Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2021-11-11, 07:53
  #49
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Finns det någon guide på hur man ska göra/vad man ska tänka på när man köper bil hos bilhandlare? Checklista, deras vanligaste knep, vad bör jag förhandla till mig?

Jag vet vad jag vill ha för modell, jag vet min budget, nu är det "bara" at kliva in hos bilhandlaren och göra affären + sälja min nuvarande.

Oftast är det en skaplig restid till bilhandlaren då jag letar inom 30 mils radie, så jag vill självklart inte att resan blir i onödan. Detta vet såklart handlaren och vill inte sänka priset på den han säljer och gärna ge mig ett skambud på den jag har.

Så hur gör man, rent konkret?

Ringer man dit och frågar om den är kvar?
Vad de kan ge för den jag har (gissningsvis vill de se den före de ger ett slutpris?).
När är rätt läge att förhandla ner priset på den man kan köpa (om det går)?
Vad gör man om han ger för dåligt pris på den man har (säljer man privat då?)
Görs allt "i en stöt", man åker dit och gör upp båda affärerna samtidigt, åker hem med den nya och lämnar den gamla eller?
Vad är vanligt att bilhandlaren anmärker på vad gäller gamla bilen för att få ner priset?

Osv osv. Känner mig lite som ett lamm på väg in i vargkulan, en rutinerad bilförsäljare kommer snacka ner mig med det han vet fungerar, medan jag inte har en aning - jag vill bara ha bilen han säljer för ett bra pris och få en fin peng för min egen.

Hjälp, tack?
Gäller det en ny eller en begagnad bil som du är på utkik efter, Lilla Frysen? Är det hos märkesförhandlare eller förhandlare som enbart säljer begagnade bilar som du kollar?

En säljares jobb är att övertala kunderna att välja markerna och modellerna som han säljer, samt rådgiva och guida kunden i allt från utrustning, detaljer på bilen, vilken typ av försäkring som passar kunderna bäst, finansiering av fordonet och så vidare. Men självklart så tänker varje bilsäljare även på sin egen butik och eget företag när man förhandlar med kunderna.

Som säljare så vill man ju naturligtvis sälja så många fordon som möjligt, och allra helst så dyra fordon som öht möjligt.

Är själv säljare av tunga fordon på Scania.
Citera
2021-12-03, 17:04
  #50
Medlem
Paladins avatar
Någon som sitter på info om Gothia Bil i Göteborg? Har svårt att hitta något negativt vilket iofs är bra men undrar om någon vet mer än vad som kan läsas till i (mer eller mindre påhittade?) omdömen?

https://www.gothiabil.com
Citera
2021-12-05, 11:44
  #51
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Någon som sitter på info om Gothia Bil i Göteborg? Har svårt att hitta något negativt vilket iofs är bra men undrar om någon vet mer än vad som kan läsas till i (mer eller mindre påhittade?) omdömen?

https://www.gothiabil.com
Kollade på Google omdömen och det fanns bara 13 st och de flesta var lite för positiva och namnen på de som lämnat omdömen sa väl sitt kan man säga. Samma sak om man går via Gothia bils hemsida och hamnar på reco.se, där finns 59 omdömen som alla är "mycket bra" de har 4,9 av 5,0 i "stjärnor", vilket jag tycker verkar lite väl bra. Dessutom är många av omdömena lite väl lika varandra.

På hemsidan påstår de att de har över 20 års kombinerad expertis och erfarenhet av bilaffärer. Här har de nog räknat på de som jobbar där och lagt ihop alla år de varit verksamma på olika ställen, eller så blåljuger de bara. Företaget har varit aktivt sen 2016. https://www.allabolag.se/5590642798/befattningar

Styrelsen, en kroatisk man och en svensk kvinna. Dessa bor ihop i ett småhus med den kroatiska mannens far och mor. https://mrkoll.se/person/boende-med-...QmdYQacYfrrahA

De verkar väl även hålla på med bilförmedling, dvs att de inte köper bilen av förre ägaren utan bara förmedlar affären. Vad det innebär exakt vet jag inte och vet inte om det är ett sätt att kringgå lagstiftning om garantier osv.

Jag vet att jag låter misstänksam och negativ, men när något låter för bra för att vara sant så är det ofta det. Men som vid alla bilaffärer, kolla gärna upp fordonet ordentligt om du nu ska köpa. Säljare är inget man litar på.
__________________
Senast redigerad av godboy 2021-12-05 kl. 11:46.
Citera
2022-03-08, 21:06
  #52
Medlem
Vad tror ni om JBS bilar i Västerås?
Citera
2023-12-19, 17:27
  #53
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Har fått span på en bil hos en bilhandlare.
Den är utlagd för 99,900kr.
Carinfo/Autouncle säger att den är värd cirka 86,000.

Varit ute för försäljning i över 30 dagar.
28k mil, kamrem bytt vid 15k ungefär.

Bilhandlaren ligger cirka en timme bort.
Jag kommer såklart försöka pruta ner priset till någonstans mellan 86-90k

Nu till min fråga:
Är det bäst att ringa innan och börja pruta, eller göra det direkt på plats?
Vilket bud hade ni börjat med?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback