• 1
  • 2
2019-03-19, 07:41
Medlem
Drar man inte sitt betalkort/klubbkort där poängen är sparade?
Citera
2019-03-19, 08:00
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Känns ju lite långsökt att man ska lyckas pricka in ett personnummer på en person som både är medlem OCH som har insamlad bonus. Tror personalen kan fatta misstanke om man står där och knappar siffror hejvilt mer än några minuter. Därför har de nog inte ens övervägt "säkerhetsrisken".

Vid ICAs självbetjäningskassor kan man för övrigt göra samma sak och det har man kunnat göra länge. Det borde innebära att det inte är särskilt många som har lyckats missbruka det.

Ursäkta offtopic men det fetstilta fick mig faktiskt att skratta, jag kan verkligen se mig TS i den situationen.. Ståendes där vid självbetjäningen och försöker knappra in personnummer efter personnummer i hopp om att hitta en bonus på 20-50kr haha.
Citera
2019-03-19, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Japp. Man kan logga in på sitt konto med sitt personnummer, har man glömt sitt fula rosa kort kan man uppge sitt personnummer muntligt i kassan (iallafall på min lilla ICA-butik) för att kunna få bonus på sitt köp. Då man använder självbetjäningskassorna och har slagit in sina varor kan man välja att ange personnummer för att komma in på sin kundprofil och sedan kommer man tillbaka till de varor man slagit in men då har prisets justerats utifrån aktuella erbjudand samt att man kan välja in eventuella bonusar. Sedan kan man gå vidare till betalning.

Tror väl knappast det fungerar om man har ICA-kort med betalning, om inte annat så måste man ju då ange pinkod, men med vanligt medlemsskap är det inga konstigheter iallafall.

Men som jag skrev, vad fan är oddsen för att man inte bara ska lyckas trolla ihop ett random personnummer som inte bara är ett giltigt personnummer på en person som har bonuskort utan dessutom har en outnyttjad bonuscheck?

Det är nog olika i olika butiker, på en stormarknad där jag handlar så vill de ha legitimation i kassan om man inte har ica-kortet.
I den lilla lokal ica butiken där jag bor så kollar de inte legitimationen när man hämtar ut paket(de bara skannar baksida på kortet). I den lokal butiken skulle jag kunna tänka mig att det räcker att uppge person-nr.
Citera
2019-03-19, 12:49
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worstcasescenario
En tanke slog mig när jag idag handlade på Hemköp och använde deras självbetjäningskassor; man matar själv in sitt personnummer i kassan och sen kommer alternativet att använda en bonuscheck om man har en sån tillgänglig.

Hur säkert är detta? Är ju bara att mata in någon annans personnummer och kolla om det finns bonuscheckar tillgängligt.

Hur kommer Hemköp ställa sig till klagomål på att ens bonuscheck har blivit nyttjad av någon obehörig?

Det är hur säkert som helst. "Bonuschecken" äter ju bara en pyttedel av butikens marginaler, och om en kund skulle komma och säga att "jag hade en kupong men nån annan har använt den" skulle butiken bara ge personen en ny kupong. Man kommer säkerligen inte ens orka följa upp vem som använt koden eftersom kostnaden för detta är mycket högre än kostnaden för kupongen i sig.
Citera
2024-02-20, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Ok, vilka sopor dom är, men vad väntar man sig...

Men ska du köra den bluffen vill du nog inte betala med kort, då blir det ju spårbart. Och cash funkar inte i självbetjäningen. Kan man köra med det här i en vanlig kassa?

Cash fungerar utmärkt i självbetjäningen hos Hemköp.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Snäpp bild på någon som handlar, ansiktssök, kolla namn på facebook, kolla upp persnummer. Omständigt men bör funka.

LoL!

Jisses, har ni inget bättre att komma med? Man fotar naturligtvis regnummer på bilarna utanför.

Sedan går man hem och kollar vilka som bor på adressen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in