2025-10-20, 06:43
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Kollade snabbt vad för typ av spel det är verkar som det är för tröga boomers
Citera
2025-10-20, 16:42
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Såvitt jag förstått det har Paradox varit creative director. De sparkade den första studion för att man skulle moralhora kring sex och knark och istället fokusera kring mörker och RPG element.

Rent ekonomiskt var nog spelet en katastrof. Det tog nio år och ett byte av studio från en halvdan till en närmast okänd som mest arbetat med moddar. Troligen kom man inte överens med den första pga politisk korrekthet. Skulle gissa att första studion var trogen originalet och Paradox bråkade om creative control.
Sedan skenade kostnaderna iväg och då sparkade man ut dem och tog in ett billigt skitbolag istället som var desperata efter ett visningsprojekt. Så antagligen har man kört storyline själva och kört QA.

Så att påstå att Paradox inte utvecklat (läs designat) det är nog en underdrift. Vågar nog påstå att de varit mer involverade än vad en publisher normalt är. Vilket genom historien lett till att spelen blir allt mellan "katastrof" till "okej", utan undantag.
Fast det är ju just det spelet inte riktigt är, särskilt RPG:igt. Inte heller är det särskilt PK bortsett att Phyre ser ovanligt androgyn ut oavsett om man spelar som man eller kvinna.

Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Kollade snabbt vad för typ av spel det är verkar som det är för tröga boomers
Det är något av en walking simulator. Förutom actiondelarna som istället är ganska stressande. Påminner om vilket öppen värld-spel som utspelar sig på förhållandevis liten yta som helst. Vad det inte är, och vad jag och många med mig verkligen saknar, så är det djupare RPG-element. Nu fick man bara spela en klan så det kanske är bättre på den fronten i skarp utgåva men jag tvivlar.

Det är för övrigt en legacyuppföljare till ett spel som för 20 år sen riktade sig till 20-nåntingåringar, så att det inte känns som ett spel för dagens kids är ju inte det minsta konstigt. "Tröga boomers" vill också spela.
Senast redigerad av Fanten 2025-10-20 kl. 16:48.
Citera
2025-10-21, 22:15
Medlem
Taufatts avatar
Är det något att satsa på? Verkar inte vara mycket till rpg så är det ett linjärt äventyrsspel eller hur ska man klassa det? Jag är lite sugen mest för att jag spelade första spelet och gillade det mycket, trots sina buggar. Men nu med tvåan hör jag inte så mycket positivt utan mest besvikelse. Kan ju vara att förväntningarna varit för höga så någon som köpt, spelat och rekommenderar?
Citera
2025-10-21, 22:42
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Är det något att satsa på? Verkar inte vara mycket till rpg så är det ett linjärt äventyrsspel eller hur ska man klassa det? Jag är lite sugen mest för att jag spelade första spelet och gillade det mycket, trots sina buggar. Men nu med tvåan hör jag inte så mycket positivt utan mest besvikelse. Kan ju vara att förväntningarna varit för höga så någon som köpt, spelat och rekommenderar?
Det är lite som att jämföra klassiska Fallout med Bethesdas version. Det är inte så mycket att det är dåligt, utan att det mer är ett action-rpg med betoningen på action snarare än rpg.
Citera
2025-10-21, 23:03
Medlem
AnganthyrTheBolds avatar
Ifall ni hoppas på att uppföljaren ska va liknande som första spelet, då kommer ni bli besvikna. Det är mera en produkt av korporativt godhetsknarkande. Det gamla vanliga som har förgiftat den större spelbranschen det senaste årtiondet. Köp inte skiten rättare sagt.
Citera
2025-10-22, 18:55
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det är lite som att jämföra klassiska Fallout med Bethesdas version. Det är inte så mycket att det är dåligt, utan att det mer är ett action-rpg med betoningen på action snarare än rpg.
När man läser att det inte finns utrustning, egenskaper mm så känns det inte så lockande. Jag får fundera lite till, spelen är lite för dyra för att impulsköpa.
Citera
2025-10-22, 20:30
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
När man läser att det inte finns utrustning, egenskaper mm så känns det inte så lockande. Jag får fundera lite till, spelen är lite för dyra för att impulsköpa.
Jag kommer nog att köpa det vad det lider, men först på rea eller från G2Play eller så.
Citera
2025-10-23, 00:50
Medlem
Vandammess avatar
Verkar ju vara medelmåttigt
Citera
2025-10-24, 09:44
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vandammes
Verkar ju vara medelmåttigt
Det är ju inte dåligt, bara som du säger medelmåttigt. Jag tror dock att det främst är development hell som är det stora problemet. Det har gått för lång tid sen förra spelet och gaming är något helt annat idag än då. Det är lite som Duke Nuke 'Em Forever, fast inte lika hajpat. Jag menar, det är sällan som en film blir bra om den tar 20 år att göra, och innefattar tre byten mellan produktionsbolag, tre olika författarteam och två regissörer. Dom senaste Star Wars-filmerna comes to mind. Det var ju givetvis inte så hattigt men ändå inte en man/ett teams vision från start till mål.
Citera
2025-10-26, 22:28
Medlem
BavarianBeetles avatar
Har stött på en bug med min PS5:a. I questen "Find Willem" saknas grammofonen som egentligen ska stå på kartongerna bredvid tavlan. Eftersom det är ett story quest går det inte att ta sig vidare i spelet om man inte kommer runt det på något sätt.

Har testat att rensa alla sparade data och håller nu på att installera spelet på nytt.
Citera
2025-10-31, 15:29
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Det som gjorde ettan så fantastiskt var miljöerna, karaktärerna, dialogerna och atmosfären (och den mer eller mindre plagierade musiken). Jag har aldrig stött på något annat spel som satt kvalitet framför kvantitet på det sättet (förutom att spelet var buggigt som fan när det släpptes). Inte ens mejlen i datorerna man hackade var tråkiga att läsa - något jag inte heller stött på i nåt annat spel. Tvåan ser däremot ut som generisk millenial-slop, så jag skippar och ominstallerar istället ettan.
Citera
2025-10-31, 15:40
Medlem
2n00b4Us avatar
Blir mer sugen på att spela ettan, vart kan man göra det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in