Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-28, 18:36
  #1
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Hur stor chans är det att det upptagas om man driver ett AB med bulvan om man samtidigt får a-kassa?

Hur svårt är det att få starta eget-bidrag?

Inga moraliska invändningar tack, staten har ingen moral när man stjäl mina pengar.
Citera
2019-03-28, 23:42
  #2
Medlem
Du kan alltid äga aktier och ha en extern styrelse, så där är det väl inga problem.

Starta-eget bidraget är ett alternativ till a-kassa, du kan aldrig få båda. Bidraget följer dessutom a-kasse- nivån så det blir samma oavsett.
Citera
2019-03-30, 08:34
  #3
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Degenerated
Du kan alltid äga aktier och ha en extern styrelse, så där är det väl inga problem.

Starta-eget bidraget är ett alternativ till a-kassa, du kan aldrig få båda. Bidraget följer dessutom a-kasse- nivån så det blir samma oavsett.

Starta eget-bidraget går bort, man måste först söka jobb och ja då får jag ju ett jobb.

Nu såg jag att jag heller inte har gällande inkomstförsäkring så blev lite mindre intressant med A-kassa.
Citera
2019-08-08, 22:02
  #4
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Degenerated
Du kan alltid äga aktier och ha en extern styrelse, så där är det väl inga problem.

Starta-eget bidraget är ett alternativ till a-kassa, du kan aldrig få båda. Bidraget följer dessutom a-kasse- nivån så det blir samma oavsett.

Menar du att a-kassa inte kollar verkliga huvudmän till ab?
Citera
2019-08-09, 20:15
  #5
Medlem
Stämmer. Verkliga huvudmän har mer än 25 procent av rösterna genom aktier, andelar eller medlemskap. Det är alltså inte kopplat till om du har en anställning i bolaget. De kan visserligen kolla upp det om de nu skulle vilja men syftet med det är långt ifrån deras ordinarie verksamhet. Om någon skulle kolla om du äger eller bedriver företagsverksamhet så är det snarare Arbetsförmedlingen eller Försäkringskassan. Utbetalad lön redovisas varje månad till Skatteverket så det du behöver undvika är väl det i sådana fall det, annars blir det ju lätt att se att du har en inkomst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback