Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-21, 15:55
  #1
Medlem
FUCKtheindustrys avatar
Det kan hända att min chef/arbetsgivare fått höra rykten om mig som absolut inte stämmer, att jag tar droger. Kan min arbetsgivare säga upp mig för att denne hört rykten om att jag tar droger eller behövs pissprov med positivt resultat för att jag ska bli uppsagd.
För att förtydliga jag tar inte droger så jag är inte nojjig över pissprov eller något men är nojjig för att bli uppsagd pga rykten.
Arbetsgivaren har inte ställt några frågor om detta eller haft ett samtal med mig om detta eller något än.
Citera
2019-03-21, 15:59
  #2
Medlem
SevenWayToHeavens avatar
Nja, är du under prövotid får ju chefen säga upp hur som helst.

Men är du fast anställd och har kollektivavtal ska chefen skicka dej på piss och om det visar positivt erbjuda behandling. Tackar man nej till det här de rätt att sparka dej. Detta gällde på min arbetsplats iaf.
Citera
2019-03-21, 15:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUCKtheindustry
Det kan hända att min chef/arbetsgivare fått höra rykten om mig som absolut inte stämmer, att jag tar droger. Kan min arbetsgivare säga upp mig för att denne hört rykten om att jag tar droger eller behövs pissprov med positivt resultat för att jag ska bli uppsagd.
För att förtydliga jag tar inte droger så jag är inte nojjig över pissprov eller något men är nojjig för att bli uppsagd pga rykten.
Arbetsgivaren har inte ställt några frågor om detta eller haft ett samtal med mig om detta eller något än.

Din arbetsgivare är skyldig att betala din drogrehabilitering om du har ett missbruk.
Och du skriver dessutom att du inte ens knarkar så du sitter helt lugn i båten, inget att oroa sig för min vän.
Citera
2019-03-21, 15:59
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUCKtheindustry
Det kan hända att min chef/arbetsgivare fått höra rykten om mig som absolut inte stämmer, att jag tar droger. Kan min arbetsgivare säga upp mig för att denne hört rykten om att jag tar droger eller behövs pissprov med positivt resultat för att jag ska bli uppsagd.
För att förtydliga jag tar inte droger så jag är inte nojjig över pissprov eller något men är nojjig för att bli uppsagd pga rykten.
Arbetsgivaren har inte ställt några frågor om detta eller haft ett samtal med mig om detta eller något än.

Jag är arbetsgivare själv, men brukar inte råka ut för den här frågeställningen så ofta.

Jag tror inte att en arbetsgivare får säga upp någon för att den använder droger eller alkohol. Arbetstagaren måste istället få hjälp med behandling och rehabilitering.
Citera
2019-03-21, 16:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUCKtheindustry
Det kan hända att min chef/arbetsgivare fått höra rykten om mig som absolut inte stämmer, att jag tar droger. Kan min arbetsgivare säga upp mig för att denne hört rykten om att jag tar droger eller behövs pissprov med positivt resultat för att jag ska bli uppsagd.
För att förtydliga jag tar inte droger så jag är inte nojjig över pissprov eller något men är nojjig för att bli uppsagd pga rykten.
Arbetsgivaren har inte ställt några frågor om detta eller haft ett samtal med mig om detta eller något än.
Har du tillsvidareanställning kan arbetsgivaren inte säga upp dig för missbruk. Du ska i så fall erbjudas rehabilitering. Men det är ju ett icke-problem om du inte tar några droger.
Citera
2019-03-21, 16:05
  #6
Medlem
Snabbafrågor.

Vad har du för anställningsform? Är du fastanställd på heltid eller är du provanställd, visstidsanställd eller vikarie?

Två är du med i facket?

Ska en arbetsgivare säga upp eller avskeda någon så måste man ha sakliga skäl till det. Att man nyttjar narkotika på sin fritid kan vara ett sakligt skäl ifall man har ett yrke där ens vakenhet, nykterhet och laglydighet är viktigt.

Men då måste det såklart finnas bevis för ett narkotika bruk.

Skulle din arbetsgivare utan sakliga skäl säga upp dig har du rätt till skadestånd och att få jobbet åter alternativ få ännu mer skadestånd alltså bli utköpt. Är du inte med i facket kan en sådan process blir svår och riskeras bli dyr ifall du skulle förlora.
Citera
2019-03-21, 16:09
  #7
Medlem
Kommer du i tid till jobbet och gör ditt bästa så har jag svårt och tänka mig att dom tänker göra någon uppföljning på ett rykte.

Om du är oskyldig dessutom så känns det löjligt för dom att sparka dig utan bevis.
Citera
2019-03-21, 16:42
  #8
Medlem
pirata-codexas avatar
Bara neka till alla skitrykten ts!
Pissa om det behövs för att visa chefen att dom äcklen bara sprider massa skitprat, det bästa är ju att få slå dom skyldiga med en psykisk fittsmäll tillbaka!
Citera
2019-03-21, 16:49
  #9
Medlem
Din arbetsgivare måste ha ett giltigt skäl till att kräva drogtest.

Det är oftast vilken typ av arbete som utförs som det går motivera drogtest. Sen ska facket informeras. Facket kan säga nej, men arbetsgivaren kan fortfarande kräva drogtest (om det är motiverat). Nekar den anställde kan det vara skäl till uppsägning.

Ska man gå och plocka upp skräp är väl drogtest knappast motiverat. (höll på skriva att det är väl nästan ett krav )

Men ska man köra en väldigt farlig maskin kan drogtest vara motiverat.

Det får avgöras från fall till fall vad som är motiverat.

Har man däremot inskrivet i anställningskontraktet oavsettt arbetesuppgift är det bara gilla läget.
Citera
2019-03-21, 17:08
  #10
Avstängd
En bra chef går inte på rykten.

En chef kan inte lagligt sparka dig på rykten. Men i värsta fall kräva pisseprov om det är så att den typen renlighet krävs för yrket.
Citera
2019-03-21, 17:38
  #11
Medlem
jag hade själv gått till sjukvården och sagt som det är att det går rykten om mig att jag tar droger och jag vill ha ett förseglat intyg att jag inte har någon drog i kroppen som min chef ska få öppna.

Sen hade jag sagt som det är att jag fått indikationer på att någon sprider rykten om mig och jag vet inte varför men att jag funderar på att polisanmäla denna ryktesspridning som är felaktig. och att jag önskar att en chef beter sig som en chef och sätter rejält stopp för detta.

Eller så kan kanske chefen göra drogtest på hela bunten rakt av Den som håller på och skvallrar blir därför inte alls populär.

Jag själv skulle nog blivit och förbannad och krävt att veta vad fan detta handlar om och undrat vad fan det är för ställe man jobbar på.
Citera
2019-03-21, 18:49
  #12
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
jag hade själv gått till sjukvården och sagt som det är att det går rykten om mig att jag tar droger och jag vill ha ett förseglat intyg att jag inte har någon drog i kroppen som min chef ska få öppna.

Sen hade jag sagt som det är att jag fått indikationer på att någon sprider rykten om mig och jag vet inte varför men att jag funderar på att polisanmäla denna ryktesspridning som är felaktig. och att jag önskar att en chef beter sig som en chef och sätter rejält stopp för detta.

Eller så kan kanske chefen göra drogtest på hela bunten rakt av Den som håller på och skvallrar blir därför inte alls populär.

Jag själv skulle nog blivit och förbannad och krävt att veta vad fan detta handlar om och undrat vad fan det är för ställe man jobbar på.

På en del arbetsplatser bryr sig inte alls högsta hönsen om att det finns medarbetare som skulle haft en kula i pannan (dvs att de betett sig fittigt).

Men jag håller med om detta!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback