din hönshjärna inte förstår en så enkel självklarhet då
skall du lämna tråden för du gör dig bara till åtlöje. Flera piloter har berättat att när dom försökte hindra nosdroppet på Max8 planen genom att göra det dom gjort tusentals gånger innan alltså körde upp höjdrodret så gjorde nosen tvärtom droppade än mer. Detta bevisar det andra piloter berättat att MCAS hade ingening med saken att göra. För om den hade, så hade nosen lydit höjdrodret. Klart slut.

Ok, men då säger vi så. MCAS hade inget att göra med att nosen trycktes ner till den grad att två flygplan störtade. Alla utredare har fel och du har rätt.
Citera
2022-03-09, 21:07
  #1242
Medlem
AmpertBXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Ok, men då säger vi så. MCAS hade inget att göra med att nosen trycktes ner till den grad att två flygplan störtade. Alla utredare har fel och du har rätt.

Om din hönshjärna hade tänkt ett steg till och som jag kom ihåg att jag tidigare nämnt det man kunde läsa i americanska flygtidningar att 400-500 Max8 plan hade flugit i 6-8 månader utan haverier när 2 havererade på grund av att slarviga piloterna ignorerade direktiven dom fått från Boeing. Hade dom gjorde det då hade dom och passagerarna levt idag. Nosdropp häver man med höjdrodret. Klart slut.
Citera
2022-03-09, 21:27
  #1243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmpertBX
Om din hönshjärna hade tänkt ett steg till och som jag kom ihåg att jag tidigare nämnt det man kunde läsa i americanska flygtidningar att 400-500 Max8 plan hade flugit i 6-8 månader utan haverier när 2 havererade på grund av att slarviga piloterna ignorerade direktiven dom fått från Boeing. Hade dom gjorde det då hade dom och passagerarna levt idag. Nosdropp häver man med höjdrodret. Klart slut.
Men snälla någon. Piloterna hade inte fått några direktiv från Boeing. De visste inte ens att MCAS fanns.

Båda krascherna berodde på att MCAS pressade ner nosen pga felaktig data från den enda AoA-sensorn som MCAS tittade på. MCAS trodde alltså att anfallsvinkeln var alldeles för hög, trots att så inte var fallet, och trimmade ner nosen. Piloterna försökte pressa upp nosen igen, men MCAS grep in gång på gång och fortsatte trimma ner.

Vid den andra kraschen stängde piloterna av den elektriska trimmen och försökte trimma tillbaka manuellt med trimhjulen, något de inte lyckades med. Pga brist på höjdmeter tvingades de starta den elektriska trimmen igen, varpå MCAS återigen grep in. Sen var det kört. Det fanns alltså inget sätt att stänga av enbart MCAS.

Att massa MAX-8 hade flugit utan problem i några månader betyder inget annat än att dessa inte hade fått fel på sina AoA-sensorer.

Läs haverirapporterna, så kanske du slutar svamla sen.
Citera
2022-04-08, 10:51
  #1244
Medlem
DreamTwisters avatar
Igår såg jag dokumentären "Downfall: The Case Against Boeing" på Netflix.

Kan rekommenderas för de som vill ha en introduktion eller en uppfriskning av minnet, till hur de två olyckorna gick till. Dessutom avhandlas Boeings historik och företagskultur, speciellt hur den senare förändrades efter sammanslagningen med McDonnell Douglas; och hur MCAS kan ses i ljuset av denna.

Intervjuer med såväl anhöriga till offer, före detta anställda på Boeing och yrkespiloter. Även utredningen i kongressen och vilka åtgärder som vidtogs, eller inte.

Välgjord doku, rekommenderas.

/DT
Citera
2022-05-24, 14:43
  #1245
Medlem
Jag som är extremt flygrädd inser att jag ska flyga 737 max i sommar. Har dom fått ordning på kärran sen den fick gå upp i luften igen?
Citera
2022-05-24, 15:51
  #1246
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmpertBX
Om din hönshjärna hade tänkt ett steg till och som jag kom ihåg att jag tidigare nämnt det man kunde läsa i americanska flygtidningar att 400-500 Max8 plan hade flugit i 6-8 månader utan haverier när 2 havererade på grund av att slarviga piloterna ignorerade direktiven dom fått från Boeing. Hade dom gjorde det då hade dom och passagerarna levt idag. Nosdropp häver man med höjdrodret. Klart slut.
MCAS hade låste trimrodret så att nosen dippade ner. Då är höjdrodret ett alldeles för klent verktyg för att motverka dippen om man inte vet hur man skall stänga av MCAS så att man får kontroll över trimrodret manuellt.

Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Jag som är extremt flygrädd inser att jag ska flyga 737 max i sommar. Har dom fått ordning på kärran sen den fick gå upp i luften igen?
Hade dom inte fått ordning på det så skulle dom knappast fått tillstånd att ta upp den i luften igen så jag tror nog att Max är lika säkert som övriga 737 idag.
Citera
2022-06-04, 01:23
  #1247
Medlem
ksvs avatar
Norwegian storsatsar och köper 50 nya B737 Max, med option på ytterligare 30 flygplan.

https://media.uk.norwegian.com/press...rcraft-3185229
Citera
2022-11-15, 22:11
  #1248
Medlem
Nu flyger gott om MAX-plan och haverierna verkar ha glömts bort. Verkar som att Boeing lyckades få ordning på MCAS till sist.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback