Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-08, 22:50
  #97
Medlem
Mer...
Citat:
[Moder] Lisman
Det föreligger inget vårdbehov för barnen i dagsläget. Om rätten skulle
finna att vårdbehov föreligger kan det i vart fall tillgodoses på frivillig väg.
Familjen är asylsökande från Ryssland. Just nu är de i färd med att ordna
dokument för barnen för att kunna resa tillbaka till deras hemland Ryssland.
De kommer inte att göra en förnyad ansökan om asyl i Sverige, de avser att
återvänta till Ryssland. Där finns familjens nätverk, far- och morföräldrar,
kusiner och likande. Familjen har levt i Sverige illegalt, vilket har stressat
[Moder] Lisman. Hon lider dock inte av någon psykisk sjukdom. Under sin tid
i Sverige har hon simulerat sin psykiska sjukdom. [Moder] Lisman hade fått
höra att man genom att simulera psykisk sjukdom kunde få upphållstillstånd.
Hon har inte tagit den utskrivna medicinen när hon inte varit intagen.
Det hon har uppgivit om Dennis Lismans beteende mot henne och döttrarna
var en lögn. Att hon skulle vara suicidal och vilja skada barnen stämmer inte
heller, hon uppgav detta för att hon trodde att det skulle leda till att familjen
fick uppehållstillstånd. Hon ångrar nu sitt beteende djupt. Dock anser hon
inte att det påverkat barnen på något sätt. Dottern NN vet sanningen, att
Dennis är hennes pappa och att han inte gjort [Moder] Lisman illa. Hennes
självmordsförsök gjordes utifrån att hon fått höra att det krävdes för att få
uppehållstillstånd. Dennis Lisman var med på det. Hon kände det inte som
att hon faktiskt ville ta livet av sig. [Moder] Lisman hävdade att hon var frisk
de gånger hon blev tvångsomhändertagen och placerad på psykiatrisk klinik
eftersom hon då förstod allvaret i situationen och inte kunde fortsätta simulera
sin sjukdom. Vad gäller dagen för det omedelbara omhändertagandet, 8
september 2017, så agerade [Moder] Lisman utifrån reella skäl. Hon ville inte
vara i familjehemmet med barnen, eftersom yngsta dottern hade blivit matförgiftad.
Hon ville då tillbaka till det ursprungliga boendet för att där se till
att barnen fick mat. Förhållandena som råder nu är stabila, det finns ett boende
och det råder inga konflikter mellan föräldrarna. [Moder] Lisman har möjlighet
att ge barnen den omsorg och kärlek som de behöver. Dennis Lisman
är vidare också en god förälder som kan tillgodose barnens behov. Hon har
vidare haft kontakt med socialtjänsten hela ärendets gång. [Moder] Lisman ger
också sitt samtycke till att bo på ett utredningsboende med familjen om en
sådan insats erbjuds från kommunens sida. Socialtjänsten har inte möjlighet
att stoppa en familj att återvända till hemlandet om familjen inte har rätt att
vistas i Sverige.

Dennis Lisman
Det föreligger inget vårdbehov för barnen i dagsläget. Om rätten skulle
finna att vårdbehov föreligger kan det i vart fall tillgodoses på frivillig väg.
Av utredningen framgår att Dennis Lisman numera inte misstänks ha behandlat
[Moder] Lisman och barnen illa. Istället läggs han till last att han inte
skyddat barnen från [Moder] Lismans sjukdom, simulerad eller inte. Under den
turbulenta tiden då barnen omhändertogs hade Dennis Lisman ingen möjlighet
att ingripa eftersom han var på annan ort och arbetade. Han har i nuläget
däremot möjlighet att praktiskt, fysiskt och känslomässigt ta hand om sina
barn. Han har förut, utan problem, kunnat tillgodose sina barns behov. Endast
vid ett tillfälle har han haft möjlighet att träffa sina barn sedan de omhändertogs.
Vid det tillfället åkte han till familjehemmet med bland annat
vinterkläder till barnen. Socialtjänsten observerade då att det inte förekom
några spänningar mellan Dennis Lisman och barnen. Barnen var glada att se
sin pappa. Dennis är vidare positiv till en placering på ett utredningshem
tillsammans med hela familjen. Han visste om att [Moder] Lisman simulerade
sin sjukdom. Han hjälpte henne att simulera sjukdomen genom att lämna
uppgifter om hennes mentala tillstånd till vården och till socialtjänsten.
Dennis och [Moder] Lisman hade kommit överens om det, eftersom det var den
enda vägen till att få uppehållstillstånd. Den lögnen uppehölls mellan Dennis
och [Moder] Lisman samt utåt, men inte för barnen. Den simulerade sjukdomen
hade inget med barnen att göra.
Citera
2019-04-09, 21:52
  #98
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
Ok, det visar sig att de polska/rysk media inte var särskilt sakliga. Familjen har uppenbarligen fått nytt namn dessutom.

Jag har nu också läst domarna och det är, föga förvånande, lite vinklat från alla sidor (plus en del fake news från Kent Ekeroths sida). Den stora ironiska poängen måste ändå sägas vara att det är högermedia som släppte denna nyhet i Sverige med baktanken att förtala muslimer samtidigt som det visar sig att familjen det handlar om är vanliga asylturister som, åtminstone till stora delar, har hamnat i situationen de befinner sig i för att de har försökt lura till sig svenska medborgarskap.

Detta sagt så kan jag inte med någon säkerhet avgöra om de svenska myndigheterna agerade rätt i det här fallet. Jag har läst många fall av barnomhändertaganden och jag tycker oftast att det är fel att omhänderta barnen. Troligtvis är det så även i detta fall, men jag är inte helt säker.

Att mamman i familjen är helt knäpp tror jag är ställt bortom rimligt tvivel. Hennes försvar att hon bara spelade psyksjuk för att få uppehållstillstånd känns inte särskilt trovärdigt, i sådana fall spelar hon alldeles för bra.

Men samtidigt finns det ingenting entydigt som säger att inte fadern skulle kunna ta hand om barnen på egen hand. Socialtjänsten kör på argumentationen att fadern är medskyldig för att han inte har åtgärdat moderns psykiska problem (vilket väl ska tolkas som att han borde ha tagit barnen och stuckit, vilket han förvisso nu har gjort, vilket borde lösa alla problem, men så jobbar som bekant inte svensk socialtjänst). Eftersom han förnekar sin hustrus psykiska problem så är väl den anklagelsen inte helt ogrundad. Om den är tillräcklig för ett omhändertagande låter jag vara osagt.

Den springande punkten i titeln framstår som än mer gåtfull efter att ha läst domarna. Till en början ska man väl också notera att muslimfamiljehemmet inte låg trettio mil från familjen, som påstods någonstans, utan åtta mil, vilket är rätt långt ifrån "andra sidan landet". Men det intressanta är den långa redogörelsen för hur modern i familjen inte kunde gå ut från lägenheten för att det var för mycket muslimer och araber i grannskapet. Måhända paranoida vanföreställningar, men det var ändå paranoida vanföreställningar som bevisligen var kända av socialsekreterarna. Att då placera barnen hos en muslimsk arabisk familj, dessutom inte i närområdet, vilket kan få en att misstänka att de valt denna muslimfamilj bland många andra kandidater, luktar inte bara inkompetens, utan sadism. Jag brukar vanligtvis avfärda de som talar om sadism inom socialtjänsten som konspirationsteoretiker, men i det här fallet måste jag erkänna att en del tyder på det. Vilket givetvis inte utesluter att det bara är vanlig inkompetens även i detta fallet. Inkompetensen inom socialtjänsten kan ibland vara så monumental att det är svårt att riktigt greppa det.

Det kan också vara värt att nämna att kommunen som har genomfört de här omhändertagandena, Gullspång, är en av de mest barnomhändertagande kommunerna i landet. Exakt vad det betyder i praktiken har jag svårt att säga. På beskrivningarna i domen verkar det ändå som om socialtjänsten har gått ganska måttfullt fram, även om det säkert är tillrättalagt i deras egen beskrivning. Det man möjligtvis kan filosofera kring är att de initialt verkade nöjda med att manövrera bort mannen i familjen på grund av påstådd misshandel, mellan raderna verkar det som om modern och barnen har förts till någon form av skyddat boende. Den lösningen försökte man sedan få att funka men eftersom modern bevisligen var helt sjuk i huvudet blev man till slut ändå tvungen att göra ett omhändertagande eftersom fadern redan var utdömd och utmanövrerad. Den händelsekedjan skulle möjligtvis kunna tolkas som att socialsekreterarna var aktivistiska PK-feminister, vilket är en mycket rimlig tolkning med tanke på att många socionomer är precis det. Men givet den begränsade informationen är det nog ändå för mycket begärt att dra några sådana slutsatser.
Citera
2019-04-10, 18:35
  #99
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag har nu också läst domarna och det är, föga förvånande, lite vinklat från alla sidor (plus en del fake news från Kent Ekeroths sida). Den stora ironiska poängen måste ändå sägas vara att det är högermedia som släppte denna nyhet i Sverige med baktanken att förtala muslimer samtidigt som det visar sig att familjen det handlar om är vanliga asylturister som, åtminstone till stora delar, har hamnat i situationen de befinner sig i för att de har försökt lura till sig svenska medborgarskap.

Detta sagt så kan jag inte med någon säkerhet avgöra om de svenska myndigheterna agerade rätt i det här fallet. Jag har läst många fall av barnomhändertaganden och jag tycker oftast att det är fel att omhänderta barnen. Troligtvis är det så även i detta fall, men jag är inte helt säker.

Att mamman i familjen är helt knäpp tror jag är ställt bortom rimligt tvivel. Hennes försvar att hon bara spelade psyksjuk för att få uppehållstillstånd känns inte särskilt trovärdigt, i sådana fall spelar hon alldeles för bra.

Men samtidigt finns det ingenting entydigt som säger att inte fadern skulle kunna ta hand om barnen på egen hand. Socialtjänsten kör på argumentationen att fadern är medskyldig för att han inte har åtgärdat moderns psykiska problem (vilket väl ska tolkas som att han borde ha tagit barnen och stuckit, vilket han förvisso nu har gjort, vilket borde lösa alla problem, men så jobbar som bekant inte svensk socialtjänst). Eftersom han förnekar sin hustrus psykiska problem så är väl den anklagelsen inte helt ogrundad. Om den är tillräcklig för ett omhändertagande låter jag vara osagt.

Den springande punkten i titeln framstår som än mer gåtfull efter att ha läst domarna. Till en början ska man väl också notera att muslimfamiljehemmet inte låg trettio mil från familjen, som påstods någonstans, utan åtta mil, vilket är rätt långt ifrån "andra sidan landet". Men det intressanta är den långa redogörelsen för hur modern i familjen inte kunde gå ut från lägenheten för att det var för mycket muslimer och araber i grannskapet. Måhända paranoida vanföreställningar, men det var ändå paranoida vanföreställningar som bevisligen var kända av socialsekreterarna. Att då placera barnen hos en muslimsk arabisk familj, dessutom inte i närområdet, vilket kan få en att misstänka att de valt denna muslimfamilj bland många andra kandidater, luktar inte bara inkompetens, utan sadism. Jag brukar vanligtvis avfärda de som talar om sadism inom socialtjänsten som konspirationsteoretiker, men i det här fallet måste jag erkänna att en del tyder på det. Vilket givetvis inte utesluter att det bara är vanlig inkompetens även i detta fallet. Inkompetensen inom socialtjänsten kan ibland vara så monumental att det är svårt att riktigt greppa det.

Det kan också vara värt att nämna att kommunen som har genomfört de här omhändertagandena, Gullspång, är en av de mest barnomhändertagande kommunerna i landet. Exakt vad det betyder i praktiken har jag svårt att säga. På beskrivningarna i domen verkar det ändå som om socialtjänsten har gått ganska måttfullt fram, även om det säkert är tillrättalagt i deras egen beskrivning. Det man möjligtvis kan filosofera kring är att de initialt verkade nöjda med att manövrera bort mannen i familjen på grund av påstådd misshandel, mellan raderna verkar det som om modern och barnen har förts till någon form av skyddat boende. Den lösningen försökte man sedan få att funka men eftersom modern bevisligen var helt sjuk i huvudet blev man till slut ändå tvungen att göra ett omhändertagande eftersom fadern redan var utdömd och utmanövrerad. Den händelsekedjan skulle möjligtvis kunna tolkas som att socialsekreterarna var aktivistiska PK-feminister, vilket är en mycket rimlig tolkning med tanke på att många socionomer är precis det. Men givet den begränsade informationen är det nog ändå för mycket begärt att dra några sådana slutsatser.

Det står i det första utdraget, som u99HSHH återger, att familjen är asylsökande från Vitryssland.

Du som har läst (alla?) domar - varför är de så många domar? - hur har den situationen sett ut? Har man fått avslag och överklagat?

Hur har kronologin sett ut för asylsökeri och (förmodar jag) överklaganden?

Hur har kronologin sett ut för omhändertagandet av barnen?

-----

Redan 1983 (!) skrev Der Spiegel om

„Kinder-Gulag“ im Sozialstaat Schweden

https://www.spiegel.de/spiegel/print/d-14019042.html
Citera
2019-04-10, 19:43
  #100
Medlem
vidrikfittanens avatar
Får dåliga vibbar av arabens facebooksida, det märks att han gillar småflickor...
Citera
2019-04-10, 20:34
  #101
Medlem
Om socialens oro för ena dottern grundar sig i att hon varit helt avskild från det svenska samhället, så är det mycket märkligt att man inte placerade henne i en svensk familj. Kommer libaneserna lära henne fira midsommar eller hur man tar reda på vad komplicerade ord betyder baserat på deras latinska/fornnordiska/annat ursprung?

Kan det vara lite hederlig svensk rasism mot östeuropéer som vi får se här? Modern var vitrysk kristen, troligtvis väldigt konservativ, och rädd för araber och muslimer. Tänkte soctanten att detta minsann var ett guldläge att lära barnen den Goda Vägen?
Citera
2019-04-10, 23:56
  #102
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Om socialens oro för ena dottern grundar sig i att hon varit helt avskild från det svenska samhället, så är det mycket märkligt att man inte placerade henne i en svensk familj. Kommer libaneserna lära henne fira midsommar eller hur man tar reda på vad komplicerade ord betyder baserat på deras latinska/fornnordiska/annat ursprung?

Kan det vara lite hederlig svensk rasism mot östeuropéer som vi får se här? Modern var vitrysk kristen, troligtvis väldigt konservativ, och rädd för araber och muslimer. Tänkte soctanten att detta minsann var ett guldläge att lära barnen den Goda Vägen?

Det kan nog vara så att "soctanten" är muslim själv. Det kryllar av hijaber på socionomutbildningarna idag. Räkna med att det kommer tas barn i framtiden. Vita flickor står säkerligen enormt högt i kurs.
Så tjänar ni för dåligt så kan er lokala muslimska soctant besluta att skänka era döttrar till en muslimsk familj.
Citera
2019-04-11, 05:52
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namatara
Okej, my bad. Nej jag får väl erkänna att jag faktiskt inte läste länkarna. Men kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mej att religiösa familjer får vara fosterfamiljer åt andra än varandra!
Dessutom så e det ju i många fall så att folk brukar kunna uttrycka att andra är muslimer när de kommer från ett muslimskt land.
Lika hemskt som att folk skulle tro att jag är strikt kristen bara för att jag är svensk! Det vill jag inte bli anklagad för!

Jo, jag förstår vad du menar, såklart. Hehe.
Ibland är man lite väl nitisk i tänkande och tyckande.
Ibland lite väl cynisk, ja du ser. Ha en fin vecka osv!
Citera
2019-04-11, 14:08
  #104
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du som har läst (alla?) domar - varför är de så många domar? - hur har den situationen sett ut? Har man fått avslag och överklagat?

Hur har kronologin sett ut för asylsökeri och (förmodar jag) överklaganden?

Hur har kronologin sett ut för omhändertagandet av barnen?

Det är bara den sena domen från förvaltningsrätten i Jönköping (mål nr 4376-17) som handlar om själva omhändertagandet. De två kammarrättsdomarna är misslyckade överklaganden som inte ger någon ny information. Den gamla förvaltningsrättsdomen från Jönköping handlar om en tvist med Migrationsverket där familjen försöker tigga till sig mer pengar. Domen från förvaltningsrätten i Karlstad är en överklagan på moderns psykiatriska tvångsvård, som läggs ned eftersom modern tycks ha blivit utsläppt från mentalsjukhuset efter tre dagar. Hur det hänger ihop med påståendena om att hon fortfarande får psykvård ett och ett halvt år senare vet jag inte. Möjligtvis får hon numera någon frivilligare form av psykvård. Eller så är det ytterligare ett utslag av felaktig information, källkritiken verkar inte vara omfattande hos Samhällsnytt.

Asylsökeriet verkar ha börjat i maj 2012. I december 2012 försöker familjen/modern få extra pengar från Migrationsverket, vilket alltså gick till förvaltningsrätten. Enligt socialtjänsten har modern haft psykiska problem sedan 2014. I september 2017 har modern anklagat fadern för misshandel och sexuella övergrepp (falska anklagelser för att öka chansen till uppehållstillstånd enligt modern) och på grund av detta skakar Migrationsverket fram en egen lägenhet till modern och döttrarna. Det är lite oklart om socialtjänsten har varit inblandad tidigare men de blir åtminstone det i samband med anklagelserna om misshandel. Flytten till den egna lägenheten går inte bra, vilket man kan läsa om i utdragen som u99HSHH har postat. Barnen omhändertas i september 2017 och förs ganska omgående till muslimfamiljehemmet åtta mil bort. Sedan bor de hos muslimerna i ett och ett halvt år innan de får ett oövervakat umgänge med fadern (det går inte att utläsa om de haft sådana umgängen tidigare eller om det här är det första) och under detta umgänge tar fadern helt enkelt med sig barnen och sticker till Polen.
Citera
2019-06-30, 14:44
  #105
Medlem
vidrikfittanens avatar
Nån som vet hur det gick i detta ärende sedan?

Kom att tänka på det häromdagen när jag såg två etniskt svenska tjejer i 15-16-årsåldern som gick som två ankungar bakom en stor vaggande somalisk kvinna. De gick på samma buss som mig. De ena tjejens mobil ringde och jag överhörde : "nää, är hos stödfamiljen hela sommaren" och så suckade hon djupt. Den somaliska kvinnan blängde strängt på henne och hon fick lov att lägga på.
Citera
2019-07-14, 12:52
  #106
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Nån som vet hur det gick i detta ärende sedan?

Kom att tänka på det häromdagen när jag såg två etniskt svenska tjejer i 15-16-årsåldern som gick som två ankungar bakom en stor vaggande somalisk kvinna. De gick på samma buss som mig. De ena tjejens mobil ringde och jag överhörde : "nää, är hos stödfamiljen hela sommaren" och så suckade hon djupt. Den somaliska kvinnan blängde strängt på henne och hon fick lov att lägga på.

Mycket pinsamt för den moraliska supermakten och besserviss-staten Sverige.

Lisov och döttrarna beviljas asyl i Polen, men han var ju bara där på genomresa till (Vit)Ryssland.

Undrar vad fortsättningen blir för Lisov?
Tänker han utnyttja asylen och bli kvar i Polen, eller ämnar han bege sig "hem" till (Vit)Ryssland?
Citera
2019-07-14, 13:49
  #107
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det är lite som när sverige kremerade en ihjälsparkad afrikan för att spara pengar när de skulle skicka hem kroppen, och de stackars afrikanerna enligt sin tro nu hade sin anhörige som spöke eftersom man måste begrava kroppen...

Sverige är korkat!
Det tycker inte jag alls är samma sak, hade familjen nu velat ha hem kroppen obränd, i en "kylväska" så får de ju även hosta upp stålarna som krävs för en sådan transport, det varken kunde eller ville de punga upp med så då fick det bli en urna istället...

-Vi har väl inga skyldigheter att transportera hem flyktingar efter de avlidit till sina respektive hemländer eller har vi det?

F.ö gjorde mannen i detta fall/denna tråd helt rätt.
Socialtjänsten, migrationsverket & arbetsförmedlingen är "institutioner" med HELT fel personal, policy & förfarandesätt. Enklast hade varit att bara lägga ner skiten....
__________________
Senast redigerad av SurTrollet 2019-07-14 kl. 13:52.
Citera
2019-07-14, 19:08
  #108
Medlem
BeatriceCencis avatar
Hela den här historien bekräftar flera saker som vi iofs redan vet. Det första är att asylrätten utnyttjas i Sverige av bedragare. Det är förståeligt att all världens lycksökare tar chansen till gratis livslång försörjning, men alltjämt obegripligt att svenskarna vill ha det så. En enorm miljardrullning rakt ned i ett bottenlöst bajshål.

Det andra är att Socialtjänsten är inkompetent och verkar bestå av en del psykopater som, för att ha något att göra, initierar kraftfullare åtgärder än nödvändigt. Ett omhändertagande i det här fallet var ju helt uppåt väggarna fel och det är inte så socialtjänsten ska agera. Pappan var ju i det här fallet kompetent nog att ta hand om barnen även om mamman var psykiskt sjuk. Som någon nämnde så är det ju snudd på sadistiskt av socialen att placera barnen hos en muslimsk familj.

Helt rätt ändå att de får asyl i Polen. Jag tror familjen andas ut ordentligt nu och förhoppningsvis tar de lärdom. Är det verkligen värt att slänga bort 7-8 år av familjens liv i en vanvettig asylkarusell med socialen inblandad?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback