2013-03-26, 17:01
Medlem
Simcon, varför ska du betala för första hyveln och bladen???? Finns ju stor konkurrens mellan företagen och alla erbjuder ju gratis testbeställningar. Exempelvis skickar ju Gillette ut gratis rakhyvlar till alla 18 åringar. Är du inte 17 år och ska fylla 18 snart så kan du få gratis rakhyvlar från Gillette, wilkinson och andra rakhyvlar här istället http://www.rakhyvlaronline.se
Alltid dumt att betala för nått som man kan få gratis! =D
Citera
2013-03-26, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Projektet
Simcon, varför ska du betala för första hyveln och bladen???? Finns ju stor konkurrens mellan företagen och alla erbjuder ju gratis testbeställningar. Exempelvis skickar ju Gillette ut gratis rakhyvlar till alla 18 åringar. Är du inte 17 år och ska fylla 18 snart så kan du få gratis rakhyvlar från Gillette, wilkinson och andra rakhyvlar här istället http://www.rakhyvlaronline.se

Länk till Gillette? Nu är jag en bit över 18 men man kan ju fejka åldern.
Citera
2013-03-26, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Projektet

Mjo jag fick också en sådan, men pga. att jag får bättre resultat med en säkerhetsrakhyvel, med lägre driftskostnad... Byter blad i rakhyveln varannan eller var tredje rakning så att bladet alltid är ruskigt vasst, det skulle bli fruktansvärt dyrt att göra med motsvarande Gillette. Så varför ska jag då använda min gratis Gillette?
Citera
2013-03-26, 18:17
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon

Jag kan lova dig att det där lilla extra arbetet med rakning med säkerhetsrakhyvel är värt det. Man ser fram emot nästa morgon och rakning, det blir ett sant nöje .
Är inte det nöjet bara ett nyhetens behag? Tänker på när jag själv införskaffade mig rakkniv. I början såg jag fram emot att använda den varje gång, men nu när det har gått ett par år är det inte direkt roligare att använda den än någon modern skit från Gillette. Men eftersom resultatet är mycket bättre och det är mycket billigare kommer jag givetvis inte att byta tillbaka till Gillette-skräpet.
Citera
2013-03-26, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Är inte det nöjet bara ett nyhetens behag? Tänker på när jag själv införskaffade mig rakkniv. I början såg jag fram emot att använda den varje gång, men nu när det har gått ett par år är det inte direkt roligare att använda den än någon modern skit från Gillette. Men eftersom resultatet är mycket bättre och det är mycket billigare kommer jag givetvis inte att byta tillbaka till Gillette-skräpet.

Delvis, så länge man har tillräckligt med variation i krämer, rakhyvlar, borstar och aftershave så att man kan variera sig så fortsätter det vara ett nöje. Men visst, nyhetens behag försvinner efter ett tag och man får arbeta lite hårdare för att få ut samma behag som man fick i början.
Citera
2013-03-27, 06:31
Medlem
Sådär! Då är morgonrakningen avklarad!

Hyvel: Engångshyvel 2 blad (Laser II...6kr för 10st! )
Rakkräm: Proraso (gröna)
Resultat: Halsen blöder

Det här var första gången jag rakade mig med en engångshyvel och kan därför inte riktigt bedömma hurvida hyveln är dålig då man behöver en annan teknik än med t.ex Mach3. Trots att jag började blöda så vart det ändå något som var lite skönare än Mach3 och Fusion. Färre blad möjligtivs? I varje fall så önskar jag tips på sköna (och billiga) engångshyvlar.

Jag vänta för övrigt på en Edwin J.hyvel nu. Men jag måste ju raka mig tills dess, så även ni rakproffs får gärna komma med förslag på engångshyvlar
Citera
2013-03-27, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abingdon

Det här var första gången jag rakade mig med en engångshyvel och kan därför inte riktigt bedömma hurvida hyveln är dålig då man behöver en annan teknik än med t.ex Mach3. Trots att jag började blöda så vart det ändå något som var lite skönare än Mach3 och Fusion. Färre blad möjligtivs? I varje fall så önskar jag tips på sköna (och billiga) engångshyvlar.

Jag vänta för övrigt på en Edwin J.hyvel nu. Men jag måste ju raka mig tills dess, så även ni rakproffs får gärna komma med förslag på engångshyvlar

Inte direkt tips på engångsrakhyvlar, men har du alunstift/alunblock? Stoppar små blödningar direkt. Finns att köpa på apoteket .
Citera
2013-03-27, 18:11
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Inte direkt tips på engångsrakhyvlar, men har du alunstift/alunblock? Stoppar små blödningar direkt. Finns att köpa på apoteket .

Bra tips, kan även tipsa om ica's billiga engångsrakhyvlar. Kostar typ 20 kronor för 20 stycken och de är enkelbladiga, liknar alltså mer en säkerhetshyvel.

Problemet med plasthyvlarna är att du inte kan låta hyvelns vikt utgöra enda trycket så som du skall göra med en säkerhetshyvel så det kräver en lite annorlunda teknik.

Halsen är det svåraste området att raka, testa att enbart raka medhårs och att spänna huden huden ordentligt med den fria handen så går det säkert bättre.
Citera
2013-03-27, 23:29
Medlem
Citat:

Skall skaffas! Är lite sugen på ett helt block dock, eller är det onödigt att ta det på ställen man inte blöder?

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Bra tips, kan även tipsa om ica's billiga engångsrakhyvlar. Kostar typ 20 kronor för 20 stycken och de är enkelbladiga, liknar alltså mer en säkerhetshyvel.

Problemet med plasthyvlarna är att du inte kan låta hyvelns vikt utgöra enda trycket så som du skall göra med en säkerhetshyvel så det kräver en lite annorlunda teknik.

Halsen är det svåraste området att raka, testa att enbart raka medhårs och att spänna huden huden ordentligt med den fria handen så går det säkert bättre.

20kr för 20st, det måste provas!
Det är som du säger. Jag blöder (även i det här fallet) inte när jag rakar medhårs. Men på halsen blir det en ganska kraftig stubb om jag inte kör mothårs. Jag vet inte, kanske det är en fråga om teknik/kvalité på bladet?
Ofta så är ju dock stubb > blod , men vissa tillfällen är faktiskt stubb < blod
Citera
2013-03-28, 02:45
Bannlyst
Citat:

Engångshyvlar är så jävla dålig. Minns för någon veckan sen när jag bara hade den fattiga engångshyvlen med oranget skaft (glömt namn) till hands. Aldrig mer engångshyvel säger jag bara.
Citera
2013-03-28, 05:10
Medlem
Citat:
Skall skaffas! Är lite sugen på ett helt block dock, eller är det onödigt att ta det på ställen man inte blöder?
Blocken är inte vidare stora, så köp det som blir billigast, lär inte direkt ta slut i första taget ^^. Men nog är det onödigt att ta på ställen där man inte blöder .
Citera
2013-03-28, 17:36
Medlem
sucuks avatar
Citat:

20kr för 20st, det måste provas!
Det är som du säger. Jag blöder (även i det här fallet) inte när jag rakar medhårs. Men på halsen blir det en ganska kraftig stubb om jag inte kör mothårs. Jag vet inte, kanske det är en fråga om teknik/kvalité på bladet?
Ofta så är ju dock stubb > blod , men vissa tillfällen är faktiskt stubb < blod

Jag använder alunblock både till att stilla blödning och som deo, bakterierna (som är det som orsakar lukt) har ingen chans när man har alun i armhålan

Man får göra en avvägning och raka sig försiktigt, jag rakar alltid 3-pass med/tvärs över/mothårs i ansiktet men på halsen tar jag enbart medhårs och tvärs över - aldrig mothårs.

Visst, det blir inte babyrumpa där men tillräckligt för att inte synas och man slipper blodsutgjutelse. Jag ser det som en vettig kompromiss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in