Citat:
Ursprungligen postat av
ameisenbaer
Det du upptäckt är deras sätt att "prishöja". Det är som man ser att priset är detsamma men att de gjort förpackningen mindre. Samma "smarta" trick. Det var någon som föreslog att man skulle göra eget smör. Jag funderade på det att det kanske skulle vara något med tanke på att man vet vad som är i det för man gjort det själv. Ungefär som man gör sin egen glass. Jag har inte räknat på var det hamnat prismässigt.
Detta har jag varit väl medveten om i flera år. Dyker upp titt som tätt, Bregott; lägre fett- och smörhalt, vatten i, i stället. Ett annat exempel är kaffepaketen som brukade vara 500g, men nu 450g etc. etc.
Det fuskas så mycket i livsmedelsbranschen. Jag hade kunnat "köpa" att Bregott ändrade storlek från de egentligen knepiga 600g/300g till det mer "vetenskapliga" 500g/250g. Men istället fick Arla "för sig" att spä ut innehållet med pissbilligt vatten. -Alltså inte samma produkt längre!
Möjligen funkar inte deras förpackningsmaskiner till andra förpackningsstorlekar än vad de kör med. I så fall hade de väl kunnat köra samma "byttor" men enbart fylla dessa med lite mindre?
(Folk hade väl sett detta lättare och blivit sura, den pyttelilla texten på baksidan de måste ha enligt lag, är enklare att "spä ut med vatten", då de räknar med att folk ändå inte ids läsa förteckningen..)