2019-03-26, 22:33
Medlem
Halloj, måste ta och byta spindelled fram på 9-5an, årsmodell 01. Köpte två styckna spindelleder på mekonomen men så läser jag på nätet att man måste ta och byta hela länkarmen för att det inte går att bara byta spindellederna.. Stämmer detta? Och någon som har en relativt utförlig förklaring på hur man byter dessa isåfall?

Mvh
Citera
2019-03-26, 22:42
Medlem
skunkjobbs avatar
På min 9-5:a som är några år nyare än din så är det i alla fall lösa spindelleder och där behöver man inte byta länkarm. Spindelleden är skruvad mot länkarmen och att lossa den är världens enklaste grej, du ser hur det sitter när du är där.
Citera
2019-03-26, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
På min 9-5:a som är några år nyare än din så är det i alla fall lösa spindelleder och där behöver man inte byta länkarm. Spindelleden är skruvad mot länkarmen och att lossa den är världens enklaste grej, du ser hur det sitter när du är där.

Hm okej, får ta och kika imorn bitti hur den sitter.. Den sitter iallafall fast med tre bultar eller har jag fel?
Citera
2019-03-27, 09:35
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenhogan
Hm okej, får ta och kika imorn bitti hur den sitter.. Den sitter iallafall fast med tre bultar eller har jag fel?
Det går utmärkt att bara byta spindelled. Se upp bara så du får rätt, det har varit olika dimensioner på tappen och även på dom tre bultarna i länkarmen.
Citera
2019-03-27, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det går utmärkt att bara byta spindelled. Se upp bara så du får rätt, det har varit olika dimensioner på tappen och även på dom tre bultarna i länkarmen.

Fick den omsider på plats, tog bara en jäkla tid eftersom länkarmen hamnade ovanför spindelleden hela tiden, svårt att förklara men fick den på plats efter några timmar ute i regnet. MEN, de bultarna som följde med leden var för tjocka för hålen på länkarmen så fick bara ta de gamla bultarna och köra med dem, verkar som den sitter som berget iallafall, men kanske dumt att jag körde med de gamla bultarna? Som sagt så sitter de som berget och testkörde och märkte inget konstigt.
Citera
2019-03-27, 21:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenhogan
Fick den omsider på plats, tog bara en jäkla tid eftersom länkarmen hamnade ovanför spindelleden hela tiden, svårt att förklara men fick den på plats efter några timmar ute i regnet. MEN, de bultarna som följde med leden var för tjocka för hålen på länkarmen så fick bara ta de gamla bultarna och köra med dem, verkar som den sitter som berget iallafall, men kanske dumt att jag körde med de gamla bultarna? Som sagt så sitter de som berget och testkörde och märkte inget konstigt.

Som tidigare svar beskrivet är det olika dimensioner på spindeltapp såväl som på de tre bultarna. Minns inte exakt, men jag tror det är tunnare dimensioner på de tidigare modellerna (98-01), samt något tjockare dimension från -02 och framåt.
Citera
2019-03-28, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Som tidigare svar beskrivet är det olika dimensioner på spindeltapp såväl som på de tre bultarna. Minns inte exakt, men jag tror det är tunnare dimensioner på de tidigare modellerna (98-01), samt något tjockare dimension från -02 och framåt.

Okej, tappen gick in utan några svårigheter men som sagt så tog jag de gamla bultarna. Ja jag har en 01a, så har nog beställt leden till nyare modellen.. Jaja😑
Senast redigerad av hulkenhogan 2019-03-28 kl. 08:39. Anledning: Stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in