Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-25, 22:26
  #1
Medlem
Ska hålla tal inom kort och har allt jag vill säga på pränt. Men jag vill verkligen komma ihåg allt när jag väl står där. Har läst om tekniker man kan använda och det har väl funkat helt OK. Men har ni några knep?
Citera
2019-03-25, 22:29
  #2
Medlem
”Skriv” talet i huvudet och anteckna endast stödord. Det brukar alltid jag göra när jag håller tal eller presentationer.
Citera
2019-03-25, 22:38
  #3
Medlem
tutankhumans avatar
Försök att inte fokusera på exakt hur orden ska följa efter varandra. Om du försöker komma ihåg exakt vilket ord som kommer efter "när" och vad som kommer efter "då" så lär du bara bli onödigt stressad om du inte är utrustad med exceptionellt bra minne, vilket du antagligen inte är eftersom du startar denna tråd.

Jag har hållit ett par tal. Inte några jätteviktiga som så att jag skulle bli av med inkomst eller liknande, men det var en publik på kanske hundra personer så jag var nervös nog bara av att göra bort mig. Men jag memorerade ett par huvudfraser som jag ville ha med och tänkte att det är det viktigaste. Att man mellan dessa fraser verkar prata lite spontant och lite hux flux gör faktiskt talet bättre. Kolla bara på Donald Trump. Han spårar ur i en massa haranger och sidospår och det är det som gör att han verkar så Personlig. Jag vet inte om det är en teknik som han använder sig av och jag menar inte att du med vilje ska försöka vara spontan, för då är du ju inte längre spontan.

Det kanske allra viktigaste är att inte bry sig om man säger lite fel. Det är bara att skratta åt sig själv inför publiken och säga "Ja fyfan i helvetes djävlar, där sa jag visst lite fel men det ger jag fan i för nu fortsätter jag talet!". Publiken kommer att älska dig!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback