• 1
  • 2
2019-04-03, 16:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Går det att få MER än 0,75% ränta på sitt sparkonto utan bindningstid och med statlig insättningsgaranti?

Detta erbjuder i alla fall Hoist men eftersom man alltid vill ha mer slänger jag ut frågan...
Citera
2019-04-03, 16:46
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Går det att få MER än 0,75% ränta på sitt sparkonto utan bindningstid och med statlig insättningsgaranti?

Detta erbjuder i alla fall Hoist men eftersom man alltid vill ha mer slänger jag ut frågan...

santander har 0,9
Citera
2019-04-03, 16:49
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
santander har 0,9

Grymt! Många bäckar små!

Borde det inte finnas någon sida som listar bästa räntorna?
Citera
2019-04-03, 17:05
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Grymt! Många bäckar små!

Borde det inte finnas någon sida som listar bästa räntorna?

https://www.compricer.se/sparande/?a...ithdrawals=yes

På sidan ser du också att Nordax har 0,95 och att Santander har 1,10 %, men Santander kräver då 100 000 kr i minsta insättning.
Citera
2019-04-03, 17:32
Medlem
sucuks avatar
Jag kanske är ute och cyklar men inflationen borde överstiga alla förslagen i tråden hittills?

Borde inte en eller ett par olika långa räntefonder på ett vanligt fondkonto/aktiedepå ge bättre trolig avkastning till extremt låg risk? Har själv en liten slatt stående i amf räntefond lång, förvaltningsavgift 0.1% och historisk avkastning 4.2% på tre år, något över 13% på 5 år.
Citera
2019-04-03, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag kanske är ute och cyklar men inflationen borde överstiga alla förslagen i tråden hittills?

Du är såklart inte ute och cyklar.... Vad som kan rekommenderas om man vill spara i räntor är att öppna en kapitalförsäkring hos Folksam med traditionellförvaltning, pengarna är visserligen låsta i ett halvår och man får betala en avgift om man tar ut pengarna inom 5år...

Dock är det räntesparande med räntor kring 6% i nuläget, det lär vara det bästa om man inte behöver pengarna om ett år. Då är kan man ha pengarna vartsomhelst förutsatt fria uttag och noll begränsningar.
Citera
2019-04-03, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk

Borde inte en eller ett par olika långa räntefonder på ett vanligt fondkonto/aktiedepå ge bättre trolig avkastning till extremt låg risk? Har själv en liten slatt stående i amf räntefond lång, förvaltningsavgift 0.1% och historisk avkastning 4.2% på tre år, något över 13% på 5 år.
TS vill inte ens ha bindningstid på vanligt sparkonto, då är knappast räntefond bättre.

Hade du köpt AMF räntefond lång 15/8 och behövt pengarna två månader senare så hade du gått back plus betalat avgift för detta.

På de pengar jag vill kunna komma åt utan bindningstid lägger jag på Qliro, låsta i ett år. Om jag inte behöver dem inom året så får jag ränta på 1.25 och tar jag ut dem i förtid får jag ingen ränta alls.
Citera
2019-04-03, 18:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurConanDoyle
TS vill inte ens ha bindningstid på vanligt sparkonto, då är knappast räntefond bättre.

Hade du köpt AMF räntefond lång 15/8 och behövt pengarna två månader senare så hade du gått back plus betalat avgift för detta.

På de pengar jag vill kunna komma åt utan bindningstid lägger jag på Qliro, låsta i ett år. Om jag inte behöver dem inom året så får jag ränta på 1.25 och tar jag ut dem i förtid får jag ingen ränta alls.

Finns ingen bindningstid på räntefonder, brukar typiskt ta 3 dagar att genomföra ett sälj. Klart att möjligheten att tappa en mindre del på kort sikt finns, ser dock detta som ett betydligt mer realistiskt alternativ till att bli buttfuckad av bankernas räntor på konton.

De enda pengar man skall ha på konto är månadens lön + en liten buffert.
Citera
2019-04-03, 19:19
Medlem
Bigbadmotherfuckers avatar
Preem MasterCard ger 1.65% fast bara upp till 15.000kr Allt utöver detta läggs ändå på mitt ISK.

MVH
Citera
2019-04-03, 20:09
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
https://www.compricer.se/sparande/?a...ithdrawals=yes

På sidan ser du också att Nordax har 0,95 och att Santander har 1,10 %, men Santander kräver då 100 000 kr i minsta insättning.

För att få 1,1% hos Santander, så får man dessutom inte ut pengarna förrän efter 31 dagar...
Citera
2019-04-03, 20:13
Medlem
Penser Spar har rätt bra räntor om man binder ett tag.

3 månaders löptid: 0,80 %
6 månaders löptid: 1,00 %
1 års löptid: 1,30 %
2 års löptid: 1,40 %
3 års löptid: 1,70 %
Citera
2019-04-03, 20:24
Medlem
messiasibids avatar
Du kan ju alltid investera i företagsobligationsfonder som investerar i bolag med hög kreditvärdighet och som håller en kort löptid på obligationerna för att påverkas mindre när styrräntan höjs. Dock har du ju kreditrisken på bolagen vilket är stor anledningen till den högre räntan. Så det är ju inte lika säkert som sparkontot men du kan ju lägga viss andel där om du vill.

Tycker i allmänhet folk fokuserar för mkt på riskens nedsida men sällan på riskens uppsida.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in