Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-04-07, 22:46
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Finns flertal ställen i världen där går köpa guld under spotpriser. Men då är det guld utan certficat eller annat typ av intyg. Samma princip som konfliktdiamanter.

Du kan köpa under spotpriser i Sverige med, men inte av handlare.

Vart i världen kan man göra det menar du?
Citera
2019-04-08, 09:31
  #14
Medlem
Nickmaisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Du kan köpa under spotpriser i Sverige med, men inte av handlare.

Vart i världen kan man göra det menar du?

Som jag skrev, när jag var i Hongkong för drygt 2 år sedan så brände jag tid genom att stryka runt i shopping ställen.

I en smyckesbutik typ som Guldfynd, sålde dem även "guldkort".
Dessa kort vägde 20G, 50G och 100G med olika tjocklek på korten.
Enligt kvinnan som sålde dessa kort, var det samlar kort i guld. Det ingick ett kinesiskt certifikat att det var guld, men inget som pantbanken ansåg vara legitimt, utan då skulle först översättas och kontrolleras av en expert.

En annan man i butiken köpte flera stycken (tror han var tysk).
Alla kort hade olika motiv inristat och alla kom med olika fodral.

Jag köpte ett sådant kort också, men har gett bort den till släkting som present.
Skall försöka be kusinen ordna med ett par bilder så jag kan visa er, dock vette fan vart certifikatet är i nuläge.

Jag vill minnas att jag betalade ca 5000 SEK och reagerade på att 20g i Sverige hade kostat ca 7000 SEK, därav att jag då gick till en pantbank, som inte var intresserade att värdera det som rent guld utan som isf ett samlarkort gjort av guld.
Skulle dem värdera det som rent guld så behövde jag hitta någon som kunde översätta detta samt kontrollera att guldet och hur många karat guldet var på.
Citera
2019-04-16, 22:15
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickmaister
Som jag skrev, när jag var i Hongkong för drygt 2 år sedan så brände jag tid genom att stryka runt i shopping ställen.

I en smyckesbutik typ som Guldfynd, sålde dem även "guldkort".
Dessa kort vägde 20G, 50G och 100G med olika tjocklek på korten.
Enligt kvinnan som sålde dessa kort, var det samlar kort i guld. Det ingick ett kinesiskt certifikat att det var guld, men inget som pantbanken ansåg vara legitimt, utan då skulle först översättas och kontrolleras av en expert.

En annan man i butiken köpte flera stycken (tror han var tysk).
Alla kort hade olika motiv inristat och alla kom med olika fodral.

Jag köpte ett sådant kort också, men har gett bort den till släkting som present.
Skall försöka be kusinen ordna med ett par bilder så jag kan visa er, dock vette fan vart certifikatet är i nuläge.


Jag vill minnas att jag betalade ca 5000 SEK och reagerade på att 20g i Sverige hade kostat ca 7000 SEK, därav att jag då gick till en pantbank, som inte var intresserade att värdera det som rent guld utan som isf ett samlarkort gjort av guld.
Skulle dem värdera det som rent guld så behövde jag hitta någon som kunde översätta detta samt kontrollera att guldet och hur många karat guldet var på.

Guldkort på 20, 40 & 100g?

Guldtackor eller guldjetonger då som det brukar kallas. Varför i hela friden skulle de sälja dessa under guldvärdet?

Varför skulle inte pantbanken vara intresserade av att ta emot rena guldtackor? Det har alltid pantbankerna jag gått till varit.

Låter som du blivit blåst och köpt någon form av presentkort och inget annat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback