Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-03-27, 07:11
  #1
Medlem
Tjena FB! Står just nu lite fast i mitt val av att söka in till universitet. Valet står mellan ekonomi och systemvetenskap. Är intresserad av båda utbildningarna, men fast i valet över vad som kommer gynna mig mest i framtiden. Tänker vilken utbildning som lättast ger jobb efter examen. Har ni någon input som kanske kan hjälpa mig i mitt val så hade det varit oerhört uppskattat.
Citera
2019-03-27, 07:26
  #2
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajplats
Tjena FB! Står just nu lite fast i mitt val av att söka in till universitet. Valet står mellan ekonomi och systemvetenskap. Är intresserad av båda utbildningarna, men fast i valet över vad som kommer gynna mig mest i framtiden. Tänker vilken utbildning som lättast ger jobb efter examen. Har ni någon input som kanske kan hjälpa mig i mitt val så hade det varit oerhört uppskattat.

Data- och systemvetare har sett en ökad konkurrens från låglöneländer. Idag har 3 av 4 större svenska företag lagt ut sin IT i Östeuropa och Asien. Men det finns fortfarande ett större behov på hemmaplan kring IT-tjänster än vad marknaden kan mätta. En ekonomiutbildning leder i dag oftast till samma jobb som systemvetare söker, om du inte går på Handelshögskolan.
Citera
2019-03-27, 08:37
  #3
Medlem
dunias avatar
Välj inte ekonomi vad du än gör.
Citera
2019-03-27, 08:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dunia
Välj inte ekonomi vad du än gör.
varför inte? behövs väl civil ekonomer?
Citera
2019-03-27, 08:52
  #5
Medlem
dunias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kralligaknut1337
varför inte? behövs väl civil ekonomer?
Ta det från en ekonom. Du vill inte vara en ekonom. Ingen vill.
Citera
2019-03-27, 10:58
  #6
Medlem
Satsa på en examen i industriell ekonomi om båda delarna lockar. Du blir både tekniskt kunnig och ekonom.

Jag brukar säga att man ska undvika utbildningar som man kan "lära sig" (med undantag för praktiskt lagda yrken, ex, mekaniker...) genom att gå bredvid utan någon utbildning i grunden . Tex administration och redovisning på ett valfritt företag.

De som pluggar ekonomi på Handels tillhör ju dock eliten, rent mentalt, så de får toppjobb och tjänar bra. Men de hade liksom fått toppjobb oavsett val av utbildning, pga att de just tillhör den mentala eliten.
Citera
2019-03-27, 11:04
  #7
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01.

Rubrikförtydligande inom parentes.

/Mod.
Citera
2019-03-27, 11:16
  #8
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajplats
Tjena FB! Står just nu lite fast i mitt val av att söka in till universitet. Valet står mellan ekonomi och systemvetenskap. Är intresserad av båda utbildningarna, men fast i valet över vad som kommer gynna mig mest i framtiden. Tänker vilken utbildning som lättast ger jobb efter examen. Har ni någon input som kanske kan hjälpa mig i mitt val så hade det varit oerhört uppskattat.

Välj vad du tycker är kul. Ekonomi har en tuffare arbetsmarknad pga. den enorma konkurrensen av alla som utbildar sig till ekonom, men om du utmärker dig finns jobb att få. Gäller dock att inte vänta till en dag efter examen innan man söker jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av dunia
Du vill inte vara en ekonom. Ingen vill.

Kan du svara för hela jordens befolkning vad som är roligt och inte?
Citera
2019-03-27, 11:34
  #9
Medlem
dunias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Välj vad du tycker är kul. Ekonomi har en tuffare arbetsmarknad pga. den enorma konkurrensen av alla som utbildar sig till ekonom, men om du utmärker dig finns jobb att få. Gäller dock att inte vänta till en dag efter examen innan man söker jobb.



Kan du svara för hela jordens befolkning vad som är roligt och inte?
Kan svara ur ett medmänskligt perspektiv.
Citera
2019-03-27, 16:53
  #10
Medlem
revodnebs avatar
Varför inte båda? Beroende på jobb kan de komplettera varandra väl, om du orkar dvs. Annars skulle jag köra på systemvetenskap och där köra ekonomi som tillval. Sen kan du läsa in resten av ekonomikurserna och ta ut en examen där också.
Citera
2019-04-01, 13:25
  #11
Medlem
Du kommer som systemvetare kunna automatisera bort flera ekonomijobb när du tagit din examen så valet är givet enligt mig.

Lönemässigt ligger jag som systemvetare på 37.5k 9 månader efter min examen medan de jag känner som pluggade ekonomi på samma skola ligger på runt 29k.
Citera
2019-04-04, 00:07
  #12
Medlem
Systemvetare eller Ekonomie

Hejsan!

Står inför valet att antigen läsa Systemvetenskap + en master på 2 år eller en Ekonomie kandidat + en master på 2 år. Jag är intresserad av båda dessa alternativ och funderar på vad ni tror man tjänar bäst på?

Vart ligger möjligheten att tjäna bäst pengar? Tror ni det finns någon risk att man som systemvetare bara slutar upp med att koda saker?

Tack på förhand!! //LiberalaPojken
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback