Citat:
Ursprungligen postat av
Generalknase
Vad det gäller skillnaden mellan Insignia och Golf så är det ju just det jag menar, Opel och ffa Insignia är en marginell företeelse, att Opel inte lyckas göra dem snålare är inget stort problem.
Men nej, jag tycker inte det är befogat, därför köper jag inte en Insignia. Jag köper förstås inte en gammal Passat heller, ännu mindre intressant. Men frågeställningen är bra, varför ska man betala mer skatt för nåt nytt och bättre?
Jag är övertygad om att många politiker hade velat göra på det sättet. Straffskatta ut gamla bilar. Men det hade ju varit illa, riktigt illa. Då hade massor av människor som inte har råd med ny bil skulle sitta på en osäljbar gammal de måste betala en hög skatt för.
Jag har redan från första inlägget konstaterat att jag inte lägger min värdering på om skatten är bra eller dålig, det kan säkert finnas bättre alternativ. Men syftet med den är inte att beskatta miljöbovar, det är för att styra om nybilsköparna till miljövänligare alternativ.
Det finns rätt många bilar som inte kostar nåt direkt i skatt, men trots det fokuseras det lite mycket på elibilar? Det är långt från bara elbilar som är skattebefriade eller som har låg skatt även de första tre åren även med det nya systemet. Fler kommer. Därför anser jag det är en storm i ett vattenglas eller en ickefråga. Man har ett val som nybilsköpare.
Vi vänder på det. Om man pendlar och kör säg ca 4000 mil om året är det inte särskilt bra för plånboken att köra hybrider då dessa oftast har en räckvidd på ca 5 mil... sen kommer en ofta törstig bensin motor in. vad har dessa människorna för alternativ förutom diesel då?
Skatten på bilar går efter det totala utsläppet som alla bilar i den koncernen släpper ut. om vi tar tex mercedes cls 450. har en elmotor på 20hk som inte ens hade kunnat driva en tandborste.. varför har man en sådan motor i den bilen som har 350 + hk? jo för att få ner utsläppen på PAPPRET. inte i verkligheten. Samma med volvos t8 som skall vara ''miljöbil''.... på vilket sätt är det en miljöbil?
Det batteriet i den bilen kör man slut på 30 minuter om man ligger på lite. Sen kommer en stor och törstig 320 hk motor igång. ja, det känns ju som en riktig miljöbil....
''Hyundai Tucson 2,0 CRDi som drar relativt måttliga 0,59 liter per mil och släpper ut 159 gram koldioxid kostar 8 483 kronor i bilskatt per år i tre år.''
''Mustanger som registreras före halvårsskiftet kostar 4 012 kronor i skatt, från och med 1 juli kostar samma bil 18 709 kronor i årlig skatt under de tre första åren.''
''Kia Sportage 2,0 CRDi aut 9326kr i skatt'' (denna är en bil som är otroligt vanlig i sverige idag)
''Volvo XC90 D5 AWD aut 8965kr''
''Volkswagen Tiguan 1,4 TSI 150 hk aut 4WD 6297kr'' (visserligen kostar 2wd hälften i skatt men man köper ju SUV pga awd)
Osv.. Jag vet inte men jag tror inte det är rätt väg att gå. Detta slår ju hela bilbranschen vilket handlar om miljarder som ev kan gå i förlust.
källa
https://teknikensvarld.se/sa-dyr-bli...katten-601714/
Sen finns det bilar som är billigare det är klart, men vem fan vill glida runt i en toyota prius hela livet...
Volvos diesel motorer verkar ändå ha en hyfsat ok skatt faktiskt men ändå rätt mycket kontra hur det var innan. Speciellt nu när dom höjer priserna på diesel och bensin.
mvh
lasse