2019-03-17, 20:12
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Nej, det "känns inte i kroppen" och man mår inte dåligt av rapsolja. Rapsolja har en mycket bra fettsyresammansättning, dvs det är tvärtemot vad du påstår en olja med bra kvalitet.
Enligt dig är omättat fett bra fett men det där är rena dumheter kommer det bli allmänt känt om några år.
Transoljor okej dom är också mättade. Men mättat fett från naturliga källor är nödvändig. Du har köpt low fat dumhetern. Vakna upp.
Citera
2019-03-17, 20:23
Medlem
Ju lättare att bre, desto mer utblandat med rapsolja.

Den gröna "vanliga" Bregott föredrar jag. Fick tag på mellan för ett tag sen, ringde Arla och hörde vad skillnaden mellan den och den vanliga var.
Svaret blev mer rapsolja..
Citera
2019-03-17, 20:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Flora och milda är margarin

Japp. Men juridiskt sett räknas faktiskt Bregott också som margarin, då allt som inte är 100% smör är något annat än smör. Möjligen är texten ändrad efter EU-inträdet till "matfettsblandning" eller snarlikt.
Citera
2019-03-17, 20:40
Medlem
Jag gör mitt Bregott själv enligt följande recept (använd endast högkvalitativa råvaror):

Cirka 500 g

250 g kravmärkt smör

1,5 dl kallpressad rapsolja eller valfri kravmärkt olja

1 dl kranvatten

en liten nypa havssalt

Låt smöret bli rumsvarmt och blanda sedan försiktigt i oljan i liten stråle följt av vattnet litet i taget med degblandare. Blanda i salt efter smak (jag föredrar flingsalt).

Hållbarheten beror på smöret.

Det blir mycket gott och räddar många utlandssvenskar från billiga margarin.
Citera
2019-03-17, 20:52
Medlem
Någon som vet om man tjänar på att vispa sitt eget smör? Borde vara relativt enkelt med en stavmixer.
Tror att literpriset på grädde är 40 kronor
och smör är 60-80 kronor kilot?

Hittade smör för 40 kr/kg för fem år sedan undrar om vi får se nån prisnedgång någonsin?
Citera
2019-03-17, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AstraLPO
Någon som vet om man tjänar på att vispa sitt eget smör? Borde vara relativt enkelt med en stavmixer.
Tror att literpriset på grädde är 40 kronor
och smör är 60-80 kronor kilot?

Hittade smör för 40 kr/kg för fem år sedan undrar om vi får se nån prisnedgång någonsin?

Ca 2 liter grädde för ett kilo smör, går jämt ut på ett ungefär.
Men det är roligt att göra eget smör ibland.

Vispa grädde länge som fan. Först händer ingenting, sen ingenting, sen ingenting. När man just tror att det inte fungerar så smäller det bara till i skålen och vips har man smör.
Citera
2019-03-17, 21:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Munknullaren
Bregott är inte 100% smör som smör du köper i mejerikylen.

Det är renare och bättre. Bregott är en bluff.

Jag brukar hyvla av smör från kuben o ha på nygräddat. Det är nice.
På vilket sätt är Bregott en bluff? Det står ju vilka ingredienser som ingår på paketet. Jag personligen har länge kört med Bregott och så går det att använda i matlagning, stekning i nödfall, vilket är bra.
Citera
2019-03-17, 22:24
Medlem
Bregott är utblabdad med rapsolja för att du ska kunna bre det på mackan. Rapsolja innehåller bra fetter samtidigt så är ju inget fel med del.
Citera
2019-03-17, 23:17
Medlem
Korv-Bajss avatar
Det verkar finnas minst ca 18 olika sorters Bregott.
https://www.arla.se/produkter/bregott/

Uppfanns inte Bregott vid en tid då man började "förstå" att man skulle äta en massa
fleromättat fett (som i rapsolja) istället för mättat fett (som i smör) och att det var ett
argument för att äta Bregott?
Tänk var enkelt allt var på den tiden.

Idag måste man "förstå" allt som finns att veta om
  • Mättat fett
  • Omättat fett
  • Enkelomättat fett
  • Fleromättat fett
  • Transfetter
  • Cisfetter
  • Diglycerider
  • Triglycerider
  • Fosfolipider
  • Lipoproteiner
  • VLDL
  • LDL
  • HDL
  • Omega-3 fetter
  • Omega-6 fetter
  • Omega-9 fetter
  • Fettkvoter
  • Linolsyra
  • Linolensyra
  • ...
  • Osv
  • Osv
för att kunna käka en macka utan att dö.
Citera
2019-03-18, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Bregott har försämrats för kanske ett år sedan:
Bregott förr: smör (80%), rapsolja (20%) och salt givetvis. Fetthalt 80%.
Bregott idag: Smör (lägre än 80%), rapsolja, (mer än 20% då den är billig), VATTEN som är gratis och salt. Fetthalt 75% istället för 80% som det var på den gamla goda tiden.

Bregott Mellan var förr 60% fetthalt, nu är den också utspädd med mer vatten, så fetthalten ligger idag på 57%.

Jag har faktiskt epostat både Arla och till och med SVT:s Plusredaktion (när Plus ville ha tips om matfusk) men ingen i hela världen verkar bry sig om detta fusk mer än jag..
-Jag har alltså varken fått svar från Arla ELLER Plus! (Arla-fuskarna fattar man då de vill sopa fusket under mattan, men Plus tycker man borde bry sig?)

Bor ni i Stockholm eller? Här i Göteborg bunkrar jag upp frysen med både Bregott (tyvärr 75% numera) samt äkta smör när det är bra priser. Smöret brukar jag betala 29:90 per halvkilo, och Bregotten (75%) 29:90 för 600g. Bregott mellan köper jag sällan (det rimmar!) men fyllde en hel "hylla i frysen" nu i februari när 600g såldes för 19:90/st..

Det du upptäckt är deras sätt att "prishöja". Det är som man ser att priset är detsamma men att de gjort förpackningen mindre. Samma "smarta" trick. Det var någon som föreslog att man skulle göra eget smör. Jag funderade på det att det kanske skulle vara något med tanke på att man vet vad som är i det för man gjort det själv. Ungefär som man gör sin egen glass. Jag har inte räknat på var det hamnat prismässigt.
Citera
2019-03-18, 01:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ameisenbaer
Det du upptäckt är deras sätt att "prishöja". Det är som man ser att priset är detsamma men att de gjort förpackningen mindre. Samma "smarta" trick. Det var någon som föreslog att man skulle göra eget smör. Jag funderade på det att det kanske skulle vara något med tanke på att man vet vad som är i det för man gjort det själv. Ungefär som man gör sin egen glass. Jag har inte räknat på var det hamnat prismässigt.

Detta har jag varit väl medveten om i flera år. Dyker upp titt som tätt, Bregott; lägre fett- och smörhalt, vatten i, i stället. Ett annat exempel är kaffepaketen som brukade vara 500g, men nu 450g etc. etc.

Det fuskas så mycket i livsmedelsbranschen. Jag hade kunnat "köpa" att Bregott ändrade storlek från de egentligen knepiga 600g/300g till det mer "vetenskapliga" 500g/250g. Men istället fick Arla "för sig" att spä ut innehållet med pissbilligt vatten. -Alltså inte samma produkt längre!

Möjligen funkar inte deras förpackningsmaskiner till andra förpackningsstorlekar än vad de kör med. I så fall hade de väl kunnat köra samma "byttor" men enbart fylla dessa med lite mindre?
(Folk hade väl sett detta lättare och blivit sura, den pyttelilla texten på baksidan de måste ha enligt lag, är enklare att "spä ut med vatten", då de räknar med att folk ändå inte ids läsa förteckningen..)
Citera
2019-03-18, 01:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
På vilket sätt är Bregott en bluff? Det står ju vilka ingredienser som ingår på paketet. Jag personligen har länge kört med Bregott och så går det att använda i matlagning, stekning i nödfall, vilket är bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
Bregott är utblabdad med rapsolja för att du ska kunna bre det på mackan. Rapsolja innehåller bra fetter samtidigt så är ju inget fel med del.

Felet och bluffen har Arla tillsatt senaste året/åren: VATTEN!
(Fanns inte vatten tillsatt i Bregott förr).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in