Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-19, 23:30
  #1
Medlem
I kommunistiska Malmö fasar man ut gasbussar och börjar inför elbussar. En elbuss ska laddas med el för att kunna användas. Kommunistpatrask och miljöradikala har hela tiden sagt att det inte tycker om kärnkraft för det är en risk och man tycker inte om att det uppstår sopor som ska tas hand om i all evighet. Någonstans kommer elen ifrån men det är inte från sol-elen och vindkraften kan inte förse allt.
där finns en stor diskrepans som jag inte riktigt begriper hur man kan få ihop det.

Sedan har vi det vardagliga. De man sätter på att köra elbussar har ultralåg intelligens eftersom de inte fattar att med eldrivet har man ett mycket stort vridmoment vid start så körningen blir milt sagt ryckig. Att köra buss är inte samma sak som att köra bil men det visar också lite hur det är i fina Malmö där man har koncentrationen någon annanstans när man pratar i mobiltelefon eller lyssnar på musik som bussförare fast man har ansvar för en ruskigt massa resenärer. Att missa trafikregler är norm i Malmö för att man har inte fått sina busskort som alla andra. hade man det hade man kört enligt lagboken och körreglerna.

Hur är det i din del av landet?
Citera
2019-03-20, 00:15
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
I göteborg har man använt elbussar sen några år tillbaka och planer finns på att expandera för testen som görs har fallit väl ut, fungerar det bra i göteborg så borde det fungera bra i malmö också.
Citera
2019-03-20, 22:13
  #3
Medlem
Fuzzs avatar
Antar att ni menar batteridrivna bussar? Det bästa enligt mig är trådbussar som kanske är kombinerat och vanlig motor. (skippa det usla batteriet varför tar vi inte här.)
För då kan även landsortsbussarna gå på elnätet när de kommer in till staden.
Citera
2019-03-21, 13:15
  #4
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
I göteborg har man använt elbussar sen några år tillbaka och planer finns på att expandera för testen som görs har fallit väl ut, fungerar det bra i göteborg så borde det fungera bra i malmö också.

Dock har man infört hybridbussar i stor skala. De använder bara el när de kör i närheten av hållplats och på utsatta ställen (som defineras i en gps-karta).
Citera
2019-03-21, 19:37
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Dock har man infört hybridbussar i stor skala. De använder bara el när de kör i närheten av hållplats och på utsatta ställen (som defineras i en gps-karta).
Du menar dom där bussarna som det låter som motorn ska ramla ur när den stannar volvo 7700 hybrid, läst lite om konceptet och på pappret låter det bra att bussen kan drivas med el i lägre farter men i praktiken fungerar det inte alltid så bra.

https://www.volvobuses.com.au/conten...008English.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Antar att ni menar batteridrivna bussar? Det bästa enligt mig är trådbussar som kanske är kombinerat och vanlig motor. (skippa det usla batteriet varför tar vi inte här.)
För då kan även landsortsbussarna gå på elnätet när de kommer in till staden.
Trådbussar har förvisso sina fördelar men idag, med dagens busschaufförer etcetera så tror jag inte på det.
Citera
2019-03-21, 21:22
  #6
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Du menar dom där bussarna som det låter som motorn ska ramla ur när den stannar volvo 7700 hybrid, läst lite om konceptet och på pappret låter det bra att bussen kan drivas med el i lägre farter men i praktiken fungerar det inte alltid så bra.

https://www.volvobuses.com.au/conten...008English.pdf

7900 hybrid är det. De gamla försöksbussarna var 7700 hybrid, men jag vet inte om de används längre. 7900 hybrid går på stombusslinjerna och de centrala linjerna och jag åker rätt ofta med dem. De är mycket tystare vid hållplatserna och accelererar bra mycket snabbare än de vanliga bussarna i uppförsbackar så länge batteriet är laddat. Det är när batteriet är urladdat som de kan gå rätt trögt uppför..
Citera
2019-03-21, 21:26
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
7900 hybrid är det. De gamla försöksbussarna var 7700 hybrid, men jag vet inte om de används längre. 7900 hybrid går på stombusslinjerna och de centrala linjerna och jag åker rätt ofta med dem. De är mycket tystare vid hållplatserna och accelererar bra mycket snabbare än de vanliga bussarna i uppförsbackar så länge batteriet är laddat. Det är när batteriet är urladdat som de kan gå rätt trögt uppför..
7700 är det jag ser mest av.
Citera
2019-03-21, 21:33
  #8
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
7700 är det jag ser mest av.

Ja, men de flesta 7700 är inte hybrid. 7700 slutade tillverkas för rätt länge sen och det fanns inte så många 7700 hybrid då. De flesta var testbussar från Volvo som ägdes av Volvo. Det är möjligt att en del av dem nu hyrs in av bussbolagen. (det är olika bolag som kör olika linjer och därför kan bussparken variera)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback