För mig är det alltid svårt att få till de bra melodierna när jag sätter mig i hemmastudion i syftet att göra något nytt. Det blir oftast ganska krystat och trist. Däremot kan det komma en skitbra melodi i huvudet när man är ute och joggar, åker till jobbet etc. Ett tag hade jag ambitionen att alltid ha med mig en diktafon för att kunna nynna in den där bländande melodin. Tror att det var max 10 gånger det funkade...
Jag vet inte hur många bra idéer jag har tappat från det att de dök upp i huvudet till att jag satt med möjlighet att spela in den. Många är det i alla fall. Men i stora drag skrev (skriver fortfarande, till viss del) musiken på ett av följande två sätt:
1: Melodin först. Man har en idé i huvudet (eller i diktafonen/telefonen i undantagsfall) och sätter sig ner med instrumenten och försöker fånga den. Jag har ett favoritljud på min DeepMind som jag alltid laddar för att sätta melodier. Ibland går det bra, ibland tappar man den för att man inte har tillräckligt bra gehör. Sedan bygger jag grunden i arret. Trummor, bas och ett eller två kompljud. Minst en vers och en refräng, innan jag började göra "texten". Texten i sig är inte speciellt viktig för mig, det är mer rytmiken i orden som ska passa in i melodin. Jag gillar inte att dra ut en vokal över flera toner (två toner OK, fler än två NEJ). Första inspelning genom micken kan låta ungefär som "ne-ga-no-do-ga-de-pa-da-daa...ka-na-na-de-boo-de-daa-tam-te-tam". Alltså rent nonsens, men med toner och rytmik som flyter. Ganska ofta (eller typ alltid) börjar jag göra om arret och mixa innan nonsenssången görs om till en riktig text.
2: Kompet först. Man har byggt en riktigt tjusig instrumental låt. Ofta mixad och klar. Man tänker att "hey, den här skulle kunna låta bra med sång!" Sedan slår man på micken och börjar nynna till låten. Det blir många "delete" och omstart. Ibland får man skriva om vissa partier av kompet, ibland funkar det som det är. Man får dock alltid tona ner, byta ut eller ta bort ljud som konkurrerar i samma frekvensrum som sången, och ta den ett par varv till genom arr, mixning och grundproduktion. Texten kommer återigen sist, och så får man spela in sångspåren och sätta slutproduktionen.
Förmodligen helt obegripligt förklarat

Så gör jag i alla fall

Lycka till med ditt skrivande!