Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-26, 10:13
  #1
Medlem
aina08s avatar
Har en Dali Basis 100 som bas till min hemmabio och nu verkar den ha gått sönder.
Den har tidigare fungerat som den ska till att plötsligt inte ge något ljud.
Det klickar till när den startar (när jag slår på ON eller när förstärkaren skickar signal) men i övrigt händer ingenting.
När ja kalibrerar ljudet i förstärkaren hittas inte basen alls.

Jag har inte märkt när det gått sönder (alltså ingen speciell händelse) utan tyckte bara en dag att det var lite svag bas och skulle så göra en ny kalibrering när ja märkte att den inte fungerade.

Vad i basen kan vara sönder?
Är det svårt att felsöka och att laga själv?

http://www.audio-net.com.ar/dalibasis100.htm

https://www.dali-speakers.com/media/...18-12-2007.pdf
Citera
2019-03-26, 11:14
  #2
Medlem
Tvonds avatar
Eftersom den verkar död ger inget ljud ifrån sig så lär det vara slutsteget som är defekt.

Öppna upp den och kika hur det ser ut ? Kolla efter brända kondringar etc de är lätta att själv byta ut om man kan hantera en lödkolv.

Går säkert lämna bort för reparation med men sådan brukar vara svindyrt nästan billigare att köpa nytt.
Citera
2019-03-26, 11:20
  #3
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Har en Dali Basis 100 som bas till min hemmabio och nu verkar den ha gått sönder.
Den har tidigare fungerat som den ska till att plötsligt inte ge något ljud.
Det klickar till när den startar (när jag slår på ON eller när förstärkaren skickar signal) men i övrigt händer ingenting.
När ja kalibrerar ljudet i förstärkaren hittas inte basen alls.

Jag har inte märkt när det gått sönder (alltså ingen speciell händelse) utan tyckte bara en dag att det var lite svag bas och skulle så göra en ny kalibrering när ja märkte att den inte fungerade.

Vad i basen kan vara sönder?
Är det svårt att felsöka och att laga själv?

http://www.audio-net.com.ar/dalibasis100.htm

https://www.dali-speakers.com/media/...18-12-2007.pdf


Lossa phono-pluggen till subben på förstärkaren och peta med fingret på spetsen. Funkar basen så kommer det klicka/brumma varje gång du tar på den.

I så fall kan det vara en inställning i förstärkaren. Jag upptäckte att om jag satte "front speaker" till "Large" i min Yamaha så fimpade den subwoofern.. tog mig mycket fipplande innan jag förstod det sambandet.

Är det inte så, dvs den startar men inget ljud och ingen inställning på subwoofern är fel (nivå in typ), så kan det vara vad som helst. I bästa fall en säkring men troligtvis är det värre än så och det är service som gäller.
Citera
2019-03-26, 12:11
  #4
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Eftersom den verkar död ger inget ljud ifrån sig så lär det vara slutsteget som är defekt.

Öppna upp den och kika hur det ser ut ? Kolla efter brända kondringar etc de är lätta att själv byta ut om man kan hantera en lödkolv.

Går säkert lämna bort för reparation med men sådan brukar vara svindyrt nästan billigare att köpa nytt.
Jo löda kan ja men att hitta de som ska lödas kan nog va svårare, om de inte syns att nåt är bränt
Att lämna iväg känns inte prisvärt då blir det att försöka hitta nåt begagnat istället då basar är ganska dyra (om man vill ha nåt bättre). Kan va anledning till få köpa en större och bättre
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Lossa phono-pluggen till subben på förstärkaren och peta med fingret på spetsen. Funkar basen så kommer det klicka/brumma varje gång du tar på den.

I så fall kan det vara en inställning i förstärkaren. Jag upptäckte att om jag satte "front speaker" till "Large" i min Yamaha så fimpade den subwoofern.. tog mig mycket fipplande innan jag förstod det sambandet.

Är det inte så, dvs den startar men inget ljud och ingen inställning på subwoofern är fel (nivå in typ), så kan det vara vad som helst. I bästa fall en säkring men troligtvis är det värre än så och det är service som gäller.
Inget ljud när ja petar på kontakten till kabeln, testade de tidigt. Men den klickar igång om den tex stått standby.

Funderade över de med basen från frontarna också. Ja har inte märkt att subben varit trasig då jag även haft bas från frontarna, men nu när ja kaliberat om osv så är den basen borta.
Trodde också att de hade med valet av storleken av högtalarna i inställningarna men får ingen förändring nu när ja ändrar.
Har en Onkyo TX-nr609.
Citera
2019-03-26, 12:41
  #5
Medlem
Kolla säkringen i förstärkaren.
Citera
2019-03-26, 13:05
  #6
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spallow
Kolla säkringen i förstärkaren.
Den som går att komma åt baktill har ja kollar. Finns de fler inne i högtalaren?
Citera
2019-03-26, 16:02
  #7
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Den som går att komma åt baktill har ja kollar. Finns de fler inne i högtalaren?

Nä brukar bara vara den bak man skruvar ut.
Citera
2019-03-27, 00:45
  #8
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Nä brukar bara vara den bak man skruvar ut.
Ja skruvade upp den och de var som du sa inget annat än den där bak.
Såg inget annat som var konstigt heller, tyvärr.
Citera
2019-04-20, 15:57
  #9
Medlem
Pungsvings avatar
Köp en ohm-meter och kolla ohm-talet på elementet. Om det är oändligt så är talspolen avbränd. Om det är väldigt lågt, 3 ohm eller mindre, så är talspolen smält. En billig ohm-meter med analog avläsning är tillräckligt bra. Ställ in den först genom att snurra på hjulet med testproberna ihop så att 0 ohm visas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback