Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-17, 14:23
  #1
Medlem
Tjena tjena! försöker lära mig mer om juridik. undrar ifall en domstol kan döma till ett lägre straff än vad som står i lagen? tex om det står "döms till fängelse i högst 6 månader", KAN domstolen då döma till enbart böter?
Citera
2019-03-17, 14:26
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Svar ja. Det sker ju närmast regelmässigt att domstolarna väljer det lägsta möjliga straffet.
Citera
2019-03-17, 15:12
  #3
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Svar ja. Det sker ju närmast regelmässigt att domstolarna väljer det lägsta möjliga straffet.
Ifall texten säger:

"dömes till böter eller fängelse i högst 6 månader"
Citera
2019-03-17, 16:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dengummangickinte
Tjena tjena! försöker lära mig mer om juridik. undrar ifall en domstol kan döma till ett lägre straff än vad som står i lagen? tex om det står "döms till fängelse i högst 6 månader", KAN domstolen då döma till enbart böter?

Ja det finns vissa saker som ger strafflindring. Det kanske vanligast exemplet är sk åldersrabatt.
Säg att ett brott skall ge minst 6månader och domstolen finner att brottet har ett straffvärde på just 6månader men om GM var under 21 år när brottet begicks då kommer man dra av tid från straffet.
Den som var 20 år får straffet minskat till 3/4. dvs 6månader blir då 4,5månader.
Den som var 19 år får straffet minskat till 2/3, 18år får 1/2, 17år får 1/3, 16år får 1/4 och 15år för 1/5 del.

Lindrigare brott med fängelse som straffvärde omvandlas ofta till villkorlig dom och böter, eller samhällstjänst för unga förövare och för förstagångsförbrytare.

EDIT. För att förtydliga så kan inte ett brott som ger "döms till fängelse i högst 6 månader" BARA ge böter. Därmot kan det ge villkorlig dom och böter.
Fängelse-delen kan alltså bli villkorlig dom eller samhällstjänst.
__________________
Senast redigerad av Aramir2 2019-03-17 kl. 16:10.
Citera
2019-03-17, 20:03
  #5
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
EDIT. För att förtydliga så kan inte ett brott som ger "döms till fängelse i högst 6 månader" BARA ge böter. Därmot kan det ge villkorlig dom och böter.
Fängelse-delen kan alltså bli villkorlig dom eller samhällstjänst.

Det går väl om det finns tillräckligt mycket förmildrande omständigheter, ungdomsreduktion etc. se (29:3, 29:5, 29:7 BrB) att straffmätningsvärdet understiger fängelsenivå, då är det möjligt att straffet blir böter.
Citera
2019-03-17, 20:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Det går väl om det finns tillräckligt mycket förmildrande omständigheter, ungdomsreduktion etc. se (29:3, 29:5, 29:7 BrB) att straffmätningsvärdet understiger fängelsenivå, då är det möjligt att straffet blir böter.

Precis vad jag undrade
"Om det är påkallat med hänsyn till brottets straffvärde, får dömas till lindrigare straff än vad som är föreskrivet för brottet. Lag (2010:370)."


jag hade uppfattat det som att villkorlig dom/övervakning/samhällstjänst är ett alternativ till fängelse (ger 10 år i belastningsregistret väl?) och hängde ihop med fängelseföreskriften, medan böter var en helt fristående påföljd?
Citera
2019-03-17, 23:34
  #7
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dengummangickinte
Tjena tjena! försöker lära mig mer om juridik. undrar ifall en domstol kan döma till ett lägre straff än vad som står i lagen? tex om det står "döms till fängelse i högst 6 månader", KAN domstolen då döma till enbart böter?

Jaha nu kan jag inte speciellt mycket om juridik och straffmätning men vet så långt att domstolar dömer ut straff då har de en skala ifrån lagboken tex våldtäkt ge minst 2 års fängelse högst 6 års fängelse

De lägger sig någonstan antar jag är inte brottet begånget med synnerliga försvårande omständigheter kanske de lägger sig på 3-4 år som utgångspunkt sen kommer åldersrabbatter osv in i bilden

När det endast står döms till fängelse i högst 6 månader så kan fängelse följa brottet i allmänhet anses tala emot fängelse då presumtionen mot fängelse bryts vid 12 månaders regeln dvs du ska in i buren

Jag tolkar det som att du kan få just 6 månader men även mindre kanske böter för brottet

En klassiker är ju ringa narkotika brott fängelse finns i straffskalan tror det är 6 månader men alla som döms får väl böter för tex några gram cannabis
Citera
2019-03-18, 01:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Det går väl om det finns tillräckligt mycket förmildrande omständigheter, ungdomsreduktion etc. se (29:3, 29:5, 29:7 BrB) att straffmätningsvärdet understiger fängelsenivå, då är det möjligt att straffet blir böter.

I de fallen så ändrar de omständigheterna brottsrubriceringen och därmed också straffskalan.
De fall som har fängelse(som minimum) reduceras inte till enbart böter utan då villkorligt plus böter.
Förmildrande omständigheter kan dock få ett brott som vanligen är av normal grad att ses som ett brott av ringa grad och därmed är lägsta straff inte längre fängelse.
Citera
2019-03-18, 01:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Jaha nu kan jag inte speciellt mycket om juridik och straffmätning men vet så långt att domstolar dömer ut straff då har de en skala ifrån lagboken tex våldtäkt ge minst 2 års fängelse högst 6 års fängelse

De lägger sig någonstan antar jag är inte brottet begånget med synnerliga försvårande omständigheter kanske de lägger sig på 3-4 år som utgångspunkt sen kommer åldersrabbatter osv in i bilden

När det endast står döms till fängelse i högst 6 månader så kan fängelse följa brottet i allmänhet anses tala emot fängelse då presumtionen mot fängelse bryts vid 12 månaders regeln dvs du ska in i buren

Jag tolkar det som att du kan få just 6 månader men även mindre kanske böter för brottet

En klassiker är ju ringa narkotika brott fängelse finns i straffskalan tror det är 6 månader men alla som döms får väl böter för tex några gram cannabis

Ringa narkotikabrott ger böter eller fängelse upp till högst 6månader. Straffskalan för ringa narkotikabrott går alltså från som lägst 30 dagsböter upp till fängelse 6 månader.
Citera
2019-03-18, 10:49
  #10
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Svar ja. Det sker ju närmast regelmässigt att domstolarna väljer det lägsta möjliga straffet.
I strid med den författningstext som handlar om straffmätning? Vad har du för källa?
Citera
2019-03-18, 11:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
I de fallen så ändrar de omständigheterna brottsrubriceringen och därmed också straffskalan.
De fall som har fängelse(som minimum) reduceras inte till enbart böter utan då villkorligt plus böter.
Förmildrande omständigheter kan dock få ett brott som vanligen är av normal grad att ses som ett brott av ringa grad och därmed är lägsta straff inte längre fängelse.

Så behöver inte ske utan det kan fortfarande vara samma brottsrubricering men ett lägre straff än vad straffskalan för brottet medger.
Citera
2019-03-18, 18:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Så behöver inte ske utan det kan fortfarande vara samma brottsrubricering men ett lägre straff än vad straffskalan för brottet medger.

Jag tolkar också lagen som det. Men har du exempel? Jag hoppas jag minns rätt av att jag browsade runt någon gång och läste en artikel om en kvinna som dömdes för 2 fall av (minns inte) och två fall av bedrägeri men det stod bara dagsböter för att hon brtalat tillbaka summan, om jag nu minns rätt. Stod inget om bedrägligt beteende istället för bedrägeri o inte heller om villkorlig dom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback