Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-29, 19:05
  #1
Medlem
En bekant är 62 år gammal och har börjat ta ut sin allmänna pension ca 15000 kr innan skatt. Om jag har förstått det hela rätt så betalar man betydligt mer i skatt i den ålder än om man är pensionär vid 66 år? Det kan skilja så mycket som 10% på grund av att man får högre grundavdrag vid 66 år "född 1953"?

Hon har även ett ISK-konto som det finns ca 1 miljon kronor på. Så min fråga är om det inte är smartare att använda dom pengarna och leva på dom och vänta med att ta ut sin allmänna pension tills 66 år då skatten blir betydligt lägre på pensionspengarna

Vad är plus och minus med mitt sitt att tänka??
Har jag missat något?
Citera
2019-03-29, 19:17
  #2
Medlem
Turist i tidens avatar
Har hon börjat ta ut den allmänna pensionen kan hon inte ändra sig.
Citera
2019-03-29, 19:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Har hon börjat ta ut den allmänna pensionen kan hon inte ändra sig.

Fast det gäller väl bara tjänstpensionen?
Den allmänna kan man väl ändra och pausa hur man vill?

https://www.minpension.se/allt-om-pe...ensionsuttaget
Citera
2019-03-29, 19:23
  #4
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torro1
En bekant är 62 år gammal och har börjat ta ut sin allmänna pension ca 15000 kr innan skatt. Om jag har förstått det hela rätt så betalar man betydligt mer i skatt i den ålder än om man är pensionär vid 66 år? Det kan skilja så mycket som 10% på grund av att man får högre grundavdrag vid 66 år "född 1953"?

Hon har även ett ISK-konto som det finns ca 1 miljon kronor på. Så min fråga är om det inte är smartare att använda dom pengarna och leva på dom och vänta med att ta ut sin allmänna pension tills 66 år då skatten blir betydligt lägre på pensionspengarna

Vad är plus och minus med mitt sitt att tänka??
Har jag missat något?
Dör hon vid 67 års ålder förlorar barnen 180.000:-
Citera
2019-03-29, 19:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Dör hon vid 67 års ålder förlorar barnen 180.000:-

Nja , du får väl räkna bort skatten på de 180 000 .
Citera
2019-03-29, 19:35
  #6
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53fisken
Nja , du får väl räkna bort skatten på de 180 000 .
Japp.
Citera
2019-03-29, 20:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Dör hon vid 67 års ålder förlorar barnen 180.000:-

Vad menar du med att barnen förlorar 180 tusen om hon dör vid 67 års ålder? Är det något du syftar på när det gäller pension pengarna, Om man har efterlevnadsskydd? För man får väl inga pengar annars som barn/partner om det inte finns en sån försäkring. O det går väl bara att skydda sina premiepengar och tjänstepension på så sätt. Om man dör, så är det bara den månadens utbetalningar som dödsboet får ta del av? Om man inte har någon försäkring. Om jag fattar det rätt

Du kanske syftar på hennes privata ISK konto? Om hon börjar plocka ut pengar där ifrån, så minskar ju det beloppet och skulle hon olyckligtvis dö tidigt, så är dom använda pengarna borta. Till skillnad om hon skulle plocka ut sina pension pengar istället, dom går ju upp i rök oavsett. Medans ISK pengar går till dödsbo

Men vart får ni siffra 180 tusen ifrån?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback