2019-03-29, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Så lilla Sverige med kanske en hundratusende del av världen nybilsförsäljning ska rädda planeten!?!?

Lite uttjatat argument. Dela upp världen i tillräckligt små bitar så behöver ingen göra något och ingen har något ansvar...
Citera
2019-03-29, 22:47
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Fattiglappar varken köper eller kör så här dyra bilar. Såg för ett par år sedan en Bentley till salu, en lågmilare. Jag räknade snabbt ut att värdeminskningen varit 500Kr milen. Att den drog 2 liter milen i stället för 1, eller om skattwn var 20000 om året var felräkningspengar.

Köp en Skoda om du inte har råd med Skatten är mitt råd.

LL

att jämföra en bentley med en skoda är ju rimligt..
Citera
2019-03-29, 22:54
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det är inga små eller billiga bilar nån av dem, har man inte råd med skatten som är kanske 4-5% av kostnaden för att köra en sån bil så kanske man ska köpa nåt billigare. (Eller vänta tills de är begagnade, det är förstås inte lika skoj att köpa begagnad bil, men har man inte råd så har man inte.)
Vilket ju också privatkunder gör, det finns 35 modeller som sålde bättre till privatpersoner än Mazda CX-5 förra året, och totalt såldes det 397 st Insignia till dem förra året, hela 21 st efter malus infördes. Jämfört mot Golf som sålde 5195 st totalt varav 3091 efter.
Biltillverkarna kommer dessutom att anpassa sig, var så säker, om inte länge så kommer skatten ha gått ner även för 100% fossilbilar, men de kommer bli färre, fler hybrider och elbilar kommer att komma.

jag bryr mig inte om vad som säljs av vem. klart VW säljer mer bilar då det är ett större varumärke..
Men tycker du att det är befogat att betala ca 10k i skatt / år för en helt ny opel insignia diesel med euro 6 motor kontra tex en gammal passat eller liknande med euro 5 motor som kostar 2500kr i skatt ist kanske. Nya bilar är ju mer miljövänliga och borde ju ha mindre skatt alt skattefria så man får bort dom gamla bilarna som öser ut skit... om man tänker rent miljömässigt då. eller vad tycker du (om vi endast snackar diesel nu då)?

Jag tror personligen inte att elbilar är framtiden. svårt för personer i lägenheter att äga dom, tar för lång tid att ladda upp. samt att batterierna till dessa bilar inte är miljövänliga för 5 öre.

Mvh
Lasse
Citera
2019-03-30, 08:09
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
jag bryr mig inte om vad som säljs av vem. klart VW säljer mer bilar då det är ett större varumärke..
Men tycker du att det är befogat att betala ca 10k i skatt / år för en helt ny opel insignia diesel med euro 6 motor kontra tex en gammal passat eller liknande med euro 5 motor som kostar 2500kr i skatt ist kanske. Nya bilar är ju mer miljövänliga och borde ju ha mindre skatt alt skattefria så man får bort dom gamla bilarna som öser ut skit... om man tänker rent miljömässigt då. eller vad tycker du (om vi endast snackar diesel nu då)?

Jag tror personligen inte att elbilar är framtiden. svårt för personer i lägenheter att äga dom, tar för lång tid att ladda upp. samt att batterierna till dessa bilar inte är miljövänliga för 5 öre.

Mvh
Lasse
Vad det gäller skillnaden mellan Insignia och Golf så är det ju just det jag menar, Opel och ffa Insignia är en marginell företeelse, att Opel inte lyckas göra dem snålare är inget stort problem.
Men nej, jag tycker inte det är befogat, därför köper jag inte en Insignia. Jag köper förstås inte en gammal Passat heller, ännu mindre intressant. Men frågeställningen är bra, varför ska man betala mer skatt för nåt nytt och bättre?
Jag är övertygad om att många politiker hade velat göra på det sättet. Straffskatta ut gamla bilar. Men det hade ju varit illa, riktigt illa. Då hade massor av människor som inte har råd med ny bil skulle sitta på en osäljbar gammal de måste betala en hög skatt för.
Jag har redan från första inlägget konstaterat att jag inte lägger min värdering på om skatten är bra eller dålig, det kan säkert finnas bättre alternativ. Men syftet med den är inte att beskatta miljöbovar, det är för att styra om nybilsköparna till miljövänligare alternativ.

Det finns rätt många bilar som inte kostar nåt direkt i skatt, men trots det fokuseras det lite mycket på elibilar? Det är långt från bara elbilar som är skattebefriade eller som har låg skatt även de första tre åren även med det nya systemet. Fler kommer. Därför anser jag det är en storm i ett vattenglas eller en ickefråga. Man har ett val som nybilsköpare.
Citera
2019-03-30, 08:31
Medlem
ormbitens avatar
Lär väl bara sluta med att allt fler kör med avställda bilar... Det är nog rätt så riskfritt.

Brukar kolla reg nummer på bilar på jobbet när dom tankar och det är ju inte helt jätteovanligt med avställda och obesiktade bilar.
Fast så klart, det är ju oftast äldre bilar... Sällan nya... Men det kan nog komma att ändras.

Hade en äldre herre som kund i verkstaden i veckan som bad mig kolla upp hans problem med en strulande ABS inför besiktningen. Jag frågade när han skulle besikta... Nja jag vet inte sa han...
Så jag kollade upp på transportstyrelsen när han hade sista besiktningsdatum och det visade sig då att han hade kört obesiktat i 11 månader... Helt utan vetskap..

Det är nog många bilar på vägarna där ägaren inte har koll på besiktningen eller om bilen är påställd, och många har nog inte ens försäkring.
Citera
2019-03-30, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olavikostlainen1
Lägenhet, på landsbyggd 2 mil ifrån närmaste stad. Vad har det för relevans? Har du några argument för att inte använda sin egen kraft för att förflytta sig? Gemene svensk verkar ha väldigt stora problem med.

För att det inte fungerar för alla?

Men jag gissar du är en sån där surkuk som ska bestämma över andra "jag har minsann inte X, då behöver ingen annan det heller".

Det är inte vidare lätt att få ihop ett livspussel med långt till arbete, barn, dagis, långt till affär, ungarnas aktiviteter, besöka mormor, äga villa etc etc utan bil. Jag gissar du inte har de problemen.

Men visst vi kan gå tillbaka 100 år i tiden med självhushåll och hemmafru samt att allt fick ta oerhört mycket längre tid ja då funkar det säkert.
Citera
2019-03-30, 17:55
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Du menar att du bor i en bostad som saknar el ? Annars är det ju bara att ansluta till ett vägguttag... Att öka på en säkring är inget som bekostas av hyresvärden.
Ditt snille.
Om man bor i lägenhet kan man ha flera hundra meter till parkeringen.
Men du kanske aldrig har varit utanför urskogen
Citera
2019-03-30, 19:14
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Vad det gäller skillnaden mellan Insignia och Golf så är det ju just det jag menar, Opel och ffa Insignia är en marginell företeelse, att Opel inte lyckas göra dem snålare är inget stort problem.
Men nej, jag tycker inte det är befogat, därför köper jag inte en Insignia. Jag köper förstås inte en gammal Passat heller, ännu mindre intressant. Men frågeställningen är bra, varför ska man betala mer skatt för nåt nytt och bättre?
Jag är övertygad om att många politiker hade velat göra på det sättet. Straffskatta ut gamla bilar. Men det hade ju varit illa, riktigt illa. Då hade massor av människor som inte har råd med ny bil skulle sitta på en osäljbar gammal de måste betala en hög skatt för.
Jag har redan från första inlägget konstaterat att jag inte lägger min värdering på om skatten är bra eller dålig, det kan säkert finnas bättre alternativ. Men syftet med den är inte att beskatta miljöbovar, det är för att styra om nybilsköparna till miljövänligare alternativ.

Det finns rätt många bilar som inte kostar nåt direkt i skatt, men trots det fokuseras det lite mycket på elibilar? Det är långt från bara elbilar som är skattebefriade eller som har låg skatt även de första tre åren även med det nya systemet. Fler kommer. Därför anser jag det är en storm i ett vattenglas eller en ickefråga. Man har ett val som nybilsköpare.

Vi vänder på det. Om man pendlar och kör säg ca 4000 mil om året är det inte särskilt bra för plånboken att köra hybrider då dessa oftast har en räckvidd på ca 5 mil... sen kommer en ofta törstig bensin motor in. vad har dessa människorna för alternativ förutom diesel då?

Skatten på bilar går efter det totala utsläppet som alla bilar i den koncernen släpper ut. om vi tar tex mercedes cls 450. har en elmotor på 20hk som inte ens hade kunnat driva en tandborste.. varför har man en sådan motor i den bilen som har 350 + hk? jo för att få ner utsläppen på PAPPRET. inte i verkligheten. Samma med volvos t8 som skall vara ''miljöbil''.... på vilket sätt är det en miljöbil?
Det batteriet i den bilen kör man slut på 30 minuter om man ligger på lite. Sen kommer en stor och törstig 320 hk motor igång. ja, det känns ju som en riktig miljöbil....

''Hyundai Tucson 2,0 CRDi som drar relativt måttliga 0,59 liter per mil och släpper ut 159 gram koldioxid kostar 8 483 kronor i bilskatt per år i tre år.''

''Mustanger som registreras före halvårsskiftet kostar 4 012 kronor i skatt, från och med 1 juli kostar samma bil 18 709 kronor i årlig skatt under de tre första åren.''

''Kia Sportage 2,0 CRDi aut 9326kr i skatt'' (denna är en bil som är otroligt vanlig i sverige idag)

''Volvo XC90 D5 AWD aut 8965kr''

''Volkswagen Tiguan 1,4 TSI 150 hk aut 4WD 6297kr'' (visserligen kostar 2wd hälften i skatt men man köper ju SUV pga awd)

Osv.. Jag vet inte men jag tror inte det är rätt väg att gå. Detta slår ju hela bilbranschen vilket handlar om miljarder som ev kan gå i förlust.

källa

https://teknikensvarld.se/sa-dyr-bli...katten-601714/

Sen finns det bilar som är billigare det är klart, men vem fan vill glida runt i en toyota prius hela livet...

Volvos diesel motorer verkar ändå ha en hyfsat ok skatt faktiskt men ändå rätt mycket kontra hur det var innan. Speciellt nu när dom höjer priserna på diesel och bensin.

mvh
lasse
Citera
2019-03-31, 09:51
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
Vi vänder på det. Om man pendlar och kör säg ca 4000 mil om året är det inte särskilt bra för plånboken att köra hybrider då dessa oftast har en räckvidd på ca 5 mil... sen kommer en ofta törstig bensin motor in. vad har dessa människorna för alternativ förutom diesel då?
Många, Peugeot 308 bensin 1344:-/år i skatt med malus, sen 360:-, Opel Astra diesel, 1827:-, Golf, valfritt motoralternativ ligger bra till, BMW 320d osv.
Du kan räkna med att när 20 års modeller presenteras kommer det att vara betydligt fler som har lägre utsläpp än nu, så många av modellerna i listan kommer som 20 års modell troligtvis få lägre skatt än det står där.
Citera
2019-03-31, 14:29
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Lär väl bara sluta med att allt fler kör med avställda bilar... Det är nog rätt så riskfritt.

Brukar kolla reg nummer på bilar på jobbet när dom tankar och det är ju inte helt jätteovanligt med avställda och obesiktade bilar.
Fast så klart, det är ju oftast äldre bilar... Sällan nya... Men det kan nog komma att ändras.

Hade en äldre herre som kund i verkstaden i veckan som bad mig kolla upp hans problem med en strulande ABS inför besiktningen. Jag frågade när han skulle besikta... Nja jag vet inte sa han...
Så jag kollade upp på transportstyrelsen när han hade sista besiktningsdatum och det visade sig då att han hade kört obesiktat i 11 månader... Helt utan vetskap..

Det är nog många bilar på vägarna där ägaren inte har koll på besiktningen eller om bilen är påställd, och många har nog inte ens försäkring.

Off topic: på den gamla goda tiden med fysiska skattemärken kallades sådana här illbattingar till skattesmitare för ”klisterbusar” av polisen....!

On topic: att köra en oskattad bil går ju nu att göra lagligt - om du slantar upp för en ny Tesla eller annan laddbar bil. (Ok 360 kr per år i admin-avgift då)!
Citera
2019-03-31, 16:09
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
On topic: att köra en oskattad bil går ju nu att göra lagligt - om du slantar upp för en ny Tesla eller annan laddbar bil. (Ok 360 kr per år i admin-avgift då)!

Jo man behöver inte ens slanta upp för en ny svindyr laddbar bil för att komma ned till 360 kronor i årsskatt.

Mitt ena syskon kör en bensindriven Ford Fiesta 1,0 från 2013... Den har 360 kr i årlig skatt.
En sån bil kan man köpa för strax över 50k.

Eller så gör man som en del andra av mina vänner, man kör en 30 år gammal bil så blir det ju också skattefritt helt lagligt.
Citera
2019-03-31, 19:55
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Huruvida de håller eller inte lägger jag mindre vikt vid, snarare VAD de innehåller. Dagens batteriteknik lämpar sig verkligen inte för massproduktion givet var man hämtar metallerna som krävs och hur mycket blodspillan detta orsakar.

De flesta experter är ense om att elbilar är bättre för klimatet än fossilbilar. Att producera bensin är dessutom en mycket smutsig process med mycket låg verkningsgrad (tror runt 20%).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in