2019-04-03, 11:09
Medlem
evenes avatar
Älskar musik och har alltid gjort, spelar alla möjliga instrument men är typ lowkey sugen på att börja skriva egen musik. Kan inte ni som kan typ förklara hur ni går till väga? Alltså hur ni skriver texten till låten.
Citera
2019-04-03, 11:19
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evene
Älskar musik och har alltid gjort, spelar alla möjliga instrument men är typ lowkey sugen på att börja skriva egen musik. Kan inte ni som kan typ förklara hur ni går till väga? Alltså hur ni skriver texten till låten.

Tonsätta dikter är ett vanligt sätt. Annars brukar jag ha ett någorlunda färdigt arr som jag skriver text till.
Citera
2019-04-03, 13:10
Medlem
Jag personligen får oftast en melodi i huvudet som jag snabbt spelar in t.ex via kamera för att memorera melodin. Sen tar jag reda på vilka ackord/takt som passar bäst till melodin och vad för känsla den påminner om. Texten kommer oftast senare för mig, jag kan (likt en melodi) få en viss textrad på huvudet och utgår sedan från den för att få fram en text. Sen är det inte alltid jag har en melodi till texten, men det är då jag kan gå igenom massa inspelade kameraklipp och hitta en melodi eller ackordföljd som passar. Jag har aldrig någonsin kunnat skriva en text bara för att jag har bestämt mig för det, jag måste verkligen vilja och måste kunna relatera till texten i nuet för att det ska bli något bra.

Alla är vi olika, ett tips är att använda dig av synonymlexikon och rimlexikon, kan komma väl till hands när kreativiteten tar en paus. Lycka till
Citera
2019-04-05, 03:17
Medlem
För mig är det alltid svårt att få till de bra melodierna när jag sätter mig i hemmastudion i syftet att göra något nytt. Det blir oftast ganska krystat och trist. Däremot kan det komma en skitbra melodi i huvudet när man är ute och joggar, åker till jobbet etc. Ett tag hade jag ambitionen att alltid ha med mig en diktafon för att kunna nynna in den där bländande melodin. Tror att det var max 10 gånger det funkade...

Jag vet inte hur många bra idéer jag har tappat från det att de dök upp i huvudet till att jag satt med möjlighet att spela in den. Många är det i alla fall. Men i stora drag skrev (skriver fortfarande, till viss del) musiken på ett av följande två sätt:

1: Melodin först. Man har en idé i huvudet (eller i diktafonen/telefonen i undantagsfall) och sätter sig ner med instrumenten och försöker fånga den. Jag har ett favoritljud på min DeepMind som jag alltid laddar för att sätta melodier. Ibland går det bra, ibland tappar man den för att man inte har tillräckligt bra gehör. Sedan bygger jag grunden i arret. Trummor, bas och ett eller två kompljud. Minst en vers och en refräng, innan jag började göra "texten". Texten i sig är inte speciellt viktig för mig, det är mer rytmiken i orden som ska passa in i melodin. Jag gillar inte att dra ut en vokal över flera toner (två toner OK, fler än två NEJ). Första inspelning genom micken kan låta ungefär som "ne-ga-no-do-ga-de-pa-da-daa...ka-na-na-de-boo-de-daa-tam-te-tam". Alltså rent nonsens, men med toner och rytmik som flyter. Ganska ofta (eller typ alltid) börjar jag göra om arret och mixa innan nonsenssången görs om till en riktig text.

2: Kompet först. Man har byggt en riktigt tjusig instrumental låt. Ofta mixad och klar. Man tänker att "hey, den här skulle kunna låta bra med sång!" Sedan slår man på micken och börjar nynna till låten. Det blir många "delete" och omstart. Ibland får man skriva om vissa partier av kompet, ibland funkar det som det är. Man får dock alltid tona ner, byta ut eller ta bort ljud som konkurrerar i samma frekvensrum som sången, och ta den ett par varv till genom arr, mixning och grundproduktion. Texten kommer återigen sist, och så får man spela in sångspåren och sätta slutproduktionen.

Förmodligen helt obegripligt förklarat Så gör jag i alla fall Lycka till med ditt skrivande!
Citera
2019-04-05, 11:56
Bannlyst
För mig är det inte så svårt att skriva musik, men texterna är ofta jättesvårt om man vill vara seriös.

Musiken vill man ofta dela med sig av, men när det gäller texterna känns det så enormt personligt.

Ett tips är att "leja" en utomstående textförfattare. Många tjejer skriver ju dikter? Och tillsammans med dig kan ni bli ett låtskrivarpar. Det är en ganska vanligt i Sverige.

- - -

Personligen brukar jag skriva upp titlar på låtar jag inte ens har skrivit. Det handlar mest om coola namn, uttryck eller sånt jag sett på film eller tv. Jag kan ge dig tre exempel.

Skuggvärlden <-- Lite Nordmankänsla
Crying without reason <-- Rockballad
Conservative agenda <-- Countrylåt och lite humoristisk hyllning till Donald Trump

Men jag håller verkligen med dig. Det är jättesvårt att skriva bra låttexter.
Citera
2019-09-15, 18:08
Medlem
Brukar vanligtvis sätta mig ner vid mitt stagepiano för att där först få en känsla för vilken typ av låt jag vill göra och vilken tonart jag vill att låten ska gå i. Därefter provar jag mig fram med olika ackordföljder samtidigt som jag nynnar eller sjunger fram någon melodi på något konstigt "språk". Orden är inte så viktiga i det läget, utan det viktiga är istället att få till rätt frasering. Mitt nynnande/sjungande spelar jag in med en enkel diktafon för att få det tillfälligt dokumenterat.

Oftast börjar jag med att skriva vers 1 och kanske vers 2 för att få en uppbyggnad till en brygga och en refräng..men ibland händer det att versmelodin passar bättre som refräng. Då får man tänka om och göra ändringar helt enkelt.

Det lämpligaste hade nu varit att fortsätta skriva resterande del av låten på stagepianot, men ofta är jag i det här läget taggad att jobba vidare med aktuellt material i datorn. Därför blir det ofta nästa steg. Jag sätter mig helt enkelt nu vid datorn och USB-keyboarden och startar upp mitt DAW (antingen Cakewalk by Bandlab eller Studio One Pro). I DAW:et gillar jag att först skapa ett trumspår och ställa in tempot för att ha ett riktigt trumkomp istället för bara ett metronomklick som bakgrund när jag sedan spelar in den blivande låtens ackordföljder för verser, brygga och refräng.

Nästa steg blir ofta att jag lägger på några fler grundinstrument/ljud till arrangemanget..ofta då en bas och pads i alla fall. Därefter jobbar jag fram en text med riktiga ord så att jag kan sjunga in den som ett första test. Texten följer sedan med hela vägen tills den fintrimmas mot slutet. Effekter och dylikt lägger jag på under arbetets gång eftersom jag tycker det blir roligare så. Väl så långt är det bara att jobba vidare med resterande delar av låten.

Det är så här jag oftast går tillväga när jag skriver låtar idag. Men jag tänker mig nog ett annat arbetssätt i framtiden - nämligen att skriva mina låtar från början till slut på stagepianot så att när man väl sätter sig vid datorn senare så ska alla delar av låten inklusive text redan vara klara. Väl i DAW:et ska man sedan snabbt kunna spela in hela grundstommen av låten (trumkomp, harmonier, bas och sång) innan man jobbar vidare med fler instrument/ljud, detaljer och effekter. Så vill jag alltså jobba, men gör det inte riktigt idag...
Senast redigerad av Blekingebon 2019-09-15 kl. 18:12.
Citera
2019-09-17, 16:51
Medlem
Brukar börja med att göra ett beat på datorn och sen kommer jag på en text som passar. Oftast har jag en melodi som jag tycker låter bra och gör texten utifrån den.

Har försökt att göra tvärtom också och skriva texten först och sen göra beatet men tycker det är mycket svårare.
Citera
2019-09-17, 19:11
Bannlyst
Just texter är det svåraste tycker jag. Jag är rätt bra på Eddie Medusa typ-av-texter, men det passar inte så bra när jag försöker vara seriös för att breaka in på den Amerikanska marknaden.

Fast känner du nån som är bra på att skriva texter så kan ni ju samarbeta? Ofta är det killen som skriver musiken, och tjejen texten (ofta är det så). Tjejer är möjligen bättre på att känna av och uttrycka känslor.

https://www.youtube.com/watch?v=r0Xgt37rVOo
Senast redigerad av Varsamt 2019-09-17 kl. 19:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in